• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 27 Aug 19:01
    21876 visningar
    130 svar
    130
    21876

    Mamman kan inte ta hand om barnet :(

    Är väldigt förvirrad eller något just nu. Min sambo har en snart 5-åring tillsammans med en kvinna i ett annat land. Vi har under en tid anat att mamman kanske inte mår så bra men nu är det definitivt och hon anser sig inte längre kunna ta hand om barnet utan vill att han kommer och bor hos sin pappa.

    Jag tycker helt ärligt att det hela känns skit jobbigt och konstigt. Min sambo känner knappt barnet, han har varit där och hälsat på några gånger och jag har aldrig träffat honom. Vi pratar inte ens samma språk. Dessutom har vi redan två små barn på 3 och 1 år här hemma som kräver en hel del tid.

    Min sambo tycker så klart inte att han kan säga nej till att ta hand om barnet, vilket jag förstår, vem ska då ta hand om honom? Samtidigt tycker jag så fruktansvärt synd om honom om han ska komma hit alldeles ensam och bo hos folk han inte känner. Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta, men om det är någon som har några tankar kring hur vi ska göra så tas det tacksamt emot.

  • Svar på tråden Mamman kan inte ta hand om barnet :(
  • Äldre 27 Aug 19:19
    #1

    Självklart ska han ta hand om sitt barn!! Finns väl inget att diskutera?!?! Är barnet fem år så lär han sig snabbt språket

  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 27 Aug 19:29
    #2

    Språket lär han sig snabbt. I takt med er ettåring kanske?
    Dessutom så flyttar han ju hem till sin pappa, sin biologiska pappa.
    Vad ni borde fundera på är inte OM ni ska ta emot honom, utan HUR ni ska göra för att ta emot honom på bästa tänkbara sätt.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 19:33
    #3

    Ja det är väl klart att han måste ta hand om barnet. Men man vill ju att barnet ska ha de bra också. Jag har liksom ingen erfarenhet av något liknande.

  • MadHat­ter
    Äldre 27 Aug 19:38
    #4

    Kontakta BVC/Bup eller liknande för att komma i kobtakt mes barnspsykolog eller terapeut som kan ge er råd hur ni ska stötta barnet att bli en del av er familj. Det är givetvis en gigantisk omställning för barnet och säkert en stor sorg att separeras från sin mamma som han bott hos hittills.

  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 27 Aug 19:41
    #5
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-27 19:33:59 följande:

    Ja det är väl klart att han måste ta hand om barnet. Men man vill ju att barnet ska ha de bra också. Jag har liksom ingen erfarenhet av något liknande.


    Se honom som din - ta honom till dig som om han vore din egna, så löser sig allt annat.
    Kan du inte det, så kan du iaf se honom som en del av mannen du älskar, samt som dina barns halvbiologiska bror. Då går det kanske lite lättare?
  • Äldre 27 Aug 19:43
    #6

    Jag hade som ovanstående säger, kontaktat BUP för hjälp. Oavsett om det är hans biologiska pappa eller inte så är det en enormt stor omställning för barnet. Hade de haft en nära relation hade det ändå blivit en stor omställning att lämna mamma, kompisar, släktingar (?) osv. Och dessutom hamna i ett land där han inte förstår ett ord..

    Det kommer dessutom bli en stor omställning för era barn och även för er. Ni behöver hjälp i det här.

  • Äldre 27 Aug 19:44
    #7
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-27 19:33:59 följande:

    Ja det är väl klart att han måste ta hand om barnet. Men man vill ju att barnet ska ha de bra också. Jag har liksom ingen erfarenhet av något liknande.


    kanske ni kan få tips/hjälp av adoptivföräldrar - familjer som adopterat äldre barn har ju i princip gått igenom samma erfarenhet - även om din man har ett biologiskt band till sonen. 
  • Äldre 27 Aug 19:44
    #8
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-27 19:41:45 följande:

    Se honom som din - ta honom till dig som om han vore din egna, så löser sig allt annat.

    Kan du inte det, så kan du iaf se honom som en del av mannen du älskar, samt som dina barns halvbiologiska bror. Då går det kanske lite lättare?


    Men det är ju inte främst hur TS känner som är viktigast här. Barnet kommer gå igenom en stor omställning och förmodligen hamna i ny familj, nytt språk o nytt land mitt i ett sorgearbete...
  • Äldre 27 Aug 19:46
    #9
    Dixie skrev 2015-08-27 19:44:42 följande:

    kanske ni kan få tips/hjälp av adoptivföräldrar - familjer som adopterat äldre barn har ju i princip gått igenom samma erfarenhet - även om din man har ett biologiskt band till sonen. 


    Mkt bra idé. Vänd er till en adoptionsbyrå och se om de kan hjälpa med hur ni kan få stöttning hela familjen.
  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 27 Aug 19:47
    #10
    Brumma skrev 2015-08-27 19:44:55 följande:
    Men det är ju inte främst hur TS känner som är viktigast här. Barnet kommer gå igenom en stor omställning och förmodligen hamna i ny familj, nytt språk o nytt land mitt i ett sorgearbete...
    Jaha, så de tänker bara kasta in ungen från 0-100% på en gång?
    Snudd på barnplågeri, men okej.
    Varför inte göra det i etapper?Förvånad

    Mamman kanske kan följa med några dagar?
Svar på tråden Mamman kan inte ta hand om barnet :(