• Aniiee

    Kan man vara FÖR artig?

    Jag är för artig, fick jag höra idag. Jättekonstigt tycker jag, för jag tycker inte jag är särskilt mer artig än andra, men tydligen. Min flickväns och några vänners exempel på när jag är "för artig":

    - Ber att få saker ("Kan jag be att få X", istället för "Kan jag få X" eller rent av "Jag tar X"). I till exempel kassan på mataffären ("Kan jag be att få ett kvitto/Jag skulle be att få ta ut en hundralapp också". "Jag skulle be att få" säger jag alltid när jag handlar över disk.)

    - På tal om kassan på mataffären, jag ber folk som tränger sig att gå bak istället för att säga till ("Får jag be dig om att ställa dig längst bak i kön istället för mitt i den")

    - Säger "är du snäll", när jag ber som saker hemma (kan du ge mig X, är du snäll)

    - Tackar tydligen överdrivet mycket.

    - Tilltalar (framför allt frågar) folk vid namn istället för "du" (det här kan dock missuppfattas av många)

    Några exempel.

    Är jag ovanligt artig? Hur/varför? Kan man bli för artig?


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Svar på tråden Kan man vara FÖR artig?
  • Vanja

    Kan man vara För artig?? Jag tycker du låter som en mycket trevlig samt väluppfostrad person. Hoppas jag kommer lyckas lika bra med mina barn som dina föräldrar gjort! :)

  • Aniiee
    Vanja skrev 2015-08-29 19:13:45 följande:

    Kan man vara För artig?? Jag tycker du låter som en mycket trevlig samt väluppfostrad person. Hoppas jag kommer lyckas lika bra med mina barn som dina föräldrar gjort! :)


    Tack =) Inte för att mina föräldrar har så mycket med min artighet att göra (de hade inte tid eller lust eller ork för att uppfostra mig), men jag hoppas att du lyckas med dina ungar   =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • MallaL

    Du låter trevlig, men du kallar folk vid namn istället för "du"? Hur menar du? *nyfiken*

  • Smarthuvud

    Det kan ju uppfattas som att man inte tar för sig lika mycket, om man är väldigt artigt. Jag tycker dock att man kan kombinera dessa två saker..

  • grind

    Ja, du kan definitivt vara för artig. Folk stör sig på allt som är avvikande. Spelar ingen roll vad det rör. Är du mer artig än gemene man så kommer folk i din omgivning att störa sig på det.

    Jag var för artig som ungmen har lär lärt mig att vara lagom trevlig. Folk får mer respekt för en och man uppfattas märkligt nog som mer sympatisk.

  • Aniiee
    MallaL skrev 2015-08-29 19:21:14 följande:

    Du låter trevlig, men du kallar folk vid namn istället för "du"? Hur menar du? *nyfiken*


    Så här ungefär:

    Om vi sitter ett gäng och har trevligt en helt vanlig lördagkväll och jag bestämmer att jag vill ha något att äta så reser jag mig och säger:

    "Jag tänker ta fram bullar (eller något). Vill MallaL ha en bulle? Vill Sanna ha en bulle? Vill Jakob ha en bulle?"

    Som sagt, det är den här artigheten som oftast misstolkas....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Smarthuvud skrev 2015-08-29 19:23:54 följande:

    Det kan ju uppfattas som att man inte tar för sig lika mycket, om man är väldigt artigt. Jag tycker dock att man kan kombinera dessa två saker..


    Det går säkert att kombinera =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    grind skrev 2015-08-29 19:28:21 följande:

    Ja, du kan definitivt vara för artig. Folk stör sig på allt som är avvikande. Spelar ingen roll vad det rör. Är du mer artig än gemene man så kommer folk i din omgivning att störa sig på det.

    Jag var för artig som ungmen har lär lärt mig att vara lagom trevlig. Folk får mer respekt för en och man uppfattas märkligt nog som mer sympatisk.


    Fast det är ingen (som jag känner) som stört sig. Det handlar mer om att de tycker att det är fånigt och gulligt. De skrattar åt det, på ett bra sätt.

    Att vara artig och att vara trevlig är inte mutually exclusive. Tvärt om.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • M r a u

    Men var det inte samma personer som tyckte du var skrytsam med?

  • Aniiee
    M r a u skrev 2015-08-29 19:41:03 följande:

    Men var det inte samma personer som tyckte du var skrytsam med?


    Tja, man kanske kan vara bådadera? 
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Kan man vara FÖR artig?