• Lindybelindy

    Hur gör ni med natten?

    Jag har en treåring som sover mellan mig och sambon (pappan). Vi tycker det är mysigt och hon är trygg med att sova med oss. Nu har hon fått en lillebror som är sex veckor. Vi har gjort så att den som tar hand om honom på nätterna (oftast jag då sambon jobbar och går då upp 05.00 på morgonen) sover ute i soffan med lillebror. Just för att han kan krångla, skrika osv. Vi prövade sova alla i sovrummet men storasyster blev störd och jag kände mig kvävd av att inte kunna röra och känna mig fri som jag gör i vardagsrummet (vi bor i en trea, lägenhet). Så oftast är det sambon som sover med storasyster i sängen och är vi lediga kör vi skift :) så båda får sömn. Men nu börjar både jag och sambon tröttna på soffan och att vi inte har någon social tid med varandra. Hur gör ni andra småbarnsföräldrar med ett spädbarn? (Som samsover eller har stora syskon i samma rum)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-29 22:41
    Undrar också när era små började sova längre på nätterna utan att äta? Och när man kan börja samsova/när bebisar känns mer att ta på om man säger så. Just nu ligger jag ofta vaken på nätterna för han vill sova på mitt bröst. Är så orolig under första spädbarnstiden (var samma med min dotter).

  • Svar på tråden Hur gör ni med natten?
  • Alexi

    Vi har två år mellan barnen och när lillebror kom sov han och jag i hans rum hela hans första år medan maken sov i vårt sovrum och dottern kom in till honom varje natt. Det funkade utmärkt, mest sömn åt alla helt enkelt.

    Och jag ammade nog var och varannan timma hela året men eftersom jag samsov och liggammade var det ingen stor grej,

  • mammalovis

    Vad använder ni det tredje rummet till?

    Det kan inte vara läge att skaffa en bred säng till (storasyster) och en förälder sover i det tredje rummet och en i föräldrasängen med det andra barnet, tills lillasyskonet sover bättre på nätterna?

    Jag har samsovit med dottern, men vi jobbade bort det under min graviditet, då jag blev för trött av det. Hon var 2,5 år när hon fick syskon och det fungerade ypperligt att flytta in i eget rum, även om övergångsperioden att vänja sig vid egen (spjäl)säng var tuff, då sambon och hon sov i vardagsrummet. Att sedan flytta till mormors gamla utdragssäng i rummet hon delar med bonussyster gick mycket enklare.

    Nu är jag mer kluven då vi har yngsta kvar i spjälsängen och jag är beräknad till mitten på oktober. Tanken är att flytta in lillasyster i storasysters rum till utdragssängen. Det svåra för mig blir att lillasyster går raka vägen in i vardagsrummet och jag kommer inte ha koll på när hon vaknar när sambon gått till jobbet. Det var annorlunda med den äldsta som alltid ville komma in och mysa på morgonen, så henne visste jag var jag hade.

  • Annelie 76

    Vi hade tre 90-sängar i rad med äldre sonen i mitten när yngsta föddes. Liten fick sova i ett babynest i min säng mellan mig och väggen. Gick bra tills liten började fara runt i sängen, hittade honom i fotänden en gång. Nu har vi fyra sängar i rad, från vägg till vägg. En juniorsäng till äldsta, en 80 och en 90 till mig och pappa samt en resesäng till yngsta. När liten (som är 10 månader nu) vaknar på natten lyfter jag honom till min säng och han sover på min arm. Strular han så går jag ut i lekrummet där vi har en säng till (som används som soffa) så de andra inte blir störda. Den sängsoffan använder pappa och jag när vi har lite trevligt också. Funkar bra tycker jag.

  • MS

    Personligen kan jag inte sova med barn i sängen så våra barn har sovit i egen säng från start. Första året då jag ammade tog vi bort sidan på spjälsängen och så sov bebisen där vilket gjorde det lätt att amma i sängen och sen lägga tillbaka barnet. Från ett år har barnen sovit i sina rum. Har dock vänner som lagt in madrass på golvet alt ställt in en extra säng i sovrummet för att på ett snällare sätt "träna" det stora barnet att sova i egen säng och framöver eget rum. De gjorde dock klart för det stora barnet att det var så det skulle bli redan innan syskonet föddes. Viktigt att pedagogiskt förklara för barnet varför ni gör så här samt komma ihåg att flytta lillebror vid samma ålder som storasyskonet.

Svar på tråden Hur gör ni med natten?