• Anonym (Linnea)

    Kan jag rädda min föräldrapenning?

    Hej! Jag undrar om det finns någon chans för mig att rädda min föräldrapenning?

    Jag har arbetat många år (Fick barn 2012) och nu är det dags igen mars 2016.

    Men. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist och sista arbetsdag var 19/7, dagen efter gick jag till arbetsförmedlingen och 14/8 började jag studera.

    Hjälper det här mig något?

    Bör jag ist för akassa 19/7-14/8 ta föräldradagar (har gamla kvar) kan den luckan förstöra annars?

    Samma sak när jag studerar, förstör det min föräldrapenning?

    Måste man ta bidragsdelen för att det ska räknas för er? (läst skräck exempel)

    Var lätt när jag jobbade med första barnet men mer krångligt nu. Så ja önskar tips :)

    Kommer studera tills 23/12 sen ta föräldradagar över jul och sen studera till ca 2v innan och tar föräldradagar fram till förlossningen.

    (har gamla föräldradagar kvar)

    Tack på

    förhand.

  • Svar på tråden Kan jag rädda min föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Om du arbetar deltid efter barnets 1 årsdag och vill skydda SGI gäller att man ska fylla ut med föräldrapenning upp till den arbetstid som du hade innan du fick barn.
    Det innebär att deltidsarbete och uttag av föräldrapenning tillsammans bör uppgå till den arbetstid som din SGI är baserad på.

    Skyddar man inte SGI efter barnets ettårsdag ska SGI beräknas på hur du faktiskt arbetar. Det i sin tur påverkar ersättning med tillfällig föräldrapenning och sjukpenning.

    Om man är helt föräldraledig och inte arbetar alls från barnets 1 årsdag måste man ta ut 5 hela föräldrapenningdagar per vecka för att stå kvar i sin SGI. Om man tar ut färre dagar är 5 per vecka och inte arbetar eller är inskriven på Arbetsförmedlingen eller studerar med studiestöd (bidragsdelen) från CSN förlorar man sin SGI.

    Det spelar ingen roll för kommande föräldrapenning om du har a-kassa eller ej så länge du är inskriven på Arbetsförmedlingen.
    Om du studerar utan att få studiestöd från CSN har du inget SGI-skydd när du studerar.


     


    Om din SGI blir sänkt är grundregeln att om du återgår i heltidsarbete och har en arbetsinkomst som beräknas pågå i minst sex månader i en följd, så kan den inkomsten räknas som en sjukpenninggrundande årsinkomst/SGI.


    Hälsningar
    Clara, handläggare
Svar på tråden Kan jag rädda min föräldrapenning?