• Äldre 30 Aug 13:39
    14266 visningar
    37 svar
    37
    14266

    Sonen exploderat i tics!!! Hjälp

    Hej,

    Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att det finns kloka människor som vill dela med sig av sin erfarenhet. För snart ett år sedan började sonen på snart 7 år att harkla sig stup i kvarten. I början sa vi till honom att sluta men när vi förstod att det troligtvis var tics lugnade vi ned oss med den biten och hoppades att de skulle försvinna. Tics är ju ganska vanlig att ha under en kortare period har vi förstått?

    Men istället för att försvinna har det nu totalt exploderat! Det går inte många sekunder mellan ticsen och det kommer nya hela tiden.

    Just nu har han 5-6 olika samtidigt! (Småfnysningar, snabba pussmunnar, klia sig på kinden, hårda blinkningar med ena ögat och sedan igår även slicka sig runt munnen) .

    Eftersom det är både vokala och motoriska tics börjar vi luta mot tourettes.

    I övrigt är han balanserad och har inga tecken på tex adhd eller liknande som ju kan vara vanligt.

    Jag är så sjukt orolig över den snabba utvecklingen!

    Självklart ska vi gå till en läkare men jag undrar om det finns någon här som har haft det på samma sätt -eller har barn med samma mängd tics- och hur det har gått för er?

    Snälla dela med er av era erfarenheter, både bra och dåliga!!

    Tack!

  • Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp
  • Äldre 30 Aug 19:44
    #1

    Puffar

  • Äldre 30 Aug 23:33
    #2

    Du ska ringa BUP.

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 31 Aug 06:51
    #3

    Hej!

    Jobbigt för pojken, men bra att han ska få komma till läkare. Jag har inte så mycket erfarenhet egentligen, men jag hade massor av tics i samma ålder och de försvann ganska snart sedan. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog, men i slutet av lågstadiet var alla borta igen.

    Tänkte bara skriva det som lite lugnande, det behöver inte vara katastrof.

  • Äldre 31 Aug 06:54
    #4

    Ring bup idag! Det är dit ni ska gå, inte läkare i allmänhet.

  • Äldre 31 Aug 09:29
    #5

    Hej, du beskriver med dina ord min sons tics eller beteende när han var 4 år, han är idag 7 år. Efter 2,5 års väntetid för att få kontakt med bup har vi äntligen fått veta att detta är jättevanligt vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, i vårt fall adhd. Ju mer man påpekar beteendet desto mer stressat blir barnet och beteendet kan eskalera. Min son har slutat helt och det höll bara på under en tid. Idag har han bara utbrott och extrema fokuseringssvårigheter.

  • Äldre 31 Aug 17:48
    #6

    Hej,

    Tack för era svar!

    Maria-vad skönt att ticsen gick över för din del. Hade du både motoriska och vokala ?

    Hade du flera olika samtidigt? Och hur var det med kompisarna, brydde de sig om ticsen?

    Tics är ju egentligen ingen stor sak i sig tycker jag, men jag är ju (som många föräldrar säkert) orolig att sonen ska bli retad. Han är inte den tuffaste killen som de är...

    Riversnroads- vad tråkigt att de gick så lång tid innan ni fick komma till bup. SÅ ska det inte behöva vara tycker jag. Märkte ni några tecken på adhd innan ticsen kom eller dök det upp efteråt.?

    Vi ser inga tendenser på varken adhd, ocd eller annan diagnos som brukar hänga ihop med tics men man vet inte vad som kan komma.

    Det som oroar oss är just den snabba utvecklingstakten, från ett litet tid till 5-6 st heeeela tiden på bara en kort tid.

    Var det så för er också?

    Jättetack för alla svar!!

  • Äldre 31 Aug 17:48
    #7

    Ett litet tic, inte tid....

  • Anonym (Toure­ttes)
    Äldre 31 Aug 18:27
    #8

    Har han några andra symptom som brukar komma med Tourettes? Ex tvångstankar/handlingar, alltså OCD? Adhd, impulsivitet, koncentrationssvårigheter sa du att han inte verkade ha. Svårigheter i skolan? Ångest eller oro?

    Visst låter det som många olika tics, men man brukar ju inte diagnosticera Tourettes innan barnet haft både motoriska och vokala tics i minst ett år, särskilt om det är det enda problemet. Vad säger han själv om sina tics? Kan han låta bli om han koncentrerar sig eller blir det jobbigt?

  • Äldre 31 Aug 19:27
    #9

    Allting började med att han var sen i talet och blev frustrerad och arg för att han inte blev förstådd, stackaren. Sedan lossnade det ganska snabbt med träning och specialpedagog. Efter detta kom ticsen, eller vad man ska kalla dem samt stamning. Han gjorde något med handen också när han talade, typ kupade den vid sidan av ansiktet. Allt detta är idag helt borta men han har koncentrationssvårigheter och typiska adhdsymptom. Jag är själv beteendevetare inom psykologi och kan till viss del se det läkarna på barnpsykiatrin ser.

  • Äldre 31 Aug 19:34
    #10

    Hej,

    Nej inga andra problem vad vi kan märka. Han kan koncentrera sig utan problem och har inga tvångshandlingar eller annat som vi tycker sticker ut.

    Han kan låta bli att ticsa om han verkligen anstränger sig men så snart han släpper fokus på det kommer det igen. Vi brukar inte be honom att sluta längre utan låter honom hålla på.

    Innan vi kom på att det var tics bad vi honom sluta hosta hela tiden men vi märkte att dte bara blev jobbigt för honom med vårt tjat. Nu när vi vet vad det berodde på har vi dåligt samvete...

    Någon som har eller har haft diagnosen tourettes och som sedan blivit av med sina tics?

Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp