• LadyViolet

    Bajsnoja i samband med förlossning

    Jag ska föda mitt andra barn om någon månad och har lite dålig erfarenhet just kring detta med att bajsa (på sig) från min första förlossning. Vill höra lite om någon har samma erfarenhet och hur ni i såna fall ser på det.

    Under öppningsskedet kände jag hela tiden att jag behövde skita. Blev ett jäkla springande till toaletten men det kom bara lite varje gång. Större delen av tiden hade vi ingen personal i rummet så min dåvarande sambo fick hjälpa mig till toaletten och ibland därifrån också för om jag fick en värk kunde jag inte stå el gå själv. Och sen när det började trycka nedåt och krystvärkarna kom så började bajsproblemet igen. Då körde dom in en sån där flyttbar toastol (jag kunde inte gå till toaletten pga ctg och sladdar etc) som jag fick sitta och krysta i samtidigt som jag småsket hela tiden. Den enda som var inne i rummet då förutom jag var min sambo, och han visste inte vad han skulle göra stackarn. Väldigt jobbigt att sitta så inför sin sambo medan det typ stinker i hela rummet.

    Ska man behöva ha det på det sättet? Vill helst inte bli utsatt för det igen. Jag vet inte om det blir bättre om jag tar lavemang, en del avråder ju från det för att det kan bli så som jag redan hade det. Fast kan det bli värre? Antar att det är värt att försöka.

    Några tips?

  • Svar på tråden Bajsnoja i samband med förlossning
  • Emmask

    I mitt fall satt en bm och torkade allt eftersom det kom ut lite avföring medan jag krystade. Dock var det inte mer än att hon kunde hålla efter försynt med en hand.

    Kom det mycket och illaluktande avföring när i utdrivningsskedet?

    Har ni pratat om det, hur beskriver han upplevelsen?

    Hur skulle du helst vilja ha det? Har du pratat med din bm om det?

  • Ego Lovers

    Trycket du kände var nog inte bajs utan barnet huvud som tryckte på och det ger ju en nödighetskänsla. Att det kommer lite avföring är helt normalt och barnmorskan torkar bort det med papper och man märker inte det. Förr gav de lavemang när förlossningen hade startat så man tömde tarmen. Du kan ju även be om en stor dossoruta med vatten så du kan skölja tarmen på förlossningen.

  • Nyfikna72

    Sluta noja bara och skippa lavemanget helt. Personalen har nog sett allt och tagit reda på det mesta. Kan livligt föreställa mig att de hellre tar reda på normal skit än nåt lavemang som kommer igång sent.

    Skulle nog tro att de flesta trycker ut lite skit så det är inget unikt och isolerat för nå enstaka. Oftast märker man ingenting bara.

  • Santin

    Jag fick lavemang då jag var 6-7 cm öppen. Gick på toa och sen var det inte nått problem.

  • Annelie 76

    Berätta hur det var första gången och be om lavemang denna gång. Ring på hjälp om du får samma problem igen trots lavemanget.
    Varför bad du inte om hjälp första gången?

  • LadyViolet
    Emmask skrev 2015-08-29 09:18:43 följande:

    I mitt fall satt en bm och torkade allt eftersom det kom ut lite avföring medan jag krystade. Dock var det inte mer än att hon kunde hålla efter försynt med en hand.

    Kom det mycket och illaluktande avföring när i utdrivningsskedet?

    Har ni pratat om det, hur beskriver han upplevelsen?

    Hur skulle du helst vilja ha det? Har du pratat med din bm om det?


    Under de perioder då det kom avföring var ju ingen i personalen där som kunde torka mig. Förutom i början var det då värkarna började trycka på nedåt, så inte riktigt under utdrivningsskedet för då låg jag ner i sängen och sket ( ) i vilket.

    Vi har inte pratat om det, båda tyckte nog att det var för jobbigt. Men han sa nåt som "när du satt på den där stolen och det luktade konstigt". Har ju ny sambo nu så därför ser jag ingen anledning till att prata om det.

    Har inte pratat med BM men får nog göra det.
  • LadyViolet
    Ego Lovers skrev 2015-08-29 09:36:24 följande:

    Trycket du kände var nog inte bajs utan barnet huvud som tryckte på och det ger ju en nödighetskänsla. Att det kommer lite avföring är helt normalt och barnmorskan torkar bort det med papper och man märker inte det. Förr gav de lavemang när förlossningen hade startat så man tömde tarmen. Du kan ju även be om en stor dossoruta med vatten så du kan skölja tarmen på förlossningen.


    Nyfikna72 skrev 2015-08-29 09:51:04 följande:

    Sluta noja bara och skippa lavemanget helt. Personalen har nog sett allt och tagit reda på det mesta. Kan livligt föreställa mig att de hellre tar reda på normal skit än nåt lavemang som kommer igång sent.

    Skulle nog tro att de flesta trycker ut lite skit så det är inget unikt och isolerat för nå enstaka. Oftast märker man ingenting bara.


    Som jag skrev i TS så fanns ingen där som kunde ta hand om skiten, utan det var jag eller sambon. Och jo det var bajs som kom, jag fick ju torka mig själv.
  • LadyViolet
    Santin skrev 2015-08-29 12:11:50 följande:

    Jag fick lavemang då jag var 6-7 cm öppen. Gick på toa och sen var det inte nått problem.


    Vad skönt. Minns du om det var mikrolavemang eller ganska stor mängd som sprutades in?
    Annelie 76 skrev 2015-08-29 14:55:03 följande:

    Berätta hur det var första gången och be om lavemang denna gång. Ring på hjälp om du får samma problem igen trots lavemanget.

    Varför bad du inte om hjälp första gången?


    Ringde på klockan av andra anledningar i början men ingen kom. Ibland fick jag ringa typ 3 ggr för att nån skulle komma. Vet inte om de bara hade väldigt taskig attityd mot mig el om dom verkligen hade fullt upp. Det kändes så i början iaf pga att jag var förstföderska och dom tyckte att jag skulle åka hem mm. Sen när värkarna började trycka på nedåt och jag ville gå på toa satte dom bara mig på den där stolen, gav mig papper och gick ut. Medan min sambo satt på en stol i andra änden av rummet. Men vad skulle han göra? Han ville ju inte genera mig.
  • Annelie 76
    LadyViolet skrev 2015-08-29 16:17:12 följande:
    Vad skönt. Minns du om det var mikrolavemang eller ganska stor mängd som sprutades in?
    Annelie 76 skrev 2015-08-29 14:55:03 följande:

    Berätta hur det var första gången och be om lavemang denna gång. Ring på hjälp om du får samma problem igen trots lavemanget.

    Varför bad du inte om hjälp första gången?


    Ringde på klockan av andra anledningar i början men ingen kom. Ibland fick jag ringa typ 3 ggr för att nån skulle komma. Vet inte om de bara hade väldigt taskig attityd mot mig el om dom verkligen hade fullt upp. Det kändes så i början iaf pga att jag var förstföderska och dom tyckte att jag skulle åka hem mm. Sen när värkarna började trycka på nedåt och jag ville gå på toa satte dom bara mig på den där stolen, gav mig papper och gick ut. Medan min sambo satt på en stol i andra änden av rummet. Men vad skulle han göra? Han ville ju inte genera mig.
    De hade nog fullt upp. Men med dina erfarenheter hade jag bett om lavemang. Om du hinner, det brukar gå fortare andra gången.
    Med mitt andra barn åkte jag in när det var 5 minuter mellan värkarna. Bebis kom 45 minuter efter vi kom in. Hann inte med nånting.
  • Santin
    LadyViolet skrev 2015-08-29 16:17:12 följande:
    Vad skönt. Minns du om det var mikrolavemang eller ganska stor mängd som sprutades in?
    Annelie 76 skrev 2015-08-29 14:55:03 följande:

    Berätta hur det var första gången och be om lavemang denna gång. Ring på hjälp om du får samma problem igen trots lavemanget.

    Varför bad du inte om hjälp första gången?


    Ringde på klockan av andra anledningar i början men ingen kom. Ibland fick jag ringa typ 3 ggr för att nån skulle komma. Vet inte om de bara hade väldigt taskig attityd mot mig el om dom verkligen hade fullt upp. Det kändes så i början iaf pga att jag var förstföderska och dom tyckte att jag skulle åka hem mm. Sen när värkarna började trycka på nedåt och jag ville gå på toa satte dom bara mig på den där stolen, gav mig papper och gick ut. Medan min sambo satt på en stol i andra änden av rummet. Men vad skulle han göra? Han ville ju inte genera mig.
    Har faktiskt inget minne av det. Konstigt hur minnet försvinner. Tror inte det var några mängder vätska så troligen ett microlax typ
  • LadyViolet
    Annelie 76 skrev 2015-08-29 22:06:58 följande:

    De hade nog fullt upp. Men med dina erfarenheter hade jag bett om lavemang. Om du hinner, det brukar gå fortare andra gången.

    Med mitt andra barn åkte jag in när det var 5 minuter mellan värkarna. Bebis kom 45 minuter efter vi kom in. Hann inte med nånting.


    Mm det är ju det som kan hända såklart, men antagligen har man "full service" från att man kommer in då. Är mest orolig för de här långa perioderna med värkar där man är kopplad till ctg samt ensam i rummet.
    Santin skrev 2015-08-29 23:42:56 följande:

    Har faktiskt inget minne av det. Konstigt hur minnet försvinner. Tror inte det var några mängder vätska så troligen ett microlax typ


    Ja jag kör nog microlax hemma först när jag känner att det är på gång. Tar med mig någon extra in också.
  • Anonym (Bajamaja)

    Blir totalt förstoppad så fort jag blir gravid (Trög mage annars också). Blir dessutom extra hård av järntablettter....

    Gjorde nr två under hela krystabetet med andra barnet och var sorgligt medveten om det - presenterade mig själv som bajamaja för all personal som kom in i förlossningsrummet. Min man retas fortfarande för detta 3,5 år senare.

    Födde barn nr tre för tre veckor sedan! Tänkte innan att jag skulle bajsa ut mig allt hemma innan det var dags att åka till fl. V aknade på natten kl 3 av en ond lång värk. 5 min senare kom nästa. När jag reste mig för att gå upo och göra nr två gick vattnet! På toaletten kände jag att jag inte vågade trycla ut något bajs av rädsla för att både bajs och barn skulle komma samtidigt. Vi ringde barnvakt och förlossningen (som inte riktigt ville att vi skulle komma förrän jag sade att jag var bajsnödig, då sade de att jag skulle få komma in). I väntan på barnvakten kom ytterligare några värkar. När barnvakten var på plats kunde jag inte hålla emot mannen ringde ambulans -jag gjorde nr två flera gånger i sängen medan jag försökte hålla tillbaka barnet som ville ut!!!

    Ambulans med ambulansmän kom till sovrummet och hjälpte till under de tre krystvärkar som behövdes för att föda barnet (vet inte hur mycket bajs det kom i samband med detta). Både jag och barnet mådde bra! Åkte sedan med ambulansen in till fl. Svärmor slängde sängkläderna och förlossningshanddukarna ii tvättmaskinen.... Urk! Blev inte rent och fick slängas (fick sedan ersättning på drulleförsäkringen!) maskinen fick bi köra flera gånger på 90 grader innan den blev ok igen....

    Med facit i hand skulle jag sett till att bajsa lite oftare när jag närmade mig förlossningsdatumet. Födde ändå i v 40+6 så att det var ju inte helt oväntat att det skulle komma ett barn.... Bara oväntat att det gick så snabbt! Hon är född bara 42 min efter första värken!

  • LadyViolet
    Anonym (Bajamaja) skrev 2015-08-31 21:01:18 följande:

    Blir totalt förstoppad så fort jag blir gravid (Trög mage annars också). Blir dessutom extra hård av järntablettter....

    Gjorde nr två under hela krystabetet med andra barnet och var sorgligt medveten om det - presenterade mig själv som bajamaja för all personal som kom in i förlossningsrummet. Min man retas fortfarande för detta 3,5 år senare.

    Födde barn nr tre för tre veckor sedan! Tänkte innan att jag skulle bajsa ut mig allt hemma innan det var dags att åka till fl. V aknade på natten kl 3 av en ond lång värk. 5 min senare kom nästa. När jag reste mig för att gå upo och göra nr två gick vattnet! På toaletten kände jag att jag inte vågade trycla ut något bajs av rädsla för att både bajs och barn skulle komma samtidigt. Vi ringde barnvakt och förlossningen (som inte riktigt ville att vi skulle komma förrän jag sade att jag var bajsnödig, då sade de att jag skulle få komma in). I väntan på barnvakten kom ytterligare några värkar. När barnvakten var på plats kunde jag inte hålla emot mannen ringde ambulans -jag gjorde nr två flera gånger i sängen medan jag försökte hålla tillbaka barnet som ville ut!!!

    Ambulans med ambulansmän kom till sovrummet och hjälpte till under de tre krystvärkar som behövdes för att föda barnet (vet inte hur mycket bajs det kom i samband med detta). Både jag och barnet mådde bra! Åkte sedan med ambulansen in till fl. Svärmor slängde sängkläderna och förlossningshanddukarna ii tvättmaskinen.... Urk! Blev inte rent och fick slängas (fick sedan ersättning på drulleförsäkringen!) maskinen fick bi köra flera gånger på 90 grader innan den blev ok igen....

    Med facit i hand skulle jag sett till att bajsa lite oftare när jag närmade mig förlossningsdatumet. Födde ändå i v 40+6 så att det var ju inte helt oväntat att det skulle komma ett barn.... Bara oväntat att det gick så snabbt! Hon är född bara 42 min efter första värken!


    Tack för att du delade med dig av din historia. Jag har förmodligen exakt samma problem. Förstoppad i grund och botten, och som du säger blir det knappast bättre med järntabletterna. Jag tro att en bra grundregel kan vara att se till att bajsa en gång om dagen den sista tiden. Frågan är bara hur!?

    Laktulos hjälper mig inte ett dugg. Inolaxol som jag tar i vanliga fall som ickegravid, gör nästan mer skada än nytta nu under graviditeten. Microlax är ju bra men tömmer bara nedre delen av ändtarmen känns det som. Movicol är det som hjälper bäst av de icke tarmretande preparaten, dock rekommenderat att avstå ifrån som gravid. Men jag kanske tar det ändå... Några andra tips?
  • Miramiranda

    Nattljusolja. Du kan börja ta det från vecka 36, 1 kapsel morgon, en kapsel kväll. Vecka 37 tar du 2 morgon, 2 kväll. Vecka 38 och fram till födseln 3 morgon, 3 kväll. 

    För mig har det gjort supermycket skillnad. Måste äta järntabletter den här gången och har inga problem alls med förstoppning, känns störtskönt. Nattljusolja är också bra eftersom det hjälper till att mjuka upp tappen och gör förlossningsarbetet enklare sen när det väl drar igång. 

    Nattljusolja säljs i Sverige bl.a. under namnet Efamol. Om du köper det online kan du få en stor burk för typ 220 kronor, hos Life eller motsvarande kostar en likadan burk runt 320.  

Svar på tråden Bajsnoja i samband med förlossning