• Anonym (bokföring)

    Hjälp med bokföring

    En kund hade betalat pengar på ett företags konto men OCR-nummer stod inte på och personen hade inga obetalda fakturor i systemet. Pengarna bokfördes som debet på bankkontot och kredit på avräkning köpare. Nu visade det sig att kunden betalat åt någon annan (dock stod namnet inte någonstans som referens i betalningen) och uppgav ett OCR-nummer. Det visade sig att pengarna skulle gå till en obetald faktura i ett annat företag (samma ägare). Min fråga är, hur gör man nu? Bokföringen sköts alltså av samma personer men pengarna ska till ett annat konto. Överför pengarna manuellt från det ena företagets konto till det andra? Hur bokför man händelsen?

  • Svar på tråden Hjälp med bokföring
  • Anonym (Ekonomi)

    Har kunden betalt till fel företag? 

    I så fall får du föra över pengarna från det bankkontot som de står på nu till det andra företagets bankkonto. När de kommer in där så får du boka fakturan mot den öppna fakturan i reskontran.

  • Anonym (bokföring)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2015-08-30 19:14:15 följande:

    Har kunden betalt till fel företag? 

    I så fall får du föra över pengarna från det bankkontot som de står på nu till det andra företagets bankkonto. När de kommer in där så får du boka fakturan mot den öppna fakturan i reskontran.


    Ja, precis, kunden har betalt till fel företag...

    När pengarna kommit in på kontot ska jag registrera fakturan som betald i det andra företaget? Eller ska den registreras som betald redan vid tidpunkten då jag överförd pengarna? Hur bokförs händelsen i det första företaget? 
  • Anonym (Företagare)

    Jag har ingen formell utbildning inom detta, men jag har skött den löpande bokföringen i mitt företag i 30 år. Det kan alltså finnas andra åsikter om detta.

    Eftersom det är en rättning av ett fel skulle jag bokföra exakt bakvänt mot den första bokföringen, dvs kredit på bankkontot och debet på "avräkning köpare". På så vis kommer händelserna inte ha någon påverkan på kontosaldona i huvudboken. Som text på korrigeringsbokföring kan man skriva t.ex "Återbetalning av felaktig inbetalning enligt verifikat XYZ, 2015-XX-XX".

    I företaget som skulle harft pengarna från början bör det räcka att skriva "Betalning för faktura XYZ", och som verifikat kan man använda en kopiaav kundens betalning (från det andra företaget), så att man kan se OCR-numret.

    Man ska göra bokföringen så att någon annan som tittar på den i efterhand begriper vad som hänt. Det är det som är syftet med alla regler.

  • Anonym (Företagare)
    Anonym (Företagare) skrev 2015-08-30 19:25:11 följande:

    I företaget som skulle harft pengarna från början bör det räcka att skriva "Betalning för faktura XYZ", och som verifikat kan man använda en kopiaav kundens betalning (från det andra företaget), så att man kan se OCR-numret.


    På kopian skriver man lämpligen "Felaktigt inbetalt till XXX".
    XXX = Det första företagets namn.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (bokföring) skrev 2015-08-30 19:23:07 följande:
    Ja, precis, kunden har betalt till fel företag...

    När pengarna kommit in på kontot ska jag registrera fakturan som betald i det andra företaget? Eller ska den registreras som betald redan vid tidpunkten då jag överförd pengarna? Hur bokförs händelsen i det första företaget? 
    Debet banken (redan gjort)
    Kredit avräkning kunder (redan gjort)

    Du tar ut pengarna från banken, kredit bank och debet avräkning kunder.

    Sedan när de är på det andra företagets bankkonto, så bokar du debet bank och kredit kundfordringar.
  • Anonym (bokföring)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2015-08-30 19:27:39 följande:
    Debet banken (redan gjort)
    Kredit avräkning kunder (redan gjort)

    Du tar ut pengarna från banken, kredit bank och debet avräkning kunder.

    Sedan när de är på det andra företagets bankkonto, så bokar du debet bank och kredit kundfordringar.
    När bokför jag kredit bank och debet avräkning kunder på första företaget? Så fort jag överfört pengarna eller när de väl dragits från kontot?

    När jag registrerar fakturan som betald (på företag nr.2), skriver jag verif.nummer på kontoutdraget som jag skrivit ut från banken som visar att detta belopp kommit fram? 
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (bokföring) skrev 2015-08-30 19:33:50 följande:
    När bokför jag kredit bank och debet avräkning kunder på första företaget? Så fort jag överfört pengarna eller när de väl dragits från kontot?

    När jag registrerar fakturan som betald (på företag nr.2), skriver jag verif.nummer på kontoutdraget som jag skrivit ut från banken som visar att detta belopp kommit fram? 
    När de dragits från kontot.

    Ja, du ska skriva vernummer på verifikationen.
  • Anonym (bokföring)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2015-08-30 19:36:26 följande:
    När de dragits från kontot.

    Ja, du ska skriva vernummer på verifikationen.
    Är det inte 2 olika verifikationer? Första på utdrag från banken att pengarna har dragits (företag 1) och andra- utdrag som visar att pengarna kommit på kontot (företag 2)? 
  • Anonym (Företagare)

    Självklart är det två olika verifikat, ett i varje företag. Alla händelser ska ha ett verifikat. Eftersom båda företagens bokföring är tillgänglig tycker jag det är smart att ta en kopia på den första inbetalningen till företag 1 och ha med som bilaga till verifikatet i företag 2. På kopian skriver man en förklaring till vad som har hänt, och OCR-numret som redan finns på kopian är viktigt att ha med.
    Som jag redan sagt, allt går ut på att det ska vara tydligt vad som har hänt om någon annan senare tittar i bokföringen.

Svar på tråden Hjälp med bokföring