• Februari16

    Vilken förlossningsställning födde du i?

    Jag är gravid med mitt första barn och läser nu Gudrun Abascals bok 'Att föda'. Ett kapitel handlar om förlossningsställningar och att kvinnor ska uppmanas att föda upprätt.

    Du som födde vaginalt: Hur födde du ditt/dina barn? Liggande/hukande/stående/annat? Berätta gärna!

  • Svar på tråden Vilken förlossningsställning födde du i?
  • Anonym (Fia)

    Varför skulle man uppmuntra till det menar hon? Jag födde första på rygg (fanns inga alternativt i det fallet) och nu med tvåan vill jag nog helst ligga på vänster sida i och med att det tydligen underlättar blodtillförseln till fostret under krystvärkarna.

  • Februari16
    Anonym (Fia) skrev 2015-08-30 13:36:13 följande:

    Varför skulle man uppmuntra till det menar hon? Jag födde första på rygg (fanns inga alternativt i det fallet) och nu med tvåan vill jag nog helst ligga på vänster sida i och med att det tydligen underlättar blodtillförseln till fostret under krystvärkarna.


    Hon menar (med vetenskaplig forskning i ryggen) att det bl.a. går snabbare, ökar frisättningen av endorfiner och att det syresätter barnet och livmodern bättre.
  • Ollibolli

    Jag födde liggande med båda, kändes bekvämast så. Var rädd för att det skulle gå för fort annars och att jag skulle spricka okontrollerat.

  • aztec

    Stod upp under hela värk arbetet, men när det var dags att krysta ville bm ha mig liggandes i sängen. Ville egentligen inte ligga ner men sa inte emot henne två ggr... Var nog bra då krystarbetet gick jättefort och hon var tvungen att

    hålla emot.

  • Erizajo

    Jag har legat på rygg, lite upphissad säng med benen i benstöd med alla tre (benstoden hann dock inte riktigt komma på plats med tvåan)

  • Sajocawa

    Jag låg bara helt vanligt på rygg, det gick superbra! Får se om jag testar något annat nästa gång, men varför ändra ett vinnande koncept liksom!? Skrattande

  • Anonym (Mjo)
    Ollibolli skrev 2015-08-30 14:00:01 följande:

    Jag födde liggande med båda, kändes bekvämast så. Var rädd för att det skulle gå för fort annars och att jag skulle spricka okontrollerat.


    Barnmorskan håller väl emot?
  • Februari16
    Anonym (Mjo) skrev 2015-08-30 17:15:14 följande:

    Barnmorskan håller väl emot?


    Jo fast det är inte alltid bm kan hålla emot så att det inte spricker alls. Speciellt inte i en upprätt ställning eftersom även tyngdkraften gör sitt.
Svar på tråden Vilken förlossningsställning födde du i?