• Tigerbalsam

    Får inte snitt innan vecka 37. Rädd!

    Är så jävla rädd! Jag har blivit halvt lovad snitt pga förlpssningsrädsla men tydligen så gör de inte det innan vecka 37 här hur rädd jag än är. Jag har hört allt det här om att det självklart är bättre för barnet att födas vaginalt tidigt, men ingen har tidigare sagts att det inte görs innan vecka 37 om det inte finns medicinska skäl.

    Jag ligger nu inlagd för att jag i torsdags natt hade mycket sammandragningar och värk. Jag är i vecka 27. 3 gånger har jag haft blödningar. Nu verkar de komma från moderkakan.

    Jag har dessutom cerclage inopererat för att kanske kunna motverka för tidig förlossning. Har en kort tapp och förra barnet kom i 31+6 pga det.

    Samtidigt har jag fått beskedet att det inte ges nåt värkhämmande om värkar skulle starta nu för nu har jag hunnit få de två kortisonsprutorna som ska påskynda lungmognaden.

    Är som sagt var i 27 nu så 37 känns ju som en evighet bort. Kommer aldrig klara mig dit med alla jäkla komplikationer jag har. Cerklage och lågt liggande moderkaka som kanske börjar lossna.

  • Svar på tråden Får inte snitt innan vecka 37. Rädd!
  • Erizajo

    De måste ju göra det som är det bästa för barnet! Skulle de snitta dig redan nu då menar du??

  • lindalinaa

    Jag undrar lite, tänker du att du vill bli smittad nu eller vill du bli akutsnittad om allt drar igång? Tror de vill att barnet stannar där inne så länge de bara går...

  • hondendärtjejen

    Det är väl klart att dom inte planerar in snitt innan bebisen är redo att komma ut. Min son kom pga vattenavgång i v 33 och var som en liten fågelunge, tunn och behövde hjälp med matsond och värme. Dom är inte redo så tidigt.

  • Pirum

    Mina planerade snitt har lagts någon dag innan beräknat bf. En av gångerna hann förlossningen starta så de fick snitta tidigare.

    Min poäng är att om det inte finns några medicinska nackdelar att vänta så kommer de att vänta. Snitta i v 37 om bebisen mår bra tror jag blir svårt att få igenom. 

    Däremot, om du vill föda med snitt, så prata igenom det med läkaren eller vem som nu är ansvarig där du är inlagd och förklara att du är rädd, så att om förlossningen skulle starta för tidigt så blir du snittat istället för att föda vaginalt. 

  • Tigerbalsam

    Nej självklart menar jag inte ett planerat snitt nu. Men om värkarna skulle dra igång. Jag har inte fått nån information innan om att ett beviljat snitt bara gäller efter v 37.

  • Tigerbalsam

    Jag vill ju självklart att barnet ska vara kvar i magen så länge det bara går. Absolut inte att jag vill ta ut det nu. Men jag hade fattat det som att någon hänsyn togs till extrem förlossningsrädsla även innan vecka 37.

  • Februari16
    Tigerbalsam skrev 2015-08-29 22:16:43 följande:

    Och att de inte ens ger värkhämmande skrämmer mig.


    Varför vill dom inte koppla tractociledropp när det är så pass för tidigt som v 27??
  • lindalinaa
    Tigerbalsam skrev 2015-08-29 22:21:47 följande:

    Jag vill ju självklart att barnet ska vara kvar i magen så länge det bara går. Absolut inte att jag vill ta ut det nu. Men jag hade fattat det som att någon hänsyn togs till extrem förlossningsrädsla även innan vecka 37.


    Man kan ju planera in ett snitt i vecka 39-40 och räkna med det men skulle förlossningen starta så kan de ju snitta ändå...
  • straw2008

    Jag verkar vara den enda som förstår hur du menar, Du menar att du föredrar att barnet stannar till v 39 MEN om det drar igång redan nu så ska de ta hänsyn till att du vill ha snitt. 

    Jag fick mina snittbesked tidigt men detta oroade även mig, läkarna sa till mig att barn som föds i v 30 sällan föds vaginalt för de klarar inte det. Sen hade jag ju mina snittbeslut tidigt så jag behöövde inte oroa mig längre. 

    Men se till att få fart på snittbeslutet ! 


    I kinamockaskogen.....
  • Bertram

    varför väljer man att bli gravid om man är rädd för att föda? Vad är det som är så läskigt?

  • emelieen
    Bertram skrev 2015-11-20 19:25:42 följande:

    varför väljer man att bli gravid om man är rädd för att föda? Vad är det som är så läskigt?


    Så du menar att bara för att man är rädd så bör man avstå från att skaffa barn?

    Det finns mycket att vara rädd för. Smärtan, de faktum att ett barn ska födas ur en (det är rätt stort om du inte själv tänkt på det), ev komplikationer under förlossningen, tex akutsnitt eller ev livshotande komplikationer för både en själv och barnet. För att nämna några få exempel.
  • Bertram

    Jag har fött två barn och varit med om både urakut snitt och en vaginal fl och spruckit här och där. Men det är väl ingen mening med att gå och oroa sig för något som kanske inte ens händer?

  • MissHelene
    Tigerbalsam skrev 2015-08-29 22:21:47 följande:

    Jag vill ju självklart att barnet ska vara kvar i magen så länge det bara går. Absolut inte att jag vill ta ut det nu. Men jag hade fattat det som att någon hänsyn togs till extrem förlossningsrädsla även innan vecka 37.


    I ditt fall borde dom väl kunna skynda på beslutet lite tycker jag. Så du kan få ett ok på snitt så när dagen kommer o bäbis verkligen vill ut så gör dom snitt då och varken före lr efter?
  • straw2008
    Bertram skrev 2015-11-20 19:25:42 följande:

    varför väljer man att bli gravid om man är rädd för att föda? Vad är det som är så läskigt?


    Massor. 

    Att föda ett barn som väger 4-5 kg där det normalt får plats en penis MAX, hur on t detta gör var en STOR sak för mig. 

    Många i min närhet har berättat att det har varit nära döden upplevelser, jag vill o tänker INTE genomlida det. 
    Att barnet ska få syrebrist eller bryta nyckelbenet.
    Att jag ska bajsa på mig.
    Att jag ska spricka. 

    FY aldrig i livet vaginalt. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Bertram skrev 2015-11-23 09:39:00 följande:

    Då kan man ju adoptera ist


    Nej an kan snittas s[klart ! 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Får inte snitt innan vecka 37. Rädd!