• Daniel­12
    Äldre 31 Aug 11:44
    3777 visningar
    22 svar
    22
    3777

    Varför ska man inte hämnas oförrätter?

    Jag har börjat bli ganska irriterad på svenskars generella inställning att man "ska inte hämnas för det slår tillbaka på en själv" och floskler som att "Den som gör andra illa mår själv dåligt" och att det skulle vara ett tillräckligt "straff".

    Om man ska se till den universella lagen, som många "fritänkare" åberopar, att det man ger ut kommer tillbaka, så borde ju hämnd vara en logisk handling, eftersom man ger igen på någon som har gjort en själv illa. Och varför inte ta "den universella lagen" i egna händer då?

    Varför är svenskar generellt så rädda för att hämnas? Tycker det är en ganska mesig och likgiltig inställning som innebär att folk ska kunna komma undan vilka beteenden som helst utan att lära sig någon läxa. För DET är absolut inte logiskt. Det finns människor som blir prövade och får ta skit från andra hela tiden trots att de är snälla och hjälpsamma mot andra, samtidigt som det finns uppenbara skitstövlar som kan bete sig hur som helst mot andra och komma undan med det och må bättre än genomsnittet.

    Borde man inte hjälpa till att jämna ut det hela lite så att det blir rättvist?

    Så kommer kanske någon floskelspottande typ och säger "Livet är inte rättvist".

    Men som jag anser måste man jobba för att livet ska bli rättvist, så att de snälla och hjälpsamma får bättre liv samtidigt som man förstör för de välmående skitstövlarna. Om ingen annan hakar på kommer åtminstone jag se det som en av mina livsuppgifter...

  • Svar på tråden Varför ska man inte hämnas oförrätter?
  • Äldre 31 Aug 11:54
    #1

    Generellt skulle jag säga att det definitivt är övervägande negativt att hämnas. Tänk bara på alla krig som inte skulle finnas utan hämnd till exempel.

  • Äldre 31 Aug 12:23
    #2

    Vad skulle bli bättre av det? Tänk om den personen du vill hämnas på vill hämnas på dig?

  • Mila76
    Äldre 31 Aug 12:36
    #3

    Alla är inte hämndlystna. 
    Det hänger ihop med vilken sorts person du är. 
    Antagligen formas personligheten av erfarenheter, likväl som en del genetiska förutsättningar, vilket kan sammanfattas i personlighetsdrag för att göra det enkelt och lättfattligt. 

    Enligt teorierna bakom The Big 5 kan hämndlystnad kopplas ihop med personlighetsdrag så som låg agreeableness och hög neurotisism. Någon som har en varm inställning till sin omvärld och inte är neurotiskt lagd kommer därför inte att känna något behov av att hämnas oförrätter.

    Personligen skakar jag det av mig och går vidare. Ja, det ger mig mer tillfredsställelse än att lägga ned energi på negativitet och ilska. 


    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Äldre 31 Aug 12:43
    #4

    Markera när nån gör fel ja. Men oftast ger hämnd bara tillfällig tillfredsställelse i kroppen.

  • Äldre 31 Aug 12:46
    #5
    Daniel12 skrev 2015-08-31 11:44:58 följande:

    Men som jag anser måste man jobba för att livet ska bli rättvist, så att de snälla och hjälpsamma får bättre liv samtidigt som man förstör för de välmående skitstövlarna. Om ingen annan hakar på kommer åtminstone jag se det som en av mina livsuppgifter...


    man ska markera om något är fel eller orättvist - men att hämnas låter galet i mina öron, det får mig att tänka på övergivna flickvänner som lägger räkskal i gardinerna hos den otrogna pojkvännen och andra barnsliga beteenden! 
  • Äldre 31 Aug 12:48
    #6

    ...speciellt om man lägger ner massa tid och energi på att planera en hämnd och så ger det inte det resultat man väntat sig. Typ en smocka som hämnd, och så får han ändå tjejen att tycka synd honom och blir hjälten. Och "hämnaren" står och är lång i ansiktet. Eller hämnas mot myglande försäljare, och betala krediten med enkronor. Jaha, försäljaren suckar lite men mer än så blev det inte.

    Därav motviljan till hämnd.

    Det kan också bli löjligt. Tex vissa invandrarkillar som ska "hämnas" för att en yngling råkade flirta med nåns syrra. Fjantigt, tycker svenskarna då.

  • Äldre 31 Aug 12:50
    #7
    telly skrev 2015-08-31 12:48:20 följande:

    ...speciellt om man lägger ner massa tid och energi på att planera en hämnd och så ger det inte det resultat man väntat sig. Typ en smocka som hämnd, och så får han ändå tjejen att tycka synd honom och blir hjälten. Och "hämnaren" står och är lång i ansiktet. Eller hämnas mot myglande försäljare, och betala krediten med enkronor. Jaha, försäljaren suckar lite men mer än så blev det inte.

    Därav motviljan till hämnd.

    Det kan också bli löjligt. Tex vissa invandrarkillar som ska "hämnas" för att en yngling råkade flirta med nåns syrra. Fjantigt, tycker svenskarna då.


    Och där kom vi osökt in på invandring
  • Daniel­12
    Äldre 31 Aug 14:29
    #8
    Mila76 skrev 2015-08-31 12:36:06 följande:

    Alla är inte hämndlystna. 
    Det hänger ihop med vilken sorts person du är. 
    Antagligen formas personligheten av erfarenheter, likväl som en del genetiska förutsättningar, vilket kan sammanfattas i personlighetsdrag för att göra det enkelt och lättfattligt. 

    Enligt teorierna bakom The Big 5 kan hämndlystnad kopplas ihop med personlighetsdrag så som låg agreeableness och hög neurotisism. Någon som har en varm inställning till sin omvärld och inte är neurotiskt lagd kommer därför inte att känna något behov av att hämnas oförrätter.

    Personligen skakar jag det av mig och går vidare. Ja, det ger mig mer tillfredsställelse än att lägga ned energi på negativitet och ilska. 


    Intressant. Men att hämndbehov har psykologiska orsaker och beror på livserferenheter förstår man ju ändå.

    Även om man "skakar av sig" och går vidare så brukar de ilskna tankarna och känslorna komma tillbaka hela tiden, så är det för mig iallafall, och därför ger det mig en inre tillfredsställelse när jag vet att någon får tillbaka för "gammal ost", och det blir lättare att gå vidare med.


  • Daniel­12
    Äldre 31 Aug 14:31
    #9
    Dixie skrev 2015-08-31 12:46:23 följande:
    man ska markera om något är fel eller orättvist - men att hämnas låter galet i mina öron, det får mig att tänka på övergivna flickvänner som lägger räkskal i gardinerna hos den otrogna pojkvännen och andra barnsliga beteenden! 
    Ibland kan det kännas mesigt med endast en markering. En person kanske har varit så jävlig mot en att man tycker att det inte räcker. Uppenbart anser jag iallafall att det finns människor som behöver få sig en rejäl minnesbeta, så att de lär sig. Men om det handlar om mer bagatellartade grejer så kan det klart räcka med en markering..


  • Äldre 31 Aug 14:38
    #10
    Nerfherder skrev 2015-08-31 12:50:15 följande:

    Och där kom vi osökt in på invandring


    Menade inte något illa. Vi kan skriva "andra generationens pojkar m ursprung från MENA-länderna". Det är iaf min erfarenhet som uppvuxen i förorten.
Svar på tråden Varför ska man inte hämnas oförrätter?