• Anonym (Nedstämdheten)

    Mycket ångest och gråt v.39 - Normalt?

    Hej! Jag har 7 dagar kvar till bf och jag har de senaste veckorna, eller veckan, känt mig väldigt ledsen. Fått ångest och gråter så fort jag ser eller läser något som nämner ordet förlossning, nyfödd eller mamma. Ja i princip allt som väntar.

    Tål inte kritik, skämt eller att någon ifrågasätter mig, då brister det direkt och jag börjar lipa som ett litet barn. Får grova ångest attacker i bland utan att veta varför och konstigt nog mest när jag åker bil. 


    Jag har haft svårt och sova men har fått tabletter utskrivna för minska oro och för sömn, men det verkar endast hjälpa mot sömnen för på dagarna så gråter jag. Jag blir trött på mig själv för jag gråter och jag blir trött på mig själv för att jag är en sådan dålig sambo som bara ligger och gråter och aldrig är riktigt glad.
     Psykiskt har jag mått bra hela graviditeten det är först nu på slutet som jag bara vill krypa ihop i ett hörn och gråta. Det känns inte ens som jag ska bli mamma längre, men samtidigt har jag inte längtat så mycket efter bebisen som nu.


    Bad BM om igångsättning om inget sker snart, ska dit på torsdag och hon var inte helt emot mitt förslag.


     


    Är det någon fler som känner igen sig? Blir det bättre efter förlossningen? Vad kan man göra för att må bättre?


     


     

  • Svar på tråden Mycket ångest och gråt v.39 - Normalt?
  • Anonym (Hej)

    Du kan nog egentligen bara vänta och se hur det blir efter förlossningen. Det viktiga är att du har berättat för din bm och ev din närmsta, samt att personal på förlossningen vet om hur du känner det och kan vara observanta på dig efter förlossningen (t ex om det finns tecken på förlossningsdepression efteråt). Gör allt "rätt" nu när du snart ska ha barn, dvs vila, ta det lugnt, stressa inte, be om hjälp vid sysslor etc, tänk på dig själv. Hormoner kan ställa till med mycket, jag är själv bräcklig nu i vecka 36-37, haft ett par små ångestepisoder när det har blivit överväldigande med stress etc, men jag har kunnat ta mig ur det på egen hand. Däremot fortsätter det efter BF så kommer jag be om professionell hjälp för att lättare hantera ev ångest. Inget att skämmas för, och vi är långt i från ensamma! Ta hand om dig! Kram!

  • Anonym (Mom)

    Prata med någon kunnig och berätta hur du mår.Tänk på att snart har du en bebis,och att du ska må bra.Annars sök hjälp!

Svar på tråden Mycket ångest och gråt v.39 - Normalt?