• Ledsen83

    uppsagd och skrev på huskontrakt

    Hej 

    Nu sitter jag här , och vet inte vad jag ska göra . Har haft fastjobb med bra lön och utan någon förvarning så blev jag uppsagd med 3 månaders .

    Har skrivit på hus kontrakt innan jag visste om det , det är nyproduktion till nästa sommar nu har vi betalat in 25000 kr för reservering av bostad och ska betala 10% av huset i kontantinsats nästa månad .Har fått lånlöfte och allt var grönt tills jag fick veta i går att jag blir uppsagd .Vad gör man i mitt läge ,finns det något jag kan göra utom att söka annat jobb och få anställnings så fort så möjligt .

  • Svar på tråden uppsagd och skrev på huskontrakt
  • viseversa
    Ledsen83 skrev 2015-08-29 17:44:42 följande:
    Arbetsbrist i följd av förlorad kontrakt med annat. företag 
    Tråkigt men då får du säkert fina referenser därifråpn. Sök nytt jobb och hoppas du får ett nytt snabbt. 
  • gavlemamma
    Ledsen83 skrev 2015-08-29 17:47:22 följande:

    Ja det ska jag men frågan om hur det blir med bolånet som jag fick det beviljat . 


    Det kan blir problem med bolånet men då är det väl bara att skjuta lite på bostadsköpet?
  • Jelzebub
    gavlemamma skrev 2015-08-29 17:51:43 följande:
    Det kan blir problem med bolånet men då är det väl bara att skjuta lite på bostadsköpet?
    Hur tänkte du nu? Om de haft budgivning och "vunnit" dvs lagt högsta bud och så länge de skrivit på kontraktet så finns ju ett köptvång,
  • gavlemamma
    Jelzebub skrev 2015-08-30 00:09:13 följande:
    Hur tänkte du nu? Om de haft budgivning och "vunnit" dvs lagt högsta bud och så länge de skrivit på kontraktet så finns ju ett köptvång,
    Det är bara att sälja vidare, troligtvis gör hon vinst på det.
  • Jelzebub
    gavlemamma skrev 2015-08-30 00:15:50 följande:
    Det är bara att sälja vidare, troligtvis gör hon vinst på det.
    Men man måste bo någonstans också
  • gavlemamma
    Jelzebub skrev 2015-08-30 00:21:22 följande:
    Men man måste bo någonstans också
    Jo men alltså hon har ju en bostad nu och har bokat en nyproduktion. Kan hon inte betala nyproduktionen så stannar hon i den bostad hon har nu och säljer nyproduktionen vidare.Självklart inget optimalt (hon vill väl ha nyproduktionen själv) men inte heller något att oroa sig över.
  • Ledsen83

    Jag har en bostad nu det är inget problem så , och vi har endast skrivit på reservering av bostad nu alltså inte på den riktiga kontraktet . Det gör vi nästa år när de har byggt klart . Som sagt det hela gjorde vi juli månad och jag fick veta om min uppsägning i fredags . Jag ska kontakta banken få se vad de säger . I värsta fall får jag sälja den nya bostaden .

  • Hejhoppsan
    Ledsen83 skrev 2015-08-30 09:03:37 följande:

     I värsta fall får jag sälja den nya bostaden .


    Det är inte alls säkert att ni ens kan köpa den nya bostaden. Lånelöftet är lämnat utifrån de förutsättningar ni hade då, dvs. att du har en inkomst. Om du förlorar den inkomsten är det mycket möjligt, t.o.m. troligt, att banken drar tillbaka lånelöftet för hur ska ni kunna betala tillbaka lånet med bara en inkomst? Däremot kan ni hoppa av husköpet och "bara" förlora reservationspengarna (om det inte står nåt annat i avtalet). Men börja med att prata med banken.

    Tänk också på att banken kan säga upp ett redan utbetalt lån om det kommer fram att ni undanhållit information, dvs. att ni inte informerar om att du blivit av med jobbet.
  • Ms H
    Ledsen83 skrev 2015-08-30 09:03:37 följande:

    Jag har en bostad nu det är inget problem så , och vi har endast skrivit på reservering av bostad nu alltså inte på den riktiga kontraktet . Det gör vi nästa år när de har byggt klart . Som sagt det hela gjorde vi juli månad och jag fick veta om min uppsägning i fredags . Jag ska kontakta banken få se vad de säger . I värsta fall får jag sälja den nya bostaden .


    Läs villkoren för reserveringen noggrant samt kontakta banken.
  • Noname00

    Det står säkert i kontraktet att drar ni er ut så förlorar ni handpenningen.
    Om du lämnat arbetsreferenser och de redan har kolat upp allting så behöver det inte innebära något problem.
    Banken gör ingen mer koll utan resterande likviden förs över på tillträdesdagen.
    Banken kommer sedan inte agera på något så länge ni betalar.
    Och du kan i lugn och ro söka jobb.

    Däremot om du kontaktar banken och säger att du blivit av med jobbet så kommer du garanterat få problem.

    Hur långt har ni kommit har ni gjort om lånelöftet till en låneansökan?
    Det brukar man kunna göra tidigast 6 månader innan tillträde.

Svar på tråden uppsagd och skrev på huskontrakt