• Anonym (Tjejen)

    Någon som haft problem med dåligt B12-värde???

    Någon som har haft problem med sämre värden på B12?

    Vad har det gjorts för undersökningar?

    Har du fått någon förklaring till varför?

    Vad har du fått för behandling?

    Hade du andra dåliga värden också?

    Förut hade jag en väldigt dåligt B12-värde och fick tabletter, då steg värdet. Det hittades ingen riktig orsak till det låga värdet och förklaringen blev således att jag åt dåligt.

    Slutade självmant med tabletterna sen och har nu tagit ett nytt blodprov....tror det kommer vara åt det sämre hållet igen.

    Förstår inte varför jag inte kan behålla mitt B12!

    Vill finna en lösning på varför och ordna det, ist för att knapra B12-tabletter resten av livet!!!

  • Svar på tråden Någon som haft problem med dåligt B12-värde???
  • Aikido

    Har för mig det finns någon parasitmask som kan ge just brist på B12 men känner mig ute på väldigt tunn is här...

  • Anonym (Tjejen)
    Aikido skrev 2015-08-30 23:12:05 följande:

    Har för mig det finns någon parasitmask som kan ge just brist på B12 men känner mig ute på väldigt tunn is här...


    Nej du har nog rätt i det. Men jag har gjort gastroskopi och då borde man kunnat se om min mage inte kan ta upp b12... Jag tog ju upp det när kag åt tabletter också. Men uppenbarligen inte annars. Eller om jag inte kan lagra b12 av någon anledning...vet inte om parasit kan spela roll i det..
  • Grus grus

    Jag har problem med min sköldkörtel och ett vanligt symtom på det är att man får b12 -brist. Kolla upp det!


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Wildrat)

    Jag har ibs och tar upp vitaminer och mineraler dåligt. Tror det kan vara en faktor till min b12-brist. En annan att jag har vajsing på sköldkörteln. Dessa problem hänger ihop, skksjukdom, ibs och b12-brist då det är väldigt vanligt att ha alla tre. Men sjukvården är inte intresserade av orsak. De vill sälja mediciner och det får de ju.

  • Kerubmamman

    Jag har en skada på tunntarmen som gör att jag tar upp b12, folsyra mm sämre än vad Svensson gör.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Tjejen)
    Kerubmamman skrev 2015-08-31 00:06:47 följande:

    Jag har en skada på tunntarmen som gör att jag tar upp b12, folsyra mm sämre än vad Svensson gör.


    Vad är det för typ av skada? Hur upptäcktes den?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-08-30 23:59:52 följande:

    Jag har ibs och tar upp vitaminer och mineraler dåligt. Tror det kan vara en faktor till min b12-brist. En annan att jag har vajsing på sköldkörteln. Dessa problem hänger ihop, skksjukdom, ibs och b12-brist då det är väldigt vanligt att ha alla tre. Men sjukvården är inte intresserade av orsak. De vill sälja mediciner och det får de ju.


    Ja när jag var i tonåren sa en läkare ibs till mig. Det är typ 15 år sedan och jag har inte problem med magen längre...inte mer än en vanlig Svensson liksom. Så jag tror inte jag har ibs. Sköldkörteln har det tagits prov på tidigare, när b12-värdet upptäcktes och det var inget fel på det då.

    Nej, sjukvården vill väl bara lösa problemet enkelt. Men jag vill ha svar på VARFÖR!! Och tar jag inte upp (eller inte kan lagra) b12 så kanske det är andra vitaminer och näringsämnen som jag också har svårt att ta upp/behålla.

    Är så sjukt omotiverande att bara stoppa i sig tabletter utan att ha riktigt svar på varför. Suck, man måste söka svar själv hela tiden.
  • j a d e

    Yes, står på en kombination av b - vitaminer. Ja TS det är sjukt drygt att ta mediciner men du vänjer dig. Du har alltså endast fått veta att du har låga värden men ingen förklaring till vadan detta, korrekt så? Vad har du för typ av läkare?

  • Anonym (Tjejen)
    j a d e skrev 2015-08-31 01:25:04 följande:

    Yes, står på en kombination av b - vitaminer. Ja TS det är sjukt drygt att ta mediciner men du vänjer dig. Du har alltså endast fått veta att du har låga värden men ingen förklaring till vadan detta, korrekt så? Vad har du för typ av läkare?


    För ett par år sedan så upptäckte man låga värden av B12. Efter många om och men fick jag göra en gastroskopi, man fann inget fel där. Innan det hade jag gjort koloskopi (av annan anledning) och inte funnit något där.

    Det dåliga b12-värdet blev förklarat av att jag åt dåligt vilket jag inte riktigt trodde på, men jag var och hade varit deprimerad så jag åt såklart inte så jäkla bra.

    Värdarna steg med tabletter.

    Jag slutade sen med tabletterna (självmant) och tog sedan om värdet efter drygt ett halvår. Värdet var lägre, men helt ok. Innan sommaren tog jag om det igen, då hade det sjunkit ännu mer. Har nyligen tagit om värdet igen för att se om det sjunkit under sommaren (vilket jag gissar) och i sådana fall ligger jag nära "minst acceptabla nivån" om inte under det.

    Jag åt antidepp och b12 och järn (för det var också dåliga förut) och d-vitamin allt ordinerat. Blev jäkligt less på att ta massa tabletter. Vill helst inte göra det, men måste jag så gör jag ju det men vill verkligen få förklaring då.

    Jag har enbart en allmänläkare på min vanliga vårdcentral. Hen lär nog inte komma på någon bra förklaring, utan bara skriva ut tabletter tror jag. Jag vill bli remitterad till någon som kan gå vidare med detta då. Har du någon ide?

    Ursäkta långt svar!!
  • Anonym (Tjejen)

    Och jag äter kött. Det borde inte kunna vara pga bristfällig kost då jag äter någon form av kött/fisk flera gånger i veckan...

  • Anonym (Killen)

    B12-brist kan uppstå bl.a. genom inflammatorisk aktivitet i tarmen (uppkommen genom sjukdomar, parasiter som någon nämnde, födoämnesintolerans), felaktig flora eller operationer såsom borttagen blindtarm.

    Hade i åratal blodbrist (B12, järn och lite till) och undervikt. Läkare misstänkte celiaki (glutenintolerans), alt. anorexia vilket kändes kränkande då jag kunde äta som en sumobrottare utan att gå upp. Gastroskopi visade inget onormalt. Några år senare fick jag vad som i efterhand visade sig vara ett s.k. skov. Detta föranledde op och i samband med denna togs vävnadsprov med vars hjälp diagnosen Crohns ställdes. Blev rätt bra sedan. Fick senare recept på B12-tabletter (injektion fanns som alt.) emedan blodprover påvisade brist på ämnet, men detta tillskott ges även rutinmässigt till op patienter. Man får då knapra resten av livet, fast tillskottet är harmlöst ifråga om biverkningar.

    Hoppas det var till någon hjälp, Blonda Tjejen!

  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Killen) skrev 2015-08-31 02:45:16 följande:

    B12-brist kan uppstå bl.a. genom inflammatorisk aktivitet i tarmen (uppkommen genom sjukdomar, parasiter som någon nämnde, födoämnesintolerans), felaktig flora eller operationer såsom borttagen blindtarm.

    Hade i åratal blodbrist (B12, järn och lite till) och undervikt. Läkare misstänkte celiaki (glutenintolerans), alt. anorexia vilket kändes kränkande då jag kunde äta som en sumobrottare utan att gå upp. Gastroskopi visade inget onormalt. Några år senare fick jag vad som i efterhand visade sig vara ett s.k. skov. Detta föranledde op och i samband med denna togs vävnadsprov med vars hjälp diagnosen Crohns ställdes. Blev rätt bra sedan. Fick senare recept på B12-tabletter (injektion fanns som alt.) emedan blodprover påvisade brist på ämnet, men detta tillskott ges även rutinmässigt till op patienter. Man får då knapra resten av livet, fast tillskottet är harmlöst ifråga om biverkningar.

    Hoppas det var till någon hjälp, Blonda Tjejen!


    Haha blonda tjejen??

    Blodbrist har jag inte haft, däremot snudd på brist på b12 och järn. Vet inte riktigt när det klassas som brist.

    Men jag antar att du hade problem med magen om du fick diagnosen Crohns?

    Det togs biopsi när jag gjorde gastroskopi och det visade inget onormalt...
  • j a d e
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 02:07:57 följande:

    För ett par år sedan så upptäckte man låga värden av B12. Efter många om och men fick jag göra en gastroskopi, man fann inget fel där. Innan det hade jag gjort koloskopi (av annan anledning) och inte funnit något där.

    Det dåliga b12-värdet blev förklarat av att jag åt dåligt vilket jag inte riktigt trodde på, men jag var och hade varit deprimerad så jag åt såklart inte så jäkla bra.

    Värdarna steg med tabletter.

    Jag slutade sen med tabletterna (självmant) och tog sedan om värdet efter drygt ett halvår. Värdet var lägre, men helt ok. Innan sommaren tog jag om det igen, då hade det sjunkit ännu mer. Har nyligen tagit om värdet igen för att se om det sjunkit under sommaren (vilket jag gissar) och i sådana fall ligger jag nära "minst acceptabla nivån" om inte under det.

    Jag åt antidepp och b12 och järn (för det var också dåliga förut) och d-vitamin allt ordinerat. Blev jäkligt less på att ta massa tabletter. Vill helst inte göra det, men måste jag så gör jag ju det men vill verkligen få förklaring då.

    Jag har enbart en allmänläkare på min vanliga vårdcentral. Hen lär nog inte komma på någon bra förklaring, utan bara skriva ut tabletter tror jag. Jag vill bli remitterad till någon som kan gå vidare med detta då. Har du någon ide?

    Ursäkta långt svar!!


    Oki, jag förstår. Samma sak här, men jag vet inte heller varför dessa brister uppstått. Jag hade anemi, dvs blodbrist, så alltså järnbrist, d vitamin-brist och b - vitaminer, samt kalk kalcium. Behandlingen skulle pågå ett halvår, men värdena av b - vitaminer osv och såklart d, var fortfarande dåliga. Låter lite som samma som för dig. Jag vet inte, min enda idé är att följa läkarens ordination och fortsätta ta tabletterna och följa upp med nya prover med några månaders mellanrum. Jag antar att det kan bli såhär ibland?
Svar på tråden Någon som haft problem med dåligt B12-värde???