• Anonym (Undrar)

    Snus

    Hej,

    Självklart ska man inte snusa. Är i v 5+5 så nyligt får reda på jag är gravid. Kan snus skada fostret redan nu??

    Ångest...

  • Svar på tråden Snus
  • Nonym
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-29 07:42:32 följande:

    ...


    Om du fortsätter snusa trots att du vet att du är gravid, då ska du ha ångest, inte för att du gjort det innan du visste
  • Anonym (tjejen)

    Jag slutade snusa i andra månaden.Snusade lite i 7 månaden,bara mini dos.Alltid bäst att sluta,så behöver man inte vara orolig.

  • Anonym (Ach)

    Jag har snusat två graviditeter, men har dolt det. Båda är friska och mår bra.
    Det borde inte ha skadat fostret. Sluta om du kan!!

  • firebird

    Nikotin är kärlåterdragande dvs att det stryper syretillförseln till barnen. Tror inte det skett skada än men sluta på en gång! Risken för missfall ökar. Finns nikotinfria man kan prova att ta istället om man saknar något under läppen

    Det som bla händer när du snusar och är gravid är att barnet blir nikotinberoende redan i magen. Visst så kan barnet komma ut helt friskt men det är fortfarande beroende av nikotin. Och skulle du ge ersättning istället för amma - ja med lite krångel så skulle det bli nikotinfri MEN receptorerna i hjärnan kommer alltid ihåg ett beroende HELA livet så den dagen hen är tonåring och tjuvröker för första gången så vaknar dessa receptorer upp igen och hen kommer känna ett starkare sug att fortsätta röka/snusa.

    Så sluta så tidigt som möjligt är alltid bäst

  • Anonym (tjejen)

    Någon som snusat under graviditeten ,och allt har inte gått bra me barnet?

  • Anonym (Smoke)

    Min mamma rökte både som gravid, samt inomhus under hela min uppväxt. Jag har ddddddå.å.å. int....e tagggggitttt nånn skad.a.da.da av d-d-deeeet!

    Nä, men ärligt. Jag tror det är farligare att bo och leva i en storstad, med alla avgaser och skit man andas in.

  • Anonym (Smoke)
    firebird skrev 2015-08-29 21:51:25 följande:

    Nikotin är kärlåterdragande dvs att det stryper syretillförseln till barnen. Tror inte det skett skada än men sluta på en gång! Risken för missfall ökar. Finns nikotinfria man kan prova att ta istället om man saknar något under läppen

    Det som bla händer när du snusar och är gravid är att barnet blir nikotinberoende redan i magen. Visst så kan barnet komma ut helt friskt men det är fortfarande beroende av nikotin. Och skulle du ge ersättning istället för amma - ja med lite krångel så skulle det bli nikotinfri MEN receptorerna i hjärnan kommer alltid ihåg ett beroende HELA livet så den dagen hen är tonåring och tjuvröker för första gången så vaknar dessa receptorer upp igen och hen kommer känna ett starkare sug att fortsätta röka/snusa.

    Så sluta så tidigt som möjligt är alltid bäst


    Jag kan inte bli beroende. Jag verkar inte ha det centrat i hjärnan. Jag har aldrig "lyckats" fastna i ett beroende, utan har alltid kunnat sluta tvärt med något.

    Nu kanske inte det beror på att mamma rökte, men uppenbarligen så stämmer inte din teori på exakt alla.
  • firebird
    Anonym (Smoke) skrev 2015-08-30 01:03:42 följande:

    Min mamma rökte både som gravid, samt inomhus under hela min uppväxt. Jag har ddddddå.å.å. int....e tagggggitttt nånn skad.a.da.da av d-d-deeeet!

    Nä, men ärligt. Jag tror det är farligare att bo och leva i en storstad, med alla avgaser och skit man andas in.


    Jag mäter kolmonoxidhalten på patienter. Vääääldigt stor skillnad på icke rökare men som bor i storstad (ca 5-8ppm) och på daglig rökare ca 1pkr/dag 35-65ppm i kolmonoxidhalt.

    Nu är det inte "min teori" utan vad forskning kommit fram till. Hur receptorerna och beroendecetrumet fungerar är ganska basics, gymnasienivå. Men självklar finns det få undantag över allt! Tyvärr så hoppas ju allt för många att dom ska tillhöra "undantaget" :)
Svar på tråden Snus