• Lillansmam

    Min lilla tjej är så hungrig!

    Jag helammade min första lilla tjej och hon gick upp enligt sin kurva och var rätt så nöjd trots att hon vägrade napp och använde mig som napp. Nu har min dotter fått en lillasyster som snart blir 4 månader, hon är också helt underbar????. Som sin syster vägrar hon napp och jag har helammat henne från födseln men då hon inte gick upp tillräckligt snabbt och då min mjölk knappt räckte till började vi med ersättning 2 ggr per dag sedan hon var 3 månader ca.

    Det går kalasbra och hon är duktig med flaska och har bara lite krångel med magen.. men hon är såååå hungrig! 

    Jag har gett henne exakt enligt anvisningarna på förpackningen då jag var orolig att göra fel (dvs 150ml 3-4 månader)... men hon är inte mätt efter flaskan utan kan lätt ta två flaskor på raken ibland... jag är orolig att min mjölk helt enkelt inte mättar min lilla tjej och får därför ge mer ersättning är min plan.. men min fråga är: 

    kan man övergöda sitt barn med ersättning? Ett barn kan ju aldrig ammas för mkt men då jag inte är van vid ersättning vet jag inte hur det fungerar....

    Tacksam för hjälp men snälla ni som har spydiga kommentarer behöver inte ens svara.. jag frågar för jag inte vet bättre.

  • Svar på tråden Min lilla tjej är så hungrig!
  • Anna74a

    Min son åt mer än anvisningarna, han hamnade lite över medel på kurvan men han blev mätt och nöjd.
    Det var inga problem med det.
    En barnmorska på bvc tipsade att man kan göra ersättningen något blaskigare om det drar iväg. ( absolut aldrig mer koncentrerad blandning )

  • solros68

    Det som står på paketet är bara ett riktmärke , men alla barn är olika. Vår son åt alltid mer än vad som stod på paketet. Förutom precis när han var nyfödd så har han hållit sig på kurvan jättebra.

  • Anonym (Mer)

    Du ska ge ditt barn ersättning så att hon blir mätt! Inte utifrån vad som står på paketet. Vår barnsjuksköterska säger att man alltid ska göra 20 ml mer än vad barnet brukar äta, så att det blir lite över. Då vet man att de får i sig tillräckligt. Min dotter är 3,5 mån och får ersättning två ggr/dag och amning resten. Hon äter nu en flaska gjord på 210 ml vatten (hur mycket det blir i färdig ersättning har jag inte i huvudet, då vi precis fått öka på). Så ge barnet mer mat!

  • Anonym (Mer)

    Och du har rätt i att din mjölk inte räcker just nu, för produktionen har ju förstås anpassat sig till att hon dessutom äter viss ersättning. Och det är ju precis som det ska vara. Om du vill ha mer bröstmjölk så får du intensivamma en period.

  • Lillansmam
    Anonym (Mer) skrev 2015-08-27 14:15:01 följande:

    Du ska ge ditt barn ersättning så att hon blir mätt! Inte utifrån vad som står på paketet. Vår barnsjuksköterska säger att man alltid ska göra 20 ml mer än vad barnet brukar äta, så att det blir lite över. Då vet man att de får i sig tillräckligt. Min dotter är 3,5 mån och får ersättning två ggr/dag och amning resten. Hon äter nu en flaska gjord på 210 ml vatten (hur mycket det blir i färdig ersättning har jag inte i huvudet, då vi precis fått öka på). Så ge barnet mer mat!


    Tusen tack! Det låter ju hur rimligt som helst.. jag förstår inte varför jag stirrat mig blint på anvisningen på förpackningen och samtidigt oroat mig över att jag övergöder min lilla.. Nu ska hon få en större dos särskilt kvällsmålet så hon kan sova gott hela natten ????
  • Anonym (Mer)

    Dessutom så har de ju en tendens att kräkas upp överskottet om de får i sig för mycket, så det brukar reglera sig självt! Lycka till och hoppas hon sover bättre och blir mer nöjd nu!

  • Lillansmam
    Mälaröbo skrev 2015-08-27 19:48:16 följande:

    Flaskmatade barn ska ha fri tillgång till ersättning, precis som ammande barn ska ha fri tillgång.


    Tack, nu känner jag mig mer lugn! Som sagt helammade jag min första dotter så jag behövde aldrig ge ersättning. När jag sedan skulle försöka avvänja min första dotter att amma på natten när hon var 1år och några månader så gav vi flaska med välling istället men hon blev som besatt av vällingen istället för bröstet och ville ha mer och mer var natt vilket gjorde att hon gick upp på tok för fort enligt kurvan. Efter besök hos bvc så slutade vi då med vällingen helt och det gick fantastiskt bra men det är nog därav jag är orolig att ge för mkt av ngt som inte är min bröstmjölk.
  • Lillansmam
    Anonym (Mer) skrev 2015-08-27 14:18:42 följande:

    Och du har rätt i att din mjölk inte räcker just nu, för produktionen har ju förstås anpassat sig till att hon dessutom äter viss ersättning. Och det är ju precis som det ska vara. Om du vill ha mer bröstmjölk så får du intensivamma en period.


    Hej och absolut ska jag börja ge mer ersättning, alltså större portion så hon äter sig mätt. Däremot så stämmer det inte riktigt med min mjölk för jag hade aldrig börjat ge ersättning om det inte var så att min mjölk räckte från början. Nu ammade min lilla non stop men gick inte upp ordentligt i vikt. Jag bollade fram och tillbaka hur jag skulle göra för det var ett svårt val för mig att börja ge ersättning men när vågen stod stilla efter 2 veckor med massa amning så fick jag lov att börja mer ersättning - och då fick lillan upp i vikt Tack och lov :)
  • Anonym (Mer)

    Nej men jag menade iofs inte så. Utan att det kommer ju att anpassa sig och bli mindre bröstmjölk nu eftersom hon inte kräver mer bröstmjölk då hon några mål äter sig mätt på flaska.

    Ibland känner man ju själv att det inte räcker till (eller att det inte är värt det att intensivamma så mycket som kanske skulle behövas, för tillfället) det måste vara helt ok att välja att ge tillägg om man känner att det blir bäst.


    Lillansmam skrev 2015-08-28 11:24:35 följande:

    Hej och absolut ska jag börja ge mer ersättning, alltså större portion så hon äter sig mätt. Däremot så stämmer det inte riktigt med min mjölk för jag hade aldrig börjat ge ersättning om det inte var så att min mjölk räckte från början. Nu ammade min lilla non stop men gick inte upp ordentligt i vikt. Jag bollade fram och tillbaka hur jag skulle göra för det var ett svårt val för mig att börja ge ersättning men när vågen stod stilla efter 2 veckor med massa amning så fick jag lov att börja mer ersättning - och då fick lillan upp i vikt Tack och lov :)


  • jwrga
    Min son åt jättemycket ersättning och drog ju såklart iväg på kurvan, låg över +2 på vikt och medel på längd, så en riktig liten tjockis. Från att han var runt året (när han började springa runt) tills nu när han är 3,5 så har hans viktkurva varit nästintill lodrät och idag är han på medelkurvan på både vikt och längd. Det var  aldrig någon av de bvc-tanter och läkare som vi träffade som sa att han var för tjock (jag hade iofs inte brytt mig om det).
  • Mammasto

    Det finns en grupp för flaskmatare på fb, där kan man ställa aaalllla sorters frågor och få svar. Tips! Där hade vi också sagt "ge mer mat, du e klok, lycka till! :) "

Svar på tråden Min lilla tjej är så hungrig!