• Minni

    Vilken kranskommun (Göteborg)??

    Min familj funderar på att flytta till Göteborg. Av ekonomiska skäl, men även andra, tänker vi oss någon av kranskommunerna. Vi bor idag i en friliggande villa med en tomt på 1200 kvm, lantligt läge men ändå nära stan. Att flytta till lägenhet är inte ett alternativ och helst inte radhus heller, då jag nog skulle få klaustrofobi med en liten trädgårdstäppa inklämd bland andra (har bott i radhus tidigare och kände lite så då också). Men vad ska vi välja????

    Vi tittar på det mesta, såsom Lerum, Härryda, Mölndal, Kungsbacka. Vi vill inte bo norr om stan, så Kungälv är inte ett alternativ. Det får inte vara alltför långt pendlingsavstånd (vil eller pendel vilket som) in till Göteborg. En väldigt viktig fråga för oss är skolor, så tips på bra skolor (eller i alla fall vilka som man kanske bör undvika) uppskattas,

    Någon som har några tips och råd att komma med?

  • Svar på tråden Vilken kranskommun (Göteborg)??
  • MrsMia

    Kullavik och Särö är jättefina villaområden vid havet och kanske en kvart från Göteborg med bil? Finns flera fina skolor i områdena

  • riboflavin
    MrsMia skrev 2015-08-27 20:29:35 följande:

    Kullavik och Särö är jättefina villaområden vid havet och kanske en kvart från Göteborg med bil? Finns flera fina skolor i områdena


    Prisläget där är ju dock högre än i många områden inom göteborg så det kanske inte riktigt passar ts. Ts: Vad är rimligt pendlingsavstånd enligt dig?

    Vi bor utanför Hindås och har ca. 30 min till centrala gbg med bil eller tåg. Vi vill gärna flytta närmare men de områden som ligger bra till i förhållande till bägge våra jobb är Askim, Långedrag och Torslanda. Där kostar ett hus motsvarande vårt (Nyrenoverat, charmigt, 180 kvm, 3600 kvm tomt, låga driftskostnader och strandnära) i runda slängar 8-10 miljoner så vi låter de planerna ligga på is . Längs rv 40 får man mycket hus för pengarna (om man undviker centralorterna) och bra förbindelser mot Göteborg. Härryda, med undantag för Mölnlycke, är relativt billigt att köpa i om man jämför med motsvarande avstånd från Göteborgs åt andra väderstreck. Vi trivs också bra med att bo lika nära Borås, och också ha lika nära till Alingsås som till Göteborg då dessa lite mindre städer är mysigare.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Maramina

    Till att börja med så kan det vara bra att veta vilken prisnivå ni hade tänkt lägga på hus? Vilken ålder är det på barnen? Behövs barnomsorg? Vill ni ha nära till pendeltåg eller varsin bil? Om ni både har jobb, vill säga. Och i så fall, vilken sida om stan jobbar ni? Hur lång restid känns ok? I rusningstrafik kan det ta lika lång tid att ta sig genom stan som det tar att köra till tex Varberg, så Efter det är det lättare att komma med råd och tips.

  • Minni

    Tack för era svar!

    Skulle helst slippa ha pendlingsavstånd på över 30 minuter. Arbetsplatsen där jag söker jobb ligger vid Vasaplatsen.

    Vi vill lägga max 3,5 milj på hus, men vill komma närmare 3 milj om möjligt.

    Vi har två barn, en som precis börjat skolan och sen som, när flytt blir aktuellt, behöver barnomsorg (helst dagmamma).

    Vi har två bilar idag, då vi bor på landet och behöver två för att livet ska fungera enkelt. Därför behöver vi inte bo nära pendeltåg, men ser det som en bonus om vi hittar något bra i vår prisklass nära pendeltåg.

  • Maramina
    Minni skrev 2015-09-03 15:53:03 följande:

    Tack för era svar!

    Skulle helst slippa ha pendlingsavstånd på över 30 minuter. Arbetsplatsen där jag söker jobb ligger vid Vasaplatsen.

    Vi vill lägga max 3,5 milj på hus, men vill komma närmare 3 milj om möjligt.

    Vi har två barn, en som precis börjat skolan och sen som, när flytt blir aktuellt, behöver barnomsorg (helst dagmamma).

    Vi har två bilar idag, då vi bor på landet och behöver två för att livet ska fungera enkelt. Därför behöver vi inte bo nära pendeltåg, men ser det som en bonus om vi hittar något bra i vår prisklass nära pendeltåg.


    Både Mölndal och Kungsbacka har kommunala dagmammor om jag inte har helt fel. Om de är bra eller inte vet jag inte riktigt. Hus kan man få i er prisklass, särskilt om man väljer lite utanför stan. Längst Kungsbackapendelns sträcka finns både Kållered, Lindome och Anneberg där tåget stannar.

    Åt andra hållet finns ju Ale, Lilla Edet mfl. Själv så föredrar jag att bo just söder om Göteborg. De hus som just nu finns ute och kanske skulle kunna vara av intresse är
    www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/molndal/kallered/mor-annas-vag-38/101602
    www.lansfast.se/hitta/villa/vastra-gotaland/molndal/kallered/gamla-riksvagen-60/4e5aj7c4jl8kne4n/
    Eller
    bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4D6RS6NG70Q4RS26
  • Minni
    Maramina skrev 2015-09-04 18:24:00 följande:
    Både Mölndal och Kungsbacka har kommunala dagmammor om jag inte har helt fel. Om de är bra eller inte vet jag inte riktigt. Hus kan man få i er prisklass, särskilt om man väljer lite utanför stan. Längst Kungsbackapendelns sträcka finns både Kållered, Lindome och Anneberg där tåget stannar.

    Åt andra hållet finns ju Ale, Lilla Edet mfl. Själv så föredrar jag att bo just söder om Göteborg. De hus som just nu finns ute och kanske skulle kunna vara av intresse är
    www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/molndal/kallered/mor-annas-vag-38/101602
    www.lansfast.se/hitta/villa/vastra-gotaland/molndal/kallered/gamla-riksvagen-60/4e5aj7c4jl8kne4n/
    Eller
    bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4D6RS6NG70Q4RS26
    Stort tack!! Alla de hus du länkat till skulle passa oss!
  • Bella 89

    Onsala och Gottskär är också ställen som är värda att kolla in.

  • Drömtjejen

    I det prisläget skulle jag kolla in Lerums kommun. De har dessutom snabbpendel på 10-15 min till centrala stan. Med jobb i Vasa har du mindre än 30 min restid. Husen vid havet börjar vid 4 -6 mille. Välkommen till Sveriges framsida. :)

  • Minni
    Drömtjejen skrev 2015-09-15 06:13:00 följande:

    I det prisläget skulle jag kolla in Lerums kommun. De har dessutom snabbpendel på 10-15 min till centrala stan. Med jobb i Vasa har du mindre än 30 min restid. Husen vid havet börjar vid 4 -6 mille. Välkommen till Sveriges framsida. :)


    Det låter ju bra! Tack för tipset!!
Svar på tråden Vilken kranskommun (Göteborg)??