• ullkofta

    Värdeökning på BR vid renovering av köket

    Min pojkväns bostadsrätt har ett fult och ofunktionellt kök. Stommen i köket är från femtitalet och det hade jag tyckt varit fint om original-detaljerna fanns kvar men mycket blev bytt på 80/90 talet med skitfula skåpluckor. Bara 2 av 4 plattor funkar på spisen och de barnsäkra låsen till spisluckan är sönder så man behöver öppna den med en kniv. I det "frostfria" kylskåpet är det frost, dvs det är sönder.

    Vi funderar på att skaffa hus men detta kommer antagligen ta några år så jag vill gärna att min pojkvän renoverar köket då jag gillar att laga mat men köket är förfärligt. Får man igen pengarna vid försäljning av en BV om man renoverar? Lägenheten ligger i ett attraktivt område i göteborg (men inte centrum, centrum)

    Hur säljer jag in nya köket till min pojkvän? Det är han som kommer att få betala det då vi är särbos och hans BR. Han har ett välbetalt jobb men tycker det är roliga att renovera sina bilar ;)

  • Svar på tråden Värdeökning på BR vid renovering av köket
  • BuoBä

    Man ska först och främst renovera för sig själv.

    Efter renoveringen kommer ju en eventuell köpare inte ha en aning om hur sunkigt köket var innan utan de kommer se ett fungerande kök - precis som de förväntar sig. Troligen skulle det höja värdet litegrann jämfört med nu - om köket är så dåligt som du säger - men hur mycket kan man aldrig veta.

  • Gladskit

    Jag säger som BuoBä, en stor del av värdet finns ju i att man själv under tiden man bor i lägenheten får njuta av ett fint kök!
    För mig är det nog så mycket värt.
    Sen kan ingen säga idag vad marknaden kommer ge i värde om x antal år, det är omöjligt.

Svar på tråden Värdeökning på BR vid renovering av köket