• Anonym (Besviken)

    Hur kom ni vidare efter er partners otrohet?

    Hej,

    För en månad sedan gjorde min sambo slut med mig. Vi har haft problem under en längre tid och till slut orkade (hans ord) han inte med det. Vi hade precis tagit hjälp av en professionell, men det var nog helt enkelt för sent. (Jag har vestibulit, ni som vet vad det är förstår vilka problem det medför). Han sa vid tillfället att han inte längre var kär i mig, vilket jag hade svårt att tro på. Vi var ifrån varandra i 5 dagar innan vi sågs igen. Under den tiden fick jag chans att reflektera och insåg att jag inte heller var lycklig i vår relation, och kunde se min egen del i det hela. Jag såg att jag verkligen behövde ändra min attityd om det skulle fungera, vilket jag ville (vill). Jag öppnade mig och berättade vad jag trodde det var från mitt förflutna som påverkade oss, historien bidrar ofta mer än vad man tror. Vi började ses igen, väldigt frekvent och ett par dagar efter var vi ihop igen med löften om att verkligen jobba, kämpa och ändra våra beteenden.

    Jag var som nykär och kände att vi fått en ny chans. Lite "när man förlorat allt vet man vad man har". Några dagar senare kom det ett sms på hans telefon som bekräftade det jag egentligen misstänkt - han hade inlett en relation med en annan tjej. De hade börjat ses ca en månad innan det tog slut och inget hade "hänt" innan det tog slut. Men allt ljug, smusslande, träffande bakom min rygg etc gör så ont. Efter själva breaket hade de haft sex många många gånger, han tog med henne till hans familjs landställe (där hans familj var) träffade hennes familj etc. Han körde lite dubbelspel, men så fort det uppdagades bröt han med henne. Hans "försvar" är bl.a. att han sökt bekräftelse från henne, varit i en bubbla och att han tappat kontrollen. Helt sjukt beteende som jag inte kan förstå eller i dagsläget förlåta/acceptera.

    Han är oerhört ångerfull och jag vet i mitt hjärta att hon inte betydde något för honom. Men det är sveket i sig som gör ont: hur kunde min fina kille göra så?! Jag gråter, skriker, slår om vartannat och mår allmänt dåligt. Vill dock så gärna stanna hos honom för jag älskar honom och tror på oss. Vi har kommit varandra närmre än någonsin och går till en jättebra psykolog där vi verkligen får hjälp att bearbeta men också förståelse för varför det blev så dåligt från första början. Däremot har jag svårt att släppa det här...

    Jag ville bara ventilera med er som gått igenom liknade och fått det fungera: har ni några råd? Hur löste ni det? Hur lång tid tog det (säkert individuellt) kan ni lita på er partner igen?

    Vi är i 30-årsåldern och har inga barn.

    Kram M

  • Svar på tråden Hur kom ni vidare efter er partners otrohet?
  • eline08

    Det går att komma över det helt, men dom flesta lyckas inte med det. Antingen fortsätter dom sin relation olyckliga eller så blir det skilsmässa. 

    Räkna med att det tar många år att bli av med detta spöke. Fortsätt gå i terapi, annars har ni minimala chanser. Varenda gång du känner dig påmind om detta måste din pojkvän verkligen finnas för dig. 

    Själv skulle jag dra efter att den första chocken lagt sig. Men vi är alla olika, 
    följ ditt hjärta. 

  • Anonym (Kämpar)

    Min man var otrogen under en längre tid, med en annan gift kvinna. Jag avslöjade det hela för drygt 1 år sedan. Har varit en minst sagt turbulent tid. Han hade inga känslor för henne, endast det sexuella. Vi denna tidpunkt var vårt förhållande ganska tråkigt. Vi levde som två vänner. Dåligt sexliv. Var och än tänkte väl mest på sej själv. Vi var här mest för våra barn. Gjorde inget kul bara vi tillsammans.

    Vi har dock valt att fortsätta ihop. Kan säga att jag varit på väg ur förhållandet många gånger under denna tid. Men jag älskar min man. Och han mej, trots allt.

    Det viktigaste utav allt är att han lyssnat/ lyssnar på mej. Han är även djupt ångerfull. Hur mycket jag ältar, så är han där. Jag vänder och vrider på saker hela tiden. Men han svarar lika konsekvent. Inget velande. Skulle han valt bli irriterad, inte lyssna, inte förstå min sorg, sitt svek mot mej. Ja, då skulle det vara finito vid de här laget.

    Kan säga att det har varit en fruktansvärd tid. Ingen kan förstå, om man inte själv blivit drabbad. Hur skadad man blir. Självkänsla, tillit, förtroende, mm. Tror inte jag kan någonsin kan förlåta honom. Men kan acceptera att det hänt, och lära mej leva med det.

    Men mitt uppe i allt. Vi har det bättre ihop nu en när vi träffade varann. Vi gör saker ihop, sexlivet är bättre, vi pratar mer med varann. Plus att våra barn ser att vi är mycket gladare. Vi valt att inte berätta för dem om det som hänt. Tycker inte de behöver veta.

    Vi har varit ett par i nästan 25 år. Har sex barn ihop. Man slänger inte heller iväg ett sånt långt äktenskap utan att kämpa.

  • Anonym (varför kämpa?)
    Anonym (Kämpar) skrev 2015-08-29 10:44:04 följande:

    Min man var otrogen under en längre tid, med en annan gift kvinna. Jag avslöjade det hela för drygt 1 år sedan. Har varit en minst sagt turbulent tid. Han hade inga känslor för henne, endast det sexuella. Vi denna tidpunkt var vårt förhållande ganska tråkigt. Vi levde som två vänner. Dåligt sexliv. Var och än tänkte väl mest på sej själv. Vi var här mest för våra barn. Gjorde inget kul bara vi tillsammans.

    Vi har dock valt att fortsätta ihop. Kan säga att jag varit på väg ur förhållandet många gånger under denna tid. Men jag älskar min man. Och han mej, trots allt.

    Det viktigaste utav allt är att han lyssnat/ lyssnar på mej. Han är även djupt ångerfull. Hur mycket jag ältar, så är han där. Jag vänder och vrider på saker hela tiden. Men han svarar lika konsekvent. Inget velande. Skulle han valt bli irriterad, inte lyssna, inte förstå min sorg, sitt svek mot mej. Ja, då skulle det vara finito vid de här laget.

    Kan säga att det har varit en fruktansvärd tid. Ingen kan förstå, om man inte själv blivit drabbad. Hur skadad man blir. Självkänsla, tillit, förtroende, mm. Tror inte jag kan någonsin kan förlåta honom. Men kan acceptera att det hänt, och lära mej leva med det.

    Men mitt uppe i allt. Vi har det bättre ihop nu en när vi träffade varann. Vi gör saker ihop, sexlivet är bättre, vi pratar mer med varann. Plus att våra barn ser att vi är mycket gladare. Vi valt att inte berätta för dem om det som hänt. Tycker inte de behöver veta.

    Vi har varit ett par i nästan 25 år. Har sex barn ihop. Man slänger inte heller iväg ett sånt långt äktenskap utan att kämpa.


    Din man tydligen beredd att slänga ert långa äktenskap i för sex? Varför ska du kämpa när han sket i dig?
  • Anonym (Kämpar)
    Anonym (varför kämpa?) skrev 2015-08-30 15:14:43 följande:

    Din man tydligen beredd att slänga ert långa äktenskap i för sex? Varför ska du kämpa när han sket i dig?


    Varför skulle jag inte göra det? Var och en gör sina val. Detta är mitt val. Jag är också glad att det bev det valet.
  • Anonym (varför kämpa?)
    Anonym (Kämpar) skrev 2015-08-31 12:41:39 följande:
    Varför skulle jag inte göra det? Var och en gör sina val. Detta är mitt val. Jag är också glad att det bev det valet.
    självklart ditt val, men det verkar vara ensidigt, han sabbar du kämpar.
Svar på tråden Hur kom ni vidare efter er partners otrohet?