• Anonym (Rädd)

    Bråk som alltid mynnar ut i hot....rädd

    Vet inte riktigt hur jag ska börja egentligen.

    Är ganska tidigt gravid med en man jag varit tillsammans med i närmre ett år. Mitt i allt detta så har jag blivit sjuk, sjukhusvistelser har varit inblandade och mycket tid har jag spenderat i vårat gemensamma hems säng för att kurera mig. Jag har skämts över att jag inte har hälsan till att orka sköta hem såsom tvätt, disk etc. Men har ändå gjort så gott jag kan med att laga mat trots att jag kaskad-kräks emellanåt under dessa stunder. Sambon har jobbat rätt hårt först på sitt ursprungliga arbete och sen efter det, arbetat med huset.

    Det jobbiga i detta, vilket egentligen startade redan innan jag blev sjuk och gravid är att vi ofta har konflikter. Som alltid mynnar det ut i att jag inte sköter hemmet och 'mina' uppgifter. Han skriker så vi har flera grannar som reagerar. Han skriker så jag blir rädd och tror han ska höja handen många gånger.

    Igår hände det igen. Ett helt oväsentligt ting mynnade ut i ett bråk där jag återigen fick höra hur värdelös jag är och hur lite jag bidrar med hemma. Sedan postar han en status på sociala medier som enbart handlar om mig och hur hemsk jag är, utan att nämna namn men alla hans vänner/läsare vet vem jag är.

    När jag försöker få honom att sansa sig och komma till mötes så fortsätter han och tycker jag är helt oresonlig och sjuk i huvudet. Som han uttryckte det. Efter mycket om och men med försök i en timma till sans och diskussion så brister det för mig... Luften gick ur mig. Och jag frågar honom vad han egentligen vill. Frågor som, 'vill du gå isär?', 'vill du att jag gör abort?' Just för att han gör mig så osäker. :( då får jag som så många andra ggr kastat i ansiktet 'ja men dra då!!!'. Talar då om att jag orkar faktiskt inte mer, mer bråk, mer skrik så jag går ner på undervåningen för att börja plocka ihop saker och åka iväg en stund till en vän. Inom loppet av en halvtimma så har han rivit ner alla mina tillhörigheter från husets övervåning, slängt på hall och köksgolvet och talar hotfullt om att om jag inte har fixat mina grejer bort från husets gräsmatta inom 24 h så har han gjort en redig majbrasa. Jag blir helt förtvivlad. Även hans vän försöker prata vett och sans i honom men det går inte :( efter så mycket tårar och rädsla så viker jag mig till slut och säger förlåt. Förlåt för att jag är så dålig mot dig.

    När han efter sena natt-timmar sansat sig så somnar vi ändå sams. Men inatt vaknar jag och frågar, skulle du verkligen elda upp mina saker?

    Får då svaret att han absolut skulle verkställa det hotet eftersom jag tydligen hotar med att lämna honom.

    Allt känns inte alls som det ska och jag har en sådan ångest. Jag levde och var gift en gång med en man som inte respekterade mina saker och mitt liv. Samtidigt så undrar jag, är det mig det är fel på? :( vad har jag kunnat göra annorlunda i det här?

    Villrådig, rädd och väldigt ledsen.

  • Svar på tråden Bråk som alltid mynnar ut i hot....rädd
  • Anonym (Dra nu!)

    Sluta fråga honom en massa saker.

    Ställ dig själv mot väggen istället!

    "Vill jag leva så här?"

    " Vill jag utsätta mitt framtida barn för detta?"

    " vill jag lämna ett litet barn i hans händer varannan vecka?"

    DU gör valen! Visst är det han som hotar men det är du som går med på det. Du väljer att stanna trots att han ber dig att dra. Du väljer att få barn med honom trots att du vet vilken barndom barnet kommer få.

  • Anonym (Cilla)

    Lita på din magkänsla! Du vet innerst inne att hans bild av dig inte stämmer med verkligheten. Du vet innerst inne att han beter sig på samma sätt som din fd man. Du vet innerst inne att det inte är bra för dig att leva tillsammans med honom.

    Mitt råd är att förbereda allt i hemlighet. Hitta någonstans att bo tillfälligt, gärna hemma hos någon så att du kan få stöd när stormen drar igång. Försök flytta dina viktigaste tillhörigheter (typ fotoalbum och pass) i förväg. Och sedan när han är på jobbet en dag så tar du med så mycket du kan få med dig och flyttar.

    Jag har varit tillsammans med en man som var hälften så "ful" som din man och vet hur svårt det är att bryta sig loss, men håller tummarna för att du lyckas. Ska jag vara ärlig så hade jag först inte tänkt vara anonym när jag skriver det här men jag inser hur din man skulle bomba min inbox med vad han anser om mig om jag lämnar ut mitt användarnamn.

    Och graviditeten. Du förstår nog själv hur han kommer använda barnet till att straffa dig i all framtid. Fundera på om det verkligen är värt det för dig och barnet.

  • Farfallos

    Vi har ju visserligen bara fått din sanning, men den räcker. Man har ett förhållande tillsammans så länge båda jag vill ha det. Om någon av någon anledning inte längre vill så är det inte ett godtagbart skäl för någon att slänga ut och elda upp den andras saker. Han är en sjuk man som jag tror att du skall lämna fortare än kvickt.

  • Anonym (Linda)

    1 ta dig ur förhållandet

    2 gör abort för barnets skull. En sådan psykopat ska man inte utsätta ett barn för

  • Marie 1

    Han håller på att bearbeta dig. Göra dig rädd, skrämma dig så att du ska bli tacksam och lättad när han ändrar sig och låter dig vara kvar.

    Det kommer bli svårt att lämna honom. Att han ska kasta ut dig är bara skrämseltaktik.

    Skriv gärna pm om du vill bolla tankar. har varit med om samma.

  • Anonym (Ja)

    Du måste lämna honom, du kan inte leva så här! Det är inte fel på dig utan på honom som behandlar dig på det sättet.

    Aborten får du fundera på. Att han är hemsk mot dig betyder inte att han blir en dålig pappa, men det är ju svårt att veta nu.

    Jag har precis separerat med min man. Han är fruktansvärd att vara gift med, han har såna krav och föreställningar på hur en kvinna och fru ska vara och när man (jag) inte lever upp till det så blir han så fruktansvärt elak, hot och enstaka slag har förekommit. MEN han är en fantastisk pappa. Han dyrkar våra barn och gör allt för dom, han skulle aldrig göra dom illa på nått sätt. Och nu när vi har gått isär och det värsta har lagt sig så kan vi samarbeta och till och med umgås för barnens skull utan problem. Visst diskussionen blir det ju ibland men det urartar inte längre.

  • todo nada

    TS, han misshandlar dig psykiskt, och utifrån det du berättar förstår jag att du känner som att smockan hänger i luften. Din sambo nedvärderar dig, och använder att du mår dåligt och inte kan hålla efter hemmet så mycket som ammunition mot dig när ni bråkar, utifrån det du skriver verkar han använda det som ett triumfkort mot dig för att "vinna" bråken..

    Jag känner iaf varningsklockorna ringa när jag läser din text om din sambo, och jag tror du med gör det TS.

    Du måste läsa på om vad det är som händer dig, vad din sambo utsätter dig för, så du kan greppa situationen på ett annat sätt.

    psykiskmisshandel.se

  • kioskvältare

    Varför handlar det om vad Han vill? Du lägger det på honom att bestämma om ert förhållande, varför?
    Den stora fråga här är varför DU vill leva med någon som tycker att du är värdelös och behandlr dig som skit.

  • Anonym (Abort)

    Gör abort, NU!!! Fundera inte ens på att skaffa barn med den här människan. Du kommer aldrig kunna skydda ditt barn från honom. Han kommer också att för resten av ditt liv kunna fortsätta få dig att må dåligt genom barnet ch du kommer inte att kunna göra ett skit för att förhindra det.

    Det borde vara straffbart att skaffa barn med en sådan galning.

    Det enda felet med dig är att du inte vet ditt eget värde och inte står upp för dig själv.

  • Anonym (:O)
    kioskvältare skrev 2015-08-29 10:04:10 följande:

    Varför handlar det om vad Han vill? Du lägger det på honom att bestämma om ert förhållande, varför?
    Den stora fråga här är varför DU vill leva med någon som tycker att du är värdelös och behandlr dig som skit.


    Precis. Svaret på frågan vad jag har kunnat göra annorlunda i detta, det är att fråga dig själv varför du finner dig i sånt här? Istället för att låta honom bestämma om ni ska gå isär eller inte.
Svar på tråden Bråk som alltid mynnar ut i hot....rädd