• Lady D Taylor

    Fakta, vegetarian och kött

    Jag har varit vegetarian i ca 10 år och min sambo är det periodvis.

    Vi har en son på 7 månader och vi tänker ge honom vegetarisk kost.

    BVC är stöttande och vi kommer ha kontakt med en dietist.

    Våra familjer däremot är inte så stöttande. Vi har sagt att han kommer få välja när han blir äldre, men de tycker att vi är dumma och säger att när han är gammal nog kommer inte hans kropp att tåla kött.

    Jag tycker inte att det är ett bra argument men har egentligen ingen fakta.

    Undrar nu om det är någon som vet något om detta och hur kroppen fungerar i detta sammanhang?

  • Svar på tråden Fakta, vegetarian och kött
  • blomman 2

    Jag har ingen källfakta att tillgå..men det jag tänker på är att har man inte ätit något så hårdsmält som kött så torde det bli någon slags reaktion när man intar det första gången. Det är olika hur våra magar fungerar. Som tex har man inte ätit några större mängder fibrer( frukt,grönt mm) så kan man få gaser och magknip. Vet många som ger sina små fullkornsvälling,varav de får kraftiga diarrér som följd och barnet tar inte upp näringen. Det viktigaste är väll ändå att barnet får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler som finns i bl.a. Kött. Det krävs ju större mängder av matintag för att fylla den dagliga kvoten med vegetarisk kost. Kan man ge små barn kosttillskott..? Tablettform eller..? Är inte så insatt i helvegetarisk kost,men vi äter det själva 1-2 ggr/V. Men då räknas bara middagen in. Vi gör det av olika skäl,men främst för att ha råd att handla bra kött när vi vill ha det eller fisk ägg kyckling.

  • Lena

    Kommer ni ge ägg och mjölkprodukter?

    Och varför inte låta barnet äta som din sambo och som dig? Lägga upp från båda på tallriken när ni äter olika.

  • blomman 2
    Lena skrev 2015-08-29 12:29:53 följande:

    Kommer ni ge ägg och mjölkprodukter?

    Och varför inte låta barnet äta som din sambo och som dig? Lägga upp från båda på tallriken när ni äter olika.


    Tyckte jag var ett superbra förslag!
  • fluu

    Jag vet inte vad som är vanligast eller vad man ska säga, men jag hade en lärare som föddes upp som vegetarian, när han var tretton ville han börja äta kött och det tog tills han var 40 år innan han kunde äta någorlunda normala mängder utan att bli sjuk.

    Jag är vegetarian och min sambo är köttätare. Vi äter ofta vegetariskt hela familjen, men när kött finns så får dottern välja eller äta båda alternativen. Jag vill inte göra det valet åt henne.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ummsumaya
    fluu skrev 2015-08-29 12:43:22 följande:

    Jag vet inte vad som är vanligast eller vad man ska säga, men jag hade en lärare som föddes upp som vegetarian, när han var tretton ville han börja äta kött och det tog tills han var 40 år innan han kunde äta någorlunda normala mängder utan att bli sjuk.

    Jag är vegetarian och min sambo är köttätare. Vi äter ofta vegetariskt hela familjen, men när kött finns så får dottern välja eller äta båda alternativen. Jag vill inte göra det valet åt henne.


    Tycker jag låter som ett sunt tankesätt. Det är bra att låta barnet ta det beslutet själv
  • Rainbow gg

    Jag vet inte om någon forskning som säger verken det ena eller andra utan jag har bara min personliga erfarenhet där jag efter några år som vegetarian började äta kött igen och fick hemskt ont i magen de första typ 2 veckorna

  • Lady D Taylor

    Är oftast jag som lagar maten så då blir det vegetariskt. Vi äter mejeriprodukter och ägg.
    När han blir så stor att han kan säga att han vill ha så får han självklart smaka.

  • Lena

    Han behöver inte bli stor för att visa intresse för din sambos mat låt då honom smaka

  • Halley

    Har själv varit vegetarian under många år och i perioder ätit fisk. De få gånger då jag ätit kött (utöver fisk) under de senaste 10 åren (kanske 5 gånger totalt) har jag aldrig fått ont i magen. Tänk som med allt annat - om det är nytt så ät inte massor på en gång. Och vill du ge lite animaliskt protein så skulle jag föreslå fisk eller fågel, och inte rött kött. I Indien finns det 200 miljoner vegetarianer. Där växer massor av barn upp med vegetariskt kost och det går alldeles utmärkt.

  • Pentra

    Om man äter vegetarisk kost och då utesluter animaliska proteiner även när man är gravid så visar man att man inte har några som helst problem med att sas. misshandla växande och försvarslösa barn genom att förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet, skulle man kunna säga... ... ... Man blir inte bara tankesvävande och trögtänkt av att utesluta animaliska proteiner i kosten. Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas på bästa sätt och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan och psyket behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Vanillaextract

    Personer som varit vegetarianer under en väldigt lång tid blir ofta sjuka när de äter kött helt plötsligt. Man kan äta kött om man börjar smått och ökar mängden sakta.

    Samtidigt, varför spelar det någon roll? Att ge sitt barn kött av den anledningen känns lite som att ge sitt barn skräpmat så att hen inte ska ogilla skräpmat när hen blir äldre. Helt onödigt, barnet behöver inte kött eller skräpmat.

    Vill du undvika att det händer kan du alltid servera kött någon gång i månaden kanske.

  • ummsumaya

    Min syster påstår att animaliska produkter är rentav skadligt och därmed vägrar hon ge sitt barn det. Jag tror han kanske kan skada barnet på detta sätt, att han inte får i sig tillräckligt med näring. Är det någon som har fakta om detta?

  • ummsumaya
    ummsumaya skrev 2015-08-29 16:23:36 följande:

    Min syster påstår att animaliska produkter är rentav skadligt och därmed vägrar hon ge sitt barn det. Jag tror han kanske kan skada barnet på detta sätt, att han inte får i sig tillräckligt med näring. Är det någon som har fakta om detta?


    Hon såklart, inte han
  • Lady D Taylor

    Pentra, det hade varit intressant att veta vart "faktan" kommer ifrån?

    Verkar som att det kanske är olika beroende på om/hur mycket kött man får men även vem man är måste ju spela roll. Alla är ju uppbyggda olika.

  • hoppsa
    Pentra skrev 2015-08-29 15:55:45 följande:

    Om man äter vegetarisk kost och då utesluter animaliska proteiner även när man är gravid så visar man att man inte har några som helst problem med att sas. misshandla växande och försvarslösa barn genom att förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet, skulle man kunna säga... ... ... Man blir inte bara tankesvävande och trögtänkt av att utesluta animaliska proteiner i kosten. Människan behöver nämligen både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas på bästa sätt och vara vid god hälsa; speciellt hjärnan och psyket behöver en god balans av både animaliska- och vegetariska proteiner; och det ena är således inte utbytbart mot det andra. Att få i sig båda typer av dessa proteiner är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... ... ... Med vänlig hälsning, Pentra


  • fluu
    Lady D Taylor skrev 2015-08-29 21:42:59 följande:
    Pentra, det hade varit intressant att veta vart "faktan" kommer ifrån?

    Verkar som att det kanske är olika beroende på om/hur mycket kött man får men även vem man är måste ju spela roll. Alla är ju uppbyggda olika.
    Just Pentras "fakta" ska du granska jäkligt noga....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Fakta, vegetarian och kött