• Anonym (syskon)

    Syskonet/svägerskan

    Till att börja med hade jag och min make det väldigt svårt att bli med barn Pga min endometrios . Efter 3,5 år blev vi med barn på vårt 2:dra ivf försök . Vårt mirakel är i dag 2 år . Så vi tänkte lite att vi skulle försöka få ett syskon . Vi trodde också att det skulle ta lång tid . Så vi hade gett det 2 år innan vi skulle försöka oss på ivf igen . Men nu är jag med barn första försöket , 

    Vi har inte berättat det för någon än . Vi tänkte ta det på mina svärföräldrars födelsedagsmiddag . Då är vi i v 12 . Det syns inte så mkt på mig . Precis som när jag väntade min första så syndes det knappt tills v 20 . Dock vet jag inte om vi borde avvakta för min svägerska skall vara på denna fest och jag vet att hon väldigt gärna vill ha en till . När vi hade svårt att få barn gnuggade hon in att hon väntade barn . Mkt ofta och gärna . Jag vill inte vara sån eftersom min svåger sagt nej till fler barn . Skall jag vänta med att berätta , eller skall jag ta henne åt sidan först och berätta . (inte vara otrevlig och rubba in det utan på ett artigt fint sätt bara förvarna henne? ) Jag vill verkligen inte att hon skall känna som jag gjorde när hon basunerade ut sin graviditet . 

    Eller skall jag helt enkelt bara vänta tills det syns ordentligt ? Vi vill ju inte hålla på att smyga här hemma .

  • Svar på tråden Syskonet/svägerskan
  • aleydis

    Grattis till graviditeten! Absolut att ni kan berätta, men kanske ett annat tillfälle än någon annans födelsedagsfest... Är det viktigt att berätta för alla samtidigt eller kan ni berätta för familjen en och en, i och med att det kanske är känsligt? (dvs svägerskan separat och svärföräldrarna separat. )

  • Anonym (syskon)

    Tyvärr är detta enda tillfället där alla är samlade . Vilket de aldrig brukar vara . Förra gången berättade vi en och en , vilket ledde till att de som fick reda på sist blev lite arga  Det är några av dem som skall till middagen . Därför kände vi att då kan ingen bli upprörd . Men som sagt det är mina svärföräldrars dag trots allt . Dock skall vi ha en födelsedags fika med dem innan . Där har vi funderingar på att kanske bjuda in svågern och svägerskan i ett mindre sällskap . 

    Men vi vill ju bara vara glada . Tack :)

  • aleydis

    Ja, det är svårt. Kanske bäst då att berätta för svägerskan och svågern först och sen för alla på festen. Vi berättade i samband med syskonbarns dop (träffar dem sällan), men berättade för en och en under dagen, ville inte ställa oss upp på dopkaffet...ändå blev en släkting sur att den inte fick veta först. Så som sagt väldigt svårt att inte göra ngn sur

  • Anonym (M)

    Berätta för svägerskan först, det märks att du är omtänksam med er graviditet, fint av dig! Min svägerska var som din, kunde inte prata om något annat än sin graviditet. Typ: ååå vad mjölken smakar annorlunda när man är gravid! När jag försökte styra in samtalet på annat efter att ha lyssnat länge och frågar: men hur har du det på jobbet då? Blev svaret alltid: jag är gravid så... Spelade vi sällskapsspel så var kommentarerna alltid: ååå vilken gravidhjärna jag har! osv osv i all evighet.

    Tyckte det var jättejobbigt, klart man ska få prata om graviditeten, men inte hela tiden till en person som kämpat i flera år...

    Nu fick jag ett barn och jag försökte visa hänsyn mot barnlösa hela graviditeten, hade ju massa andra människor att gravidtjata med

  • Februarimamma2015

    Berätta på födelsedags middagen efter att n gett er present så säg vi har en till present som kommer om 9 månader :))) varör ska din svägerska förstöra en din stund. Anpassa inte ditt liv efter andra. Speciellt efter sanna som inte alls tar hänsyn till dig...

  • Anonym (syskon)

    Vi är egentligen förklarade oförklarligt barnlösa och fick vårt första barn via ivf . Att vi nu så fort jag slutade med p-piller blev gravida är något jag bara vill skrika ut . Vi räknade aldrig med syskon då vi försökte så länge . Nu är vi bara så glada och känner oss så euforiska . Men jag skall nog ta min svägerska åt sidan och prata med henne först . Hon har inte svårt att bli med barn . Min svåger vill inte ha mer barn han har satt ned foten . Och jag vet att hon gärna vill ha en till . Han har ju tre barn och hon har ett gemensamt med honom . Så jag vill gärna visa hänsyn även om hon inte gjorde det de åren jag försökte bli med barn . För jag är inte sån . 

    Men det lutar åt att det blir lite att vi kommer säga det efter födelsedagspresenten :)

Svar på tråden Syskonet/svägerskan