• Anonym (Jag)

    Sambon åldesnojig p.g.a. folks kommentarer

    Min sambo är några år yngre än mig och när vi först träffades så var åldersskillnaden en anledning till att det inte funkade. Några år senare gick det bättre. Jag har alltid sett ung ut och också kanske varit lite barnslig så när vi blev ihop var vi på samma plan mentalt och såg ungefär lika gamla ut. Med åren har min sambo vuxit om mig och för några år sedan började vi få kommentarer från nya bekantskaper om att min sambo gillade småtjejer, att det måste vara jobbigt att jag knappt får gå på krogen, gliringar om att det måste vara dyrt att dejta en tös utan egen inkomst (alla tar för givet att jag inte börjat jobba än) o.s.v. Numera stirras det misstänksamt på oss ute och jag får ofta visa leg när han handlar på systemet eller om vi köper en skraplott, för att "se till att han inte langar till minderårig ". Min sambo har ett fördelaktigt utseende, tar hand om sin kropp och håller sig fräsch men blev tidigt tunnhårig och har haft utomhusjobb och är därmed lite väderbiten. Nu har han ledsnat på kommentarerna och jag märker att han undviker sociala sammanhang och ofta håller distans till mig. Han är också osäker och pratar ofta om att han är "gubbig" och kommenterar sitt utseende på ett nedlåtande sätt. Jag märker också att jag försöker klä mig äldre ibland. Varför kan inte folk hålla sina åsikter för sig själva? Och varför skulle det egentligen vara ett problem om vi var så gamla vi ser ut att vara? Jag är 35, min sambo 30, jag ser väl ut att vara runt 20 och sambon tas ofta för att vara mellan 35 och 40. Jag blir så ledsen när han tar åt sig och inte trivs med sig själv p.g.a. mig och folks åsikter om vår " åldersskillnad" Folk skäms ofta rejält när de får veta hur det ligger till och förvärrar då det hela genom att istället för att be om ursäkt försvara sina korkade kommentarer med att raljera kring hur otroligt gammal min sambo ser ut och berömma mig för mitt unga utseende. De skapar en klyfta mellan oss som inte borde finnas där.

  • Svar på tråden Sambon åldesnojig p.g.a. folks kommentarer
  • Anonym (*)

    Alltså, menar du att okända diskuterar detta med er?

  • Anonym (?)

    Vänta lite nu. Du är 5 år äldre än din sambo. Och din sambo ser mkt äldre ut än du? Är det problemet. En del män ser äldre ut. Speciellt om de jobbat utomhus mkt. Han kan ju börja använda solskyddskräm varje dag. Och keps.

    Korkade kommentarer av folk.

    Pussa din gubbe extra mycket. När han blir ledsen för det här.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (*) skrev 2015-08-30 20:33:28 följande:

    Alltså, menar du att okända diskuterar detta med er?


    Ja, exempelvis flyttade vi nyligen och på en kvartersfest när folk började bli lite berusade fick sambon lite småäckliga ryggdunkar och gratulerades till att ha haffat en " liten snygging" och "dyr att underhålla?" när han då påpekar att jag är över 30, driftig och klarar mig alldeles utmärkt på mina egna pengar blir folk lite tagna på sängen och försöker släta över det genom att istället indirekt kritisera min sambos utseende eller flika in att jag ser SÅ ung ut, till skillnad från sambon då. I butiker blir det likadant, jag visar legitimation och för att de blir lite skamsna så försöker personen i kassan förklara sig istället för att bara konstatera att jag har åldern inne. Inte sällan hör man också kommentarer sagda bakom ryggen på oss där man raljerar över hans "gubbsjuka" och "undrar om hon bara är ute efter pengar eller en fadersfigur". Detta är något som börjat sista tre åren ungefär.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 20:42:45 följande:

    Vänta lite nu. Du är 5 år äldre än din sambo. Och din sambo ser mkt äldre ut än du? Är det problemet. En del män ser äldre ut. Speciellt om de jobbat utomhus mkt. Han kan ju börja använda solskyddskräm varje dag. Och keps.

    Korkade kommentarer av folk.

    Pussa din gubbe extra mycket. När han blir ledsen för det här.


    Ja, oerhört korkade, men min sambo tar uppenbart åt sig. Vi har pratat om det och en teori han har är att folk blir lite mer öppna och extrema med sina åsikter eftersom jag är halvasiat. Jag försöker såklart att visa för honom att han absolut är lika snygg även nu när hårfästet glidit uppåt och rynkorna i pannan syns
  • Påven Johanna
    Anonym (Jag) skrev 2015-08-30 20:48:43 följande:
    Ja, exempelvis flyttade vi nyligen och på en kvartersfest när folk började bli lite berusade fick sambon lite småäckliga ryggdunkar och gratulerades till att ha haffat en " liten snygging" och "dyr att underhålla?" när han då påpekar att jag är över 30, driftig och klarar mig alldeles utmärkt på mina egna pengar blir folk lite tagna på sängen och försöker släta över det genom att istället indirekt kritisera min sambos utseende eller flika in att jag ser SÅ ung ut, till skillnad från sambon då. I butiker blir det likadant, jag visar legitimation och för att de blir lite skamsna så försöker personen i kassan förklara sig istället för att bara konstatera att jag har åldern inne. Inte sällan hör man också kommentarer sagda bakom ryggen på oss där man raljerar över hans "gubbsjuka" och "undrar om hon bara är ute efter pengar eller en fadersfigur". Detta är något som börjat sista tre åren ungefär.
    Då måste väl problemet vara var ni bor snarare än hur ni ser ut. Är det ett ställe där alla är släkt med varandra?
  • Anonym (*)
    Anonym (Jag) skrev 2015-08-30 20:48:43 följande:
    Ja, exempelvis flyttade vi nyligen och på en kvartersfest när folk började bli lite berusade fick sambon lite småäckliga ryggdunkar och gratulerades till att ha haffat en " liten snygging" och "dyr att underhålla?" när han då påpekar att jag är över 30, driftig och klarar mig alldeles utmärkt på mina egna pengar blir folk lite tagna på sängen och försöker släta över det genom att istället indirekt kritisera min sambos utseende eller flika in att jag ser SÅ ung ut, till skillnad från sambon då. I butiker blir det likadant, jag visar legitimation och för att de blir lite skamsna så försöker personen i kassan förklara sig istället för att bara konstatera att jag har åldern inne. Inte sällan hör man också kommentarer sagda bakom ryggen på oss där man raljerar över hans "gubbsjuka" och "undrar om hon bara är ute efter pengar eller en fadersfigur". Detta är något som börjat sista tre åren ungefär.
    Så oförskämt.
  • Tecum

    Vilka konstiga bekanta ni har, vet aldrig att någon har kommenterat ålder och utseende så att vederbörande hör... 

  • Påven Johanna
    Tecum skrev 2015-08-30 21:03:20 följande:

    Vilka konstiga bekanta ni har, vet aldrig att någon har kommenterat ålder och utseende så att vederbörande hör... 


    Och på det sättet... "grattis till en liten snygging, dyr att underhålla?" Det låter ju helt absurt.
  • Anonym (Jag)
    Påven Johanna skrev 2015-08-30 20:57:15 följande:

    Då måste väl problemet vara var ni bor snarare än hur ni ser ut. Är det ett ställe där alla är släkt med varandra?


    Tyvärr så hjälper det föga, i olika sammanhang händer ungefär samma sak, oftare i sambons krets än i min. Jag har inte presenterats för hans nya kollegor än, vilket jag tror är för att han är rädd för att få liknade gliringar. Till mig säger han att han mest är orolig att jag ska bli ledsen över att folk förminskar mig och inledningsvis avskriver mig som en liten snärta utan eget liv och karriär. Nya bostadsområdet är ett vanligt kvarter med blandat parhus, radhus, mindre villor och ett par lägenhetshus som föreningen hyr ut. Vanliga människor som när man lär känna dem är mycket trevliga, men som inledningsvis visade prov på fördomar och lite inskränkt tänkande. Sambon verkar dock ha svårt att skaka av reaktioner och kommentarer.
  • Anonym (Sissi)

    Han är 30 år,och folk gissar hans ålder mellan 30-35 år?Vad är problemet?Hade folk sagt att han är 40 år är en annan sak.

Svar på tråden Sambon åldesnojig p.g.a. folks kommentarer