• Anonym (Tokig)

    Söndagsångest!

    Jag blir tokig på att jämt behöva ha söndagsångest. Att vakna upp på söndagen och veta att imorgon måste man till jobbet är hemskt! Ligger i sängen nu och känner mig ledsen, och har ångest! Hur hanterar ni er söndagsångest?!

  • Svar på tråden Söndagsångest!
  • Anonym (Hej)

    Så jobbigt för dig!

    Jag kände så tidigare när jag var ny på jobbet och allt kände svårt och jobbigt, så jag vet hur det är. Att byta jobb har du säkert tänkt på om du mår så dåligt av det. Jag har inte så många råd att ge, men vill skicka en kram.

  • Anonym (Tokig)

    Jag har alltid haft söndagsångest, så länge jag kan minnas, har inte spelat någon roll vilket jobb jag har haft. Men hur hanterar man sin söndagsångesr?! Börjar bli trött på den nu.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Tokig) skrev 2015-08-30 09:29:02 följande:

    Jag har alltid haft söndagsångest, så länge jag kan minnas, har inte spelat någon roll vilket jobb jag har haft. Men hur hanterar man sin söndagsångesr?! Börjar bli trött på den nu.


    Fast då låter det lite som att du tar jobbet på för stort allvar (om jag får gissa lite). Jag har märkt att många gör det, de tror liksom att världen går under om de gör något fel på jobbet. De vill vara så perfekta.

    Det här är något som jag jobbat med och idag känner jag inte att det är hela världen om jag gör fel någon gång, det är en skön känsla.

    Kanske du kan prova ett jobb som mest är roligt och där du inte har så mycket ansvar? De brukar ha lägre lön generellt, men det kanske det kan vara värt.
  • Anonym (Tokig)

    Ja det kan nog vara att jag har höga krav på mig själv, låg självkänsla och social fobi.

    Så fort jag ser byggnaden där mitt jobb ligger får jag en klump i magen. Problemet löser sig inte om jag byter jobb, har haft såhär på varenda jobb.

    Jobbat som brevbärare och i butik, samma där!

  • Anonym (Pia)

    Varför byter du inte jobb,om du inte trivs?Varför ska du förstöra hela söndag,du är ju ledig den dagen!

  • Anonym (Tokig)

    Som jag sa har det varit såhär på alla jobb jag har haft. Hade även söndagsångest när jag gick i skolan!

  • Anonym (Hej)

    Nu spekulerar jag lite, men det låter ju som att du har en lättväckt ångest generellt och att jobbet bara är en av flera saker som triggar den. Att jobba mot ångest är jättesvårt, men det går att bli bättre. Själv tycker jag att meditation hjälper om den görs regelbundet. Jag skapade en plats i hjärnan som bestod av totalt lugn. När jag sedan får ångest kan jag mentalt besöka den platsen för att känna lugnet. Jag hade inte själv kunnat tro att det var så effektivt som det var. Bara ett tips!

    Vissa kör med mantran istället. Det har jag inte provat, men jag har läst att det också ska vara effektivt.

  • Anonym (Tokig)

    Ja, ser jag tillbaka på mitt liv så har det bestått av en hel del ångest. Hatade att gå till skolan, tvingade mig dit varje dag, samma med jobb nu när jag blivit äldre. Livet för mig är bara något som man måste stå ut med, livet är tyvärr inte roligt för mig

  • Anonym (Tokig)

    Någon som provat lyrica mot ångest? Äter buspar nu, men tycker inte riktigt den hjälper

  • Anonym (Tokig)

    Söndag igen då och lika mycket ångest som vanligt! Ingen som har ngt gott att säga om lyrica??

  • Anonym (m)
    Anonym (Tokig) skrev 2015-08-30 10:04:25 följande:

    Någon som provat lyrica mot ångest? Äter buspar nu, men tycker inte riktigt den hjälper


    lyrica ger ju väldiga biverkningar och är extremt beroendefrmkallande. Det finns nog bättre alternativ
  • Anonym (Tokig)

    Vad tänker du är ett bättre alternativ? Har provat flera olika antidepressiva så det är lyrica eller benso som återstår att prova och då tänker jag att lyrica är bättre?

  • Anonym (Söndag!)

    Ja men söndags ångest har man alltid en släng av. Så trist att helgerna går så fort. Försöker göra roliga saker på söndagarna, ta vara på den lediga tiden. Tränar, umgås med mitt barn, familj och vänner eller hittar på någon annan aktivitet. Sitter jag bara hemma känns det helt bortkastat med tid. Annars gör jag praktiska saker som storstädar, handlar, matlådor inför kommande vecka så att man slipper slita så i veckorna :)

Svar på tråden Söndagsångest!