• KrabbanKrabat

    Foglossning

    När brukar man som vanligast få foglossningar & var exakt gör det ont någonstans då? Vad kan man göra åt det?

    Jag är gravid i vecka 15+1 & började försett par dagar sedan få ont i ryggen, längst ner i mitten precis vid svanken. Kan det vara foglossning som är på G? Har tidigare haft besvär av ischias & undrar om det är större sannolikhet att man får ryggbesvär pga det?

  • Svar på tråden Foglossning
  • Mijjan

    Så vitt jag förstår lite överallt i bäckenbotten... Jag hade i början av graviditeten ont just i svanken. På senare tid är det mer som en kniv som vrids om i underlivet vid vissa rörelser. Jag gick till sjukgymnast i vecka tolv och fick bra både övningar men också tips på vad jag kan göra för att undvika att få ondare. Kanske hjälpte det eller så hade jag tur. Hade mer besvär då än nu i vecka 36 iaf!

  • Mijjan

    Tips är; tänk dig som en sjöjungfru - benen ihop så mycket som möjligt. Ta om du behöver varje trappsteg ett i taget (båda fötterna), spring INTE, och var extra försiktig när du reser dig från liggläge till sittande/stående samt i och ur bil (benen ihop och vrid resten av kroppen). Lycka till

  • KrabbanKrabat

    Tack snälla för tipset! Än så länga har jag inte så ont att det påverkar som tur är. Tyvärr har jag ju ett tungt jobb som förskollärare med de allra minsta barnen så är rädd att det kan komma förvärra. Har oxå känt lite konstig smärta/obehag i underlivet de sista dagarna, men inget som jag direkt lider av. Har som typ svag mensvärk oxå då o då men förmodar att det är barnet som växer ????

  • Kryckan

    Ta bort alla moment som gör ont, allt som gör ont nu gör att det blir mycket värre längre fram. Har själv gått sjukskriven sedan v.18 och nu v.32 kan jag knappt gå utan kryckor. Lyssna på kroppen nu så du inte får ett rent helvete senare. Det är inte kul att leva ett liv där du inte kan göra någonting själv.

    Ta hand om dig och ditt underverk. :) 

  • KrabbanKrabat
    Kryckan skrev 2015-09-14 20:52:35 följande:

    Ta bort alla moment som gör ont, allt som gör ont nu gör att det blir mycket värre längre fram. Har själv gått sjukskriven sedan v.18 och nu v.32 kan jag knappt gå utan kryckor. Lyssna på kroppen nu så du inte får ett rent helvete senare. Det är inte kul att leva ett liv där du inte kan göra någonting själv.

    Ta hand om dig och ditt underverk. :) 


    Åh fy, vad hemskt! Hopas verkligen jag slipper det. Jag har börjat gå lite känningar i ryggen, men framförallt ichias som jag har haft problem med tidigare i många år. Har ju tyvärr ett tungt arbete på förskola med barn 1-3 o ibland, som nu vid inskolningar är det svårt att undvika tunga lyft. Jag är i v 17 o än är det jag känt av uthärdligt men är rädd för större problem med ichias längre fram o även ett knä som jag haft problem med i många många år, o dum nog aldrig kollat upp (är inte den dom går o klagar hos läkaren om jag inte är livshotande sjuk, härda oftast hellre ut än gå dit, sjukhusskräck)
  • Kryckan

    I mitt fall var det jobbet som totalt förstörde mig. Om jag hade gjort något annorlunda hade jag gått tidigare till sjukgymnast och fått ett träningsprogram för att stärka muskulaturen i bäckenet. Människor som tidigare haft rygg eller höftproblem ska tydligen ofta få värre foglossningar.

    Jag hoppas för din egen skull att du inte går för länge utan att ta tag i det, jag lovar att det inte är kul när det gått för långt, finns inte särskilt bra alternativ till smärtlindring. 

  • KrabbanKrabat
    Kryckan skrev 2015-09-14 22:17:31 följande:

    I mitt fall var det jobbet som totalt förstörde mig. Om jag hade gjort något annorlunda hade jag gått tidigare till sjukgymnast och fått ett träningsprogram för att stärka muskulaturen i bäckenet. Människor som tidigare haft rygg eller höftproblem ska tydligen ofta få värre foglossningar.

    Jag hoppas för din egen skull att du inte går för länge utan att ta tag i det, jag lovar att det inte är kul när det gått för långt, finns inte särskilt bra alternativ till smärtlindring. 


    Kryckan skrev 2015-09-14 22:17:31 följande:

    I mitt fall var det jobbet som totalt förstörde mig. Om jag hade gjort något annorlunda hade jag gått tidigare till sjukgymnast och fått ett träningsprogram för att stärka muskulaturen i bäckenet. Människor som tidigare haft rygg eller höftproblem ska tydligen ofta få värre foglossningar.

    Jag hoppas för din egen skull att du inte går för länge utan att ta tag i det, jag lovar att det inte är kul när det gått för långt, finns inte särskilt bra alternativ till smärtlindring. 


    Tack snälla för tipset, har inte tänkt så, utan mer att så länge det funkar behöver man ju inget göra. Ska helt klart ta up det med min barnmorska så jag kan få hjälp med ichias o knäet. Jag vill verkligen inte hoppa runt på kryckor, utan hopas kunna jobba så länge som möjligt!

    Krya på dig <3
Svar på tråden Foglossning