• Anonym (Äkta)

    En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!

    Jag är så in i Norden trött på människor som äter både ägg, ost och dricker mjölk, kallar sig vegetarianer.

    Vet ni vad ordet vegetarian betyder?

    Jag är trött på att själv alltid behöva säga att jag är "vegetarian med vegansk kosthållning" för att folk ska fatta att jag varken äter fisk, fågel eller mittemellan.

    Är man vegetarian men dricker mjölk, är man lakto-vegetarian!

    Är man vegetarian men äter ägg (hur nu det kan komma sig???), så är man ovo-vegetarian.

    Är man vegetarian så äter man enbart föda från växt- och svampriket!

  • Svar på tråden En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!
  • Anonym (...)

    Det är vegan du tänker på. En vegan äter inget från djurriket.

    En vegetarian äter inte kött.

  • Anonym (X)

    Varför kallar du dig inte bara vad du är? ( vegan). Vegetarian är en som inte äter kött. Lakto etc i tillägg är bara ett förtydligande av vilken typ av vegetarian. Fisk kan man dock inte äta som vegetarian. Det äter jag och kallar mig därmed inte för vegetarian heller.

  • Anonym (Du vet ju inte själv)

    Är man vegetarian så äter man inte kött, inklusive fisk och fågel. Äter man inte heller ägg eller laktoprodukter så är man vegan, INTE vegetarian!

  • Farfallos
    Anonym (X) skrev 2015-08-30 06:56:38 följande:

    Varför kallar du dig inte bara vad du är? ( vegan). Vegetarian är en som inte äter kött. Lakto etc i tillägg är bara ett förtydligande av vilken typ av vegetarian. Fisk kan man dock inte äta som vegetarian. Det äter jag och kallar mig därmed inte för vegetarian heller.


    Pescetarian är du då.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism
  • Farfallos
    Anonym (X) skrev 2015-08-30 07:19:38 följande:

    Tack för info

    Men tror nog inte det hjälper i allmänhet att säga det när folk frågar...


    Så sant så. Jag kände inte själv till uttrycket innan jag såg det där.

    ...men länken var väl i första hand till för att reda ut begreppen för ts, fast det var jag ju inte helt tydligt med
  • Sockervaddspinnen

    Vegan och vegetarian är INTE detsamma! Men i Sverige har det blivit så pga okunskap.

    En sk äkta vegetarian äter inte något från djurriket, det stämmer.

    //Vegan.

  • Anonym (ABC)
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-30 09:00:13 följande:

    Vegan och vegetarian är INTE detsamma! Men i Sverige har det blivit så pga okunskap.

    En sk äkta vegetarian äter inte något från djurriket, det stämmer.

    //Vegan.


    Det behöver naturligtvis inte vara okunskap. Ord kan faktiskt ha olika betydelse på olika språk trots att de låter lika, det är inget ovanligt.

    I Sverige används ofta ordet "vegetarian" även om de som äter fisk. Det blir svårt att säga vad som är rätt eller fel, ords betydelse ligger ju till syvende och sist i hur de används och vilken betydelse de har i språket.
Svar på tråden En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!