• Anonym (Tjänstgöringsgrad)

    Tjänstgöringsgrad

    Hej!

    Har nog en lite krånglig fråga. Saken är den att när jag går in på mina sidor på arbetsgivare står det på tjänstgöringsgrad att jag arbetar 0% av en heltidstjänst, jobbar 100% så stämmer inte. Ringt och pratat med er förut om detta och ni skulle skriva en meddelande så skulle det vara okej. Blev fel när jag ansökte om sjukpenning dock står det kvar att jag jobbar 0%. 

    Jag vet att jag kan ändra nästa gång jag söker om exempelvis föräldrarpenning, men saken är den att på måndag går jag ner i tid till 80% och måste då fylla i det när jag ansöker. 
    För mig är det viktigt att det står klart och tydligt att jag i grunden har en 100% tjänst och att jag har ett sgi som är baserat på detta då jag har tänkt ta en föräldrardag i veckan för att behålla mitt 100% sgi. Är orolig att dessa uppgifter om att jag jobbar 0% kommer göra att jag tappar mitt sgi. Går detta att lösa enkelt och smidigt?

    Tack för hjälpen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-28 08:09
    Ringt och pratat med er nu och fått info att ni har uppgifter att jag jobbar 100% och att det måste vara mina sidor som ej uppdaterats. Innebär det att allt är okej nu och att jag ej behöver oro mig? Och om det skulle bli fel kan det lösas?

  • Svar på tråden Tjänstgöringsgrad
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Har vi uppgifter på att du arbetar 100 % så ska det inte vara något problem för dig.
    När du gör din nästa ansökan om föräldrapenning och har gått ner till 80 % så ska du ändra din årsinkomst och årsarbetstid till 80 %. Vi kommer då att göra en inkomstutredning och se om du skyddar din 100 % inkomst.

    Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Tjänstgöringsgrad