• Spagettimonstret

    Din vän vet att din partner är otrogen - ska vännen berätta för dig?

    I dagens etikettfråga med Magdalena Ribbing lyfts ämnet otrohet och vad man ska göra med informationen att ens vän är otrogen:


    blogg.dn.se/etikettfragan/2015/08/28/11385/
    Det får mig att undra hur många som vill veta (eller inte) om deras egen partner är otrogen. Ponera att partnern inte ens under hot skulle erkänna det själv - tycker du då att din vän/bekant borde berätta för dig? Detta är frågan för omröstningen.


    Diskutera även hur du skulle göra om du var den olyckligt vetande vännen samt ifall det påverkar hur väl du känner dom i paret.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din vän vet att din partner är otrogen - ska vännen berätta för dig?
  • Spagettimonstret

    Själv vill jag veta för att inte leva i en lögn.


    Hur jag skulle göra själv är knepigare att säga. Om den bedragna var en nära vän är jag nästan säker på att jag skulle berätta. Hade det gällt mer avlägsna bekanta kanske jag nöjt mig med att minimiera kontakten med paret för att det skulle kännas som att jag ljög för den bedragna.

  • Jill 79

    Skulle inte vilja veta om det bara var ett ons på fyllan eller liknande. Det är inget jag skulle göra slut över men jag skulle må dåligt av att veta om det. Om han däremot hade ett förhållande på sidan så hoppas jag någon skulle berätta så jag har chansen att göra ett val.

  • fluu

    Jag hade velat veta, hur kort affären än var. Jag vill kunna göra medvetna val.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nokitus

    Klart ens vän ska berätta, oavsett vad. Fastän det skulle vara på fyllan, och bara ett hångel. 

  • California

    Svåra, svåra frågor. Det man inte vet, lider man inte av-sägs det. Sanningar för dock alltid relationer framåt-i en eller annan riktning. Jag vill utvecklas, alltså skulle jag vilja ha informationen.

    Jag har fått flera så kallade förtroenden i livet. Otrohet bollar jag tillbaks. Manar till att reda ut saker. Dömer inte, skvallrar inte, men försöker förstå vad kärnan är. Varför pågår det? Aktivt lyssnade, så den som bedrar kan hitta svaren själv. Och förhoppningsvis sluta eller berätta.

  • Kereza

    Alltså, lever jag i en lögn så ska jag för fan få veta, så att jag kan välja mitt liv själv!

    Ja, självklart ska vännen berätta.

  • Anonym (Läste)

    Läste vad hon skrivit. Tycker hon gjorde rätt som berättade för sin bekant. Var väl inget hon inte ville veta och därför irriterad. Men ändrar ju inte hennes pojkväns beteende. Det normala är väl att man blir arg på sin partner.

  • Ego Lovers
    fluu skrev 2015-08-28 19:11:04 följande:

    Jag hade velat veta, hur kort affären än var. Jag vill kunna göra medvetna val.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Håller med, sedan om källan är trovärdig eller inte är en annan sak. Men det får man ju ta reda på
  • Erizajo

    Ja absolut, tänk att få reda på sen att kompisen vetat om det länge utan att säga nåt, det skulle jag nog inte kunna förlåta.

  • Fool

    Självklart vill jag veta varför skulle jag vilja leva i en lögn? Jag vill kunna göra mina egna val, inte få dem gjorda av någon annan.

    Av samma anledning skulle jag avslöja sanningen för mina vänner om de blev utsatta för lögner och svek

Svar på tråden Din vän vet att din partner är otrogen - ska vännen berätta för dig?