• Äldre 28 Aug 18:16
    24014 visningar
    49 svar
    49
    24014

    Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra

    Vi valde att sätta vår son i friskolan vittra och han gick där ifrån förskoleklass till årskurs 3.

    Vi har dock valt att sätta honom en kommunal skola numera då de har struntat i vår son på skolan och valt att sätta honom med 1ans uppgifter ända fram till 3an. Vi fick hem läxor i matematik med tal som 5+3 , 8+4 osv osv... detta var nu i 3an.

    Han visste knappt skilldnaden mellan 61 och 16, han skrev ofta fel, hans lärare sa då att han behöver stöd men får det ej då han ej stör på lektionerna.

    Jag begärde då hem hans mattebok för att se vad som hänt i denna, då höll han fortfarande på med matematik för årskurs 1 , när jag kollade igenom boken så var det mestadels gubbar ritade i den istället för de uppgifter han skulle lösa i den.

    Ingen vuxen har således haft koll på hans bok, man har helt enkelt struntat i vad han har gjort i skolan, när utvecklingsmötet med hans fröken var så sa hon att man kan söka hjälp hos skolläkaren, jag gick således dit eftersom jag var desperat, pratade lite med denne som förklarade att en del barn är lite senare och vill leka mer än andra , kanske något år extra men att man därför inte behöver vara orolig .

    han kontaktade även skolpsykologen som ville göra en utredning på vår son, vi ville dock ha ett möte med denna psykolog innan, ett av de värsta möten jag haft i mitt liv, han hade aldrig träffat min son, han hade pratat med hans lärare , läst lite papper och började att rita upp diagram med iq-gradering där han placerade vår son under medel, HAN hade inte ens träffat honom eller gjort några tester på honom, men ville skicka vår son till särskola.

    Jag och min fru köpte givetvis inte detta och valde att byta skola på vår son då vi vet att han inte lider av någon diagnos eller utvecklingsstörning. 

    Tidigare så har jag alltid tyckt att det är skolans ansvar att lära barnen men här har de fallerat hårt, jag har suttit en halvtimme om dagen med sonen i 3 månader och vi är nu framme med matematik för hans årsgrupp, vi räknar numera 100-tal, tusental, gånger, delat  osv.. det är en sjuk avancering ifrån att han knappt kunde skilja mellan 61 och 16 som tal när han skrev det.

    Vi har pratat med många personer som arbetar inom skolan och de vet inte vad de ska säga, sonen har börjat i ny skola och där har vi dragit hela storyn för rektor och hans lärare, de vet helt enkelt inte vad de ska säga, min mor jobbar inom särskolan och säger att det är horribelt att de vill skicka en fullt fungerande 10åring dit. 

    När vi sitter hemma med uppgifter så förstår han allt jag förklarar. 

    Vad handlar allt om då? jag har träffat lärare som jobbat på vittra som säger att de aldrig skulle sätta sina egna barn där. 

    Helt klart är personalbristen ett faktum, sedan ordningen på skolan, man har valt att ha glasdörrar och glasrutor överallt, när man sitter i ett klassrum så stör barnen utanför som har rast,  jämför jag med den skola han går på nu är det knäpptyst när det lektionstid, man tror ej att det är barn inne i klassrummet.

    Sonen behöver hjälp, det köper jag men man behöver inte sätta diagnos på honom för den sakens skull, men detta är en kostnad, får man diagnos satt så har man rätt till extra medel.

    Vi bytte skola på alex, den nya skolan försökte få ut dokumentation ifrån vittra men vittra har vägrat att skicka någon som helst dokumentation till den nya skolan, denna dokumenatation skulle underlätta för vår son, varför vill man då inte skicka dokumentationen? handlar det om ovilja eller finns det inget att redovisa?

    Han sägs ha fått "extrahjälp" av en person men minns inte ens denna persons namn.

    Vi har haft sonen i ny skola sedan några månader och märker en enorm skilldnad på honom, både kunskapsmässigt och glädjemässigt, han kommer ofta hem och redogör för vad de ag osv, mycjket jobb är kvar men det tänker jag att göra hemma med min son, vi får ta igen denna förlorade tid som vittra har orsakat oss helt enkelt.

    Jag vågar påstå att jag på 3 ynka månader har lärt min son långt mer i matematik än vad skolan har gjort på 3år, det känns helt tokigt, jag är ingen utbildad pedagog och har helt litat på skolans personal.

    man har helt klart problem i sin verksamhet, det var ofta lärare som blev sjukskrivna, troligen gått in i väggen (har pratat med en som bekräftat att hon gick in i väggen , hon byttre sedan arbetsgivare)

    det är ofta vikarier, alla kallar sig för pedagoger men hur många har egentligen utbildning att lära ut?

    En liten tankeställare

    Vittra är ju som bekant den friskola som gör en av de bästa vinsterna per elev i landet, hela 6300 år 2013 / elev låg vinsten på, 

    Räknat på en skola på 300 elever skulle detta räcka till bland annat 4 lärare

  • Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra
  • Äldre 28 Aug 18:32
    #1
    +1

    Usch, vilken förfärlig historia!

    Det finns helt klart en övertro på friskolor, jag tror att det måste till mer inspektioner och löpande kontroll av att skolans uppdrag fullgörs.

    Dock finns problem även i den kommunala skolan, vi bor i ett bra område men omsättning av klassföreståndare sker även mitt i terminerna (så var det aldrig när jag själv gick i skolan). Elevantalet har växt så mycket att miljön inte är bra för barnen, varken vad gäller ljudnivå, smittsituation på vintern eller vad gäller rastgårdsmiljö.

    Överväger att byta till en friskola inne i stan med fokus på matte/NO men himlen vet om det är bättre.... :-\


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Äldre 28 Aug 19:23
    #2

    Tyvärr har man inte facit i förhand.

    Så är det alltid i livet.

    Jag anmälde även till Skolverket men de kan ej ta upp anmälan då vi bytt skola.

    Man borde verkligen göra en inspektion på vittra-skolorna

    Hon jag pratade med på Skolverket skulle försöka övertyga Sina kollegor om att göra en inspektion trots allt .

    Det är skamligt att man vill få till en diagnos på barnen innan man kan ge dem lite hjälp

    Det kan väl inte vara riktigt att jag som förälder lär mitt barn mer än vad de gjort på Vittra?

    Han förstår ju allt jag förklarar, man har har helt enkelt inte gett honom tid

    Hans fröken slutade för övrigt på skolan ca 1 månad efter att vi bytte skola

    Jag tror ej att vittras fria skolform fungerar för många barn

  • Ego Lovers
    Äldre 28 Aug 21:00
    #3

    Har ni anmält till skolinspektionen?

  • Äldre 28 Aug 21:39
    #4
    Ego Lovers skrev 2015-08-28 21:00:11 följande:

    Har ni anmält till skolinspektionen?


    Tyvärr går inte sonen i skolan längre så kan man inte anmäla . Eller tyvärr och tyvärr , missförstå mig rätt men det är jätteskönt i mitt föräldra-hjärta att han inte längre går i denna flummiga skola som Håller tillbaka eleverna.

    Det enda man kan anmäla i efterhand är mobbning
    T
  • Äldre 28 Aug 21:44
    #5

    Det som känns extra märkligt är hur man hyr in en psykolog som har ett privat företag , denne har aldrig träffat pojken och vill skicka han till särskola .

    Det var väldigt många barn som fick diagnos i denna skola och man undrar då om det är för att få extra pengar till skolan ?

    Normalt ska det väl krävas ett team på typ 4 personer för att sätta en diagnos men denne man kunde gradera vår son utan att ens ha träffat honom , det är helt absurt

  • Äldre 28 Aug 21:49
    #6

    Låter jättetråkigt.

    Får jag fråga vilken vittra det är? Min son har precis börjat på vittra. Än så länge är vi nöjda med pedagogerna i klassen, 3 st på 34 barn. Men fritids är jag sådär nöjd med för många av personalen kommer inte ens fram.

    Att de har glasväggar och att det är så öppet är ju en del av deras pedagogik.

  • Äldre 28 Aug 22:04
    #7

    Så jobbigt för er alla. Rynkar på näsan Och så onödigt, om bara skolan gjort sitt jobb.

    Har ingen direkt koll på just Vittra. Trodde det var antroposoferna, men jag har som sagt ingen koll.

    Jag är lite ambivalent inför friskolor, måste jag medge. Vår yngsta har just precis bytt från en Pyssling-skola till en kommunal (den förra gick bara upp till sjätte klass), och vi har bara positiva erfarenheter. Det är visserligen en liten skola han gått i tidigare, det har varit strikt antimobbingpolicy, fokus på kärnämnen + idrott/hälsa, bra platslagad mat och engagerade pedagoger och övriga medarbetare. Vi har inget negativt att säga alls, snarare känner vi oss lite oroliga nu inför när han börjar kommunal skola, men den verkar också väldigt bra. So far. Den är inte vald på måfå, om man säger så. 

    Skulle försöka kolla om det går att anmäla till skolinspektionen ändå. Så som er son och ni blivit behandlade är under all kritik. Så får det inte gå till. 

    Önskar er stor lycka till, hoppas sonen nu hamnar i en bättre skola och kan komma i kapp ordentligt. 

  • Äldre 28 Aug 22:09
    #8
    magelita80 skrev 2015-08-28 21:49:44 följande:

    Låter jättetråkigt.

    Får jag fråga vilken vittra det är? Min son har precis börjat på vittra. Än så länge är vi nöjda med pedagogerna i klassen, 3 st på 34 barn. Men fritids är jag sådär nöjd med för många av personalen kommer inte ens fram.

    Att de har glasväggar och att det är så öppet är ju en del av deras pedagogik.


    Detta är vittra i Alingsås ( gerdsken )

    Vittra var helt okej innan men nu är det en annan ägare och många vittnar om sönderfallet

    Problemet är att de kallar sig för pedagoger men är de utbildade ?

    Jag vet att de skryter om många pedagoger per barngrupp men detta stämmer inte heller

    Min fru var med en skoldag precis innan vi bestämde oss för att byta. Ibland fick 1 pedagog ha hand om två klasser samtidigt då den andra tog rast, då var det kaos fullständigt

    Jag vet att glasdörrar hör till deras pedagogik men det stör oerhört när man försöker koncentrera sig. Vi kunde inte ens föra ett utvecklingssamtal utan att bli störda av andra elever utanför som ville ha uppmärksamhet .

    Vidare kritiserar Jag hårt hur man struntar i att ha riktiga matte-lektioner / svenska osv och ersätter dessa med olika tema-dagar, dessa dagar verkar barnen mest flumma omkring
  • Ego Lovers
    Äldre 28 Aug 22:12
    #9

    Har hört negativt om Vittra på Forsgläntan då min systerbarn gått där men de fick sluta pga inkompetenta lärare. Vi bor i en annan kommun och här finns inte vittra då kommunen inte vill ha dom här. Det är tio mil mellan oss och vår kommun är S styrd medan hennes är M styrd. Annars är hennes stad mysig men deras privata skolor är sisådär då de har två grundfriskolor och tre gymnasiefriskolor har jag för mig.

  • Äldre 28 Aug 22:14
    #10
    Kim Possible skrev 2015-08-28 22:04:45 följande:

    Så jobbigt för er alla.  Och så onödigt, om bara skolan gjort sitt jobb.

    Har ingen direkt koll på just Vittra. Trodde det var antroposoferna, men jag har som sagt ingen koll.

    Jag är lite ambivalent inför friskolor, måste jag medge. Vår yngsta har just precis bytt från en Pyssling-skola till en kommunal (den förra gick bara upp till sjätte klass), och vi har bara positiva erfarenheter. Det är visserligen en liten skola han gått i tidigare, det har varit strikt antimobbingpolicy, fokus på kärnämnen + idrott/hälsa, bra platslagad mat och engagerade pedagoger och övriga medarbetare. Vi har inget negativt att säga alls, snarare känner vi oss lite oroliga nu inför när han börjar kommunal skola, men den verkar också väldigt bra. So far. Den är inte vald på måfå, om man säger så. 

    Skulle försöka kolla om det går att anmäla till skolinspektionen ändå. Så som er son och ni blivit behandlade är under all kritik. Så får det inte gå till. 

    Önskar er stor lycka till, hoppas sonen nu hamnar i en bättre skola och kan komma i kapp ordentligt. 


    Han kommer att komma ikapp

    Med den nya skolans hjälp och min och min frus , vi köper in matteböcker till honom privat och sitter runt 30-40 / dag med honom . Jag kommer inte att ge mig.

    Deras flathet ska inte kosta min son någon diagnos . Han har potential och som sagt, han förstår alltid det man förklarar för honom .

    Men när en skola inte kan lära ett barn skillnad på 61 och 16 på 3 år och jag som förälder har gjort det samt börjat räkna högre tal med honom så är det fel på

    Skolan . De hade inte ens börjat med multiplikation , vilket Jag gjort
Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra