• Anonym (L)

    Är så arg på min man - överväga lämna?

    Tänker väldigt förvirrat just nu så därför skriver jag denna tråd för att förhoppningsvis få några råd och inte förhasta mig i något. Jag är en känslomänniska och har lärt mig med åren att alltid stanna upp och tänka två gånger..

    Iallafall. Sitter här hemma ensam medan min man är ute och cyklar med sina vänner och kollegor. Jag är gift med denna man sedan ett par år tillbaka, inga barn och på det stora hela är vi lyckliga tillsammans. Vårt (mitt)  problem är just hans nästintill maniska intresse för cykelåkning.. Kanske låter konstigt men det är så att han ÄLSKAR att cykla. Att träffa sina cykelkompisar och vara ute och hojja i flera timmar. Gärna så fort solen skiner och han är ledig. När han är hemma tittar han på cykeltävlingar på tv. Kollar cykeltävlings-klipp på telefonen. Pratar om olika cyklar och nya hjul osv osv. Ja men kan säga att cykling är hans passion i livet. 

    Han prioriterar alltid cyklingen först. Sen mig. I snitt är han ute och cyklar 1-2 dagar i veckan och då är han bort hela dagarna, tex hela lördagen, och kanske halva söndagen eller ibland hela helgen. Han är duktig på det och har fått erbjudande att träna ett cykelteam (kommer vara borta ännu mer!)

    Jag hänger på ibland  men det är mest killar och "hans" grej. 

    I övrigt, på vardagarna när vi är hemma och när vi väl är med varandra är han alltid glad, gullig och kärleksfull. Men han har sagt att han behöver cyklingen för att må bra vilket jag inte haft några invändningar emot. 

    Men - är det här ok? Ibland blir jag (som nu tex) så sjukt irriterad över att han är så manisk med detta. Att ALDRIG prioritera mig. Som idag tex hade jag behövt hjälp med tvätten men han valde att dra iväg ändå och lämna mig med 6 maskiner.. Samtidigt så blir jag en aning avundsjuk att jag inte har någon sådan passion i livet.

    Är det jag som har höga krav? Hur är "era" män att leva med? Vad hade ni gjort i mitt ställe?

  • Svar på tråden Är så arg på min man - överväga lämna?
  • Anonym (jakt)

    Så är det här med men då är det jakt som gäller. All sorts jakt. Det pratas vapen, tekniker, skott, hundar, tittas på film, läser böcker m.m. Såååå trött på det. Dessutom är det ofta morgonen (typ 4-5) så när han kommer hem lägger han sig och sover bort dagen :( men han brukar kompensera ibland, eftersom han vet att jag inte gillar det. Nu jagat han när jag jobbar helg och det är ju ok.

  • Farfallos

    Åh, du behövde hjälp med tvätten... Du menar att du själv hade hela 6 maskiner tvätt med egna kläder? Hjälper du honom när han tvättar sina kläder?

  • lindalinaa

    Oj vad glad jag skulle va om min sambo hade ett sånt intresse för något.
    Han hade Cross förr som han och hans kompisar kunde vara ute på flera timmar i sträck, flera dagar i veckan och då passade ja på att syssla med min hobby, ridning.

    Skaffa en hobby du också så kanske du förstår honom, jag skulle gladeligen köpa en Cross till min sambo nu så han kunde va ute å åka i timmar ibland för det behöver man, sin tid alltså..

  • Farfallos
    lindalinaa skrev 2015-08-29 16:06:55 följande:

    Oj vad glad jag skulle va om min sambo hade ett sånt intresse för något.

    Han hade Cross förr som han och hans kompisar kunde vara ute på flera timmar i sträck, flera dagar i veckan och då passade ja på att syssla med min hobby, ridning.

    Skaffa en hobby du också så kanske du förstår honom, jag skulle gladeligen köpa en Cross till min sambo nu så han kunde va ute å åka i timmar ibland för det behöver man, sin tid alltså..


    ...men nu kanske det inte var hans intresse som TS hade mest problem med, utan att han prioriterade bort henne och kanske även sitt ansvar för hushållet.
  • SupersurasunkSara

    Min man har också en hobby som tar en hel del tid. Dock är det mest i perioder, vintertid är det lugnare tex och också mitt i sommaren är det lugnare. Det är sällan två dagar på raken utan det är mest på lördagarna.

    Ibland blir det för mycket och då säger jag ifrån så gör vi något ihop istället. Han har också börjat prioritera lite, det blev ALLA tävlingar ett tag men nu kikar han igenom och väljer några som är flera olika, man tävlar i flera omgångar och så räknas snittet ihop och några 'singel'tävlingar där man vet vem som vann direkt.

    Men jag får påminna honom ibland Han blir så helt inne i det annars, men det är ok för han VILL ju prioritera oss också. Hade min varit som din, som inte alls prioriterar mig så hade jag lika gärna kunnat vara singel.
    Jag ägnar mig åt mitt de dagar han är borta, passar på att besöka vänner som han inte har någon direkt glädje av att träffa. (Som min bästa kompis tex, hon är singel och hennes och mina samtalsämnen intresserar inte honom ett dugg haha)

    Vi ska inte ha några barn,(vi har redan på varsitt håll) skulle vi planerat det så hade han omgående fått sålla ännu mer bland sina tävlingar, max två lördagar per månad hade jag tyckt varit ok då.

  • Anonym (yeey sol)

    Detta är förstås ett intresse som han fått dom närmsta åren? Eller troligtvis inte?
    Sluta försöka förändra folk..

    Att du tar upp 6 maskiner tvätt som ett problem ser jag lite komiskt på. Har du några handikapp eller liknande som gör detta svårt? Isf kan jag förstå det.

  • Anonym (tess)

    Det är bara att han har en hobby och särskilt en som är fysisk och aktiv.
    Min man tycker bara om att se på tv och dricka öl, ibland dricker han öl på krogar med andra. Ibland kommer hans bror hit och de sitter och pratar om hjärndöda saker. Det är hans liv. Han blir bara fetare och fetare. Jag hade verkligen gillat om han hade älskat att cykla!

  • Miew
    Anonym (jakt) skrev 2015-08-29 15:45:23 följande:

    Så är det här med men då är det jakt som gäller. All sorts jakt. Det pratas vapen, tekniker, skott, hundar, tittas på film, läser böcker m.m. Såååå trött på det. Dessutom är det ofta morgonen (typ 4-5) så när han kommer hem lägger han sig och sover bort dagen :( men han brukar kompensera ibland, eftersom han vet att jag inte gillar det. Nu jagat han när jag jobbar helg och det är ju ok.


    Här med, jakt, jakt, jakt. 17augusti till 31jan är det varje helg och vissa kvällar och morgonar också.
    Det enda som snackas är jakt, vapen, jakthundar och träning av hundarna.
    Sen så får man ju skjuta vildsvin, mink och räv större delen av året(hela året kanske?) så då jagas det också.
    Blir galen men jag visste vad jag gav mig in på för 15år sen. Och vi äter ju gott
    Det roliga är att inget av barnen är intresserade utan delar mer av mina intressen .
  • Anonym (****)

    Oj, du vill lämna din man för att han är ute och cyklar och du har 6 maskiner tvätt?

    Ja, där ser man. 

Svar på tråden Är så arg på min man - överväga lämna?