• matte1972

    Några frågor om att skaffa katt

    Hej,

    Min dotter har hela livet velat ha katt men det har inte gått på grund av att hennes mamma är allergisk. Nu har hon flyttat till mig på heltid och då har förstås frågan aktualiserats igen och jag är positiv till det.

    Jag hade katt när jag var barn, men vi bodde på landet så katten kunde gå ut och in som den ville så jag har inte någon direkt erfarenhet. Nu bor vi i lägenhet så det måste bli en innekatt.

    När vi läst på några katthems sidor vill de gärna att man adopterar två katter för sällskapets skull men det känns också som ett större steg. Hur viktigt är det att de får sällskap? Spelar det större roll om de är ungar? 


     

  • Svar på tråden Några frågor om att skaffa katt
  • nokitus

    Jadu, det beror ju helt på, vissa katten vill ju inte ha en vän. Är ni mycket borta?

    Jag skulle inte nödvändigtvis säga att du behöver ta två. Katter klarar sej nog bra ensamma bara ägaren till katten umgås mycket med den och inte lämnar den ensam mycket.

  • KanDetHändaNu

    Låter som en dålig idé, det är en stor risk att din allergi blir mycket värre. Jag hade rekommenderat att hon väntade med katt tills hon har flyttat hemifrån tyvärr. 

  • nokitus
    KanDetHändaNu skrev 2015-08-31 12:53:06 följande:

    Låter som en dålig idé, det är en stor risk att din allergi blir mycket värre. Jag hade rekommenderat att hon väntade med katt tills hon har flyttat hemifrån tyvärr. 


    Men det var ju mamman som var allergisk, inte ts.
  • KanDetHändaNu
    nokitus skrev 2015-08-31 12:55:55 följande:
    Men det var ju mamman som var allergisk, inte ts.
    oj läste fel, trodde ts skrev om sig själv i tredje person  Skäms
  • KanDetHändaNu
    Om man skaffar kattungar så tyckte jag att det var bättre med 2 syskon så att de kunde leka och busa med varandra, jämför med en ensam kattunge. 

    Men fördelen med en vuxen katt är att man kan få bra info om vad den har för personlighet, t.ex om den är väldigt social, gillar andra katter, om den är väldigt aktiv, pratig osv, då kan det bli lättare att hitta en katt som trivs med eran livsstil 
  • matte1972

    Tack för svaren! Vi är inte borta så mycket förutom på dagen när vi jobbar/går i skolan. Det låter ju som att det är en bra idé att adoptera en vuxen katt där vi har lite mer information. 

  • Erizajo

    Katter är ju alltså djur som faktiskt trivs bäst att vara ensamma så tycker absolut att ni kan skaffa bara en! Vi har bara en, visserligen utekatt men ändå. Däremot tycker jag det är grymt att skaffa en vuxen katt som fått vara ute tidigare och sen helt plötsligt ska bli innekatt, då är det bättre med en unge som ju aldrig fått vara ute och därför inte kan sakna det.

  • MjauMjauMjau
    Erizajo skrev 2015-08-31 16:02:28 följande:

    Katter är ju alltså djur som faktiskt trivs bäst att vara ensamma så tycker absolut att ni kan skaffa bara en! Vi har bara en, visserligen utekatt men ändå. Däremot tycker jag det är grymt att skaffa en vuxen katt som fått vara ute tidigare och sen helt plötsligt ska bli innekatt, då är det bättre med en unge som ju aldrig fått vara ute och därför inte kan sakna det.


    Fast många katter från katthem säljs endast som innekatter, det är faktiskt få (iaf på dom katthemssidorna jag kollat på) där man säljer katten som utekatt utan det är ett krav från deras sida att katterna ska leva som innekatter. 


    Jag läste någonstans för länge sedan att medelåldern för utekatter är runt 5 år medan innekatter låg på 12-15 år. Detta är pga. alla faror utomhus. Allt från bilar, andra katter och elaka människor. 

  • Sandravanilj

    Vi har två innekatter. Jag köpte den ena katten när jag bodde själv, när hon var ca 7 månader så började hon attackera mig eftersom hon ville leka, bara att hon lekte lite hårdare än jag gjorde ;)... jag och pojkvännen flyttade ihop och bestämde efter några månader att vi skulle testa att köpa en kattunge till för att se om Zolan blev bättre, hon har sedan dess inte anfallit en enda gång så hon mådde mycket bättre av att få en kompis :) detta har nu funkat i 2.5 år :D

    i efterhand hade jag köpt två missar på en gång men bodde i så liten lägenhet att det räckte med en :) men som sagt, hade jag fått göra om hade jag tagit en till kattunge direkt så dom har varandra att busa med :)

Svar på tråden Några frågor om att skaffa katt