• Hallonmaja

    Ni som har 3 eller fler barn, vad har ni för bil?

    Vi väntar tredje barnet i höst och funderar på att byta ut vår gamla Passat som ändå behöver bytas, mot en större bil. Antingen en väldigt stor kombi så man kan sitta tre bak utan problem och ändå få med rejält med packning inkl barnvagn i bagaget, eller en bil med möjlighet till fler sittplatser. Tänker om man ska ha med någon kompis eller så. Samtidigt vill jag helst inte köra runt nån stor buss
    Ge mig era bästa biltips!

  • Svar på tråden Ni som har 3 eller fler barn, vad har ni för bil?
  • Anonym (:-))

    Jättenöjda med vår Seat Alhambra! Ingen busskänsla, stora (riktiga) säten även bak och skjutdörrar som är guld värt när man ska ha ut barn på parkeringsplatser! Rekommenderas! (VW Sharan är samma bil för övrigt)

  • Hallonmaja
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 17:47:38 följande:

    Jättenöjda med vår Seat Alhambra! Ingen busskänsla, stora (riktiga) säten även bak och skjutdörrar som är guld värt när man ska ha ut barn på parkeringsplatser! Rekommenderas! (VW Sharan är samma bil för övrigt)


    Tack för tips, ska kolla! Fler?
  • AnneliR

    Väntar också mitt tredje barn och vi har en Volvo v70 som vi hoppas få plats i. Kommer ha två bältesstolar och ett babyskydd, bör få plats bak då det är ganska bra med plats :)

  • Kina79

    Citroen C4 Grand Picasso och en Citroen Xsara Picasso. Den ena vanlig bil med fem platser, men med tre individuellt ställbara stolar i baksätet. Tre bilstolar går in utan problem.
    Den andra likadan men med två uppfällbara stolar i bagaget. Alltså en 5+2 bil. Perfekt när kompisar ska med.

  • Varit där

    Vi har 5 barn totalt vv och vi har en 7sitsig chrysler och den är bra tycker vi då aalla får plats dock är utrymmet i bagaget lite litet

  • nnnnnnnn

    Vi har en prius +
    Det är en 7-sitsig som är liten = lättkörd och smidig.

    man får välja - 7 sittplatser och i princip ingen packning (köpte en babyzen Yoyo för att kunna ta med sulky, även om man är 7 i bilen), 6 sittplatser och få plats med ett par resväskor, eller 5 sittplatser och "kombi-bil".

    Man kan även fälla ner alla andra säten mer, så man kan lasta mer, men det är smidigt att kunna ta 5 barn i bilen om man ska iväg på något kul! Kompisar är ofta med, och även ibland mormor eller morfar.

  • septemberbarn08
    AnneliR skrev 2015-08-29 20:45:55 följande:

    Väntar också mitt tredje barn och vi har en Volvo v70 som vi hoppas få plats i. Kommer ha två bältesstolar och ett babyskydd, bör få plats bak då det är ganska bra med plats :)


    Vi har tre barn och en v70. Minstingen sitter i babyskydd fram och de äldre har kuddar bak. Lättast är att de sitter på varsin sida och att jag som är mindre än sambon klättrar in och sätter mig i mitten när vi åker allihopa. Planen var att jag skulle sitta längst ut på ena sidan och ena barnet i mitten men det blev väldigt trångt att få dit bältena med två stolar bredvid varandra.

    Det är halvbökigt att klättra i och ur bilen men det är å andra sidan inte så ofta vi åker alla fem så det fungerar:)
  • Skogshuggaren

    Vi har tre barn i 10-årsåldern och en VW Touran. Den har 3 separata stolar i baksätet så alla sitter bra. Längst bak kan man fälla upp två säten till så att den blir 7-sitsig.

    Har man små barn som sitter i barnstolar spelar väl baksätets utformning mindre roll, men när barnen blir större är det bra om alla sitter bekvämt.

    En aning "bussig" är väl Touranen, men hyfsat nätt ändå. Bagaget är i samma storleksklass som på Passat, inte lika långt men högre. Har man de två bakersta stolarna uppfällda är bagaget däremot obefintligt.

    Vill man gå upp ett snäpp i storlek kan man kolla på VW Sharan.

  • Hallonmaja

    Tack för era svar!! Maken är inne på WV Touran och den verkar bra, men en aning för mycket busskänsla för min smak egentligen. Å andra sidan är det viktigaste att den är praktisk och funkar till vardags. Och att alla sitter bra och säkert.

    Ska kolla upp de andra modellerna ni tipsat om också!

  • SandraS23

    Vi väntar också vårt 3.e barn nu i januari. Vi har en Kia soento hoppa på att alla får plats bak då det inte går att å bort airbagen där fram.

  • Hallonmaja
    SandraS23 skrev 2015-09-01 14:03:50 följande:

    Vi väntar också vårt 3.e barn nu i januari. Vi har en Kia soento hoppa på att alla får plats bak då det inte går att å bort airbagen där fram.


    Kia Sorento är riktigt snygg! Men rätt dyr va? Köpte ni ny eller beg?
  • SandraS23

    Bensindriven är billigare än disel. Vi köpte den begagnad för 4 år sedan årsmodell 06 för runt 80 000 kr. Men den är som en klocka man känner att man åker säkert då den är lite högre än andra bilar nackdelen är ju dock att man inte får ta bort airbagen fram utan måste få in alla barn där back vilket inte är fel men jag har börjat leta nu efter vilka stolar som kan tänkas gå in. Lycka till


    Hallonmaja skrev 2015-09-01 15:36:30 följande:

    Kia Sorento är riktigt snygg! Men rätt dyr va? Köpte ni ny eller beg?


Svar på tråden Ni som har 3 eller fler barn, vad har ni för bil?