• Anonym (Förvå­nad!)
    Äldre 31 Aug 18:58
    979 visningar
    7 svar
    7
    979

    180/106 normalt blodtryck enligt läkaren!

    En kompis till oss åkte in för han mådde lite så där och kände att pulsen var hög. När de mätte var hans blodtryck 180/106! Det anser jag skyhögt och nåt som absolut kräver medicin och uppföljning, han fick till svar att det var normalt! Vad anser ni? Ska de gå till så här? Inte fyllda 40,fullt frisk f.ö,jobbar,inte överviktig annat än kanske nåt kilo för mycket.

  • Svar på tråden 180/106 normalt blodtryck enligt läkaren!
  • Äldre 31 Aug 19:02
    #1

    Hade de lämnat hjärnan hemma när de gick till jobbet, eller? Det är högt. Inte skyhögt, men nära på. Man räknar med att allt över 140 i övertryck är "max" innan det är högt.


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Aug 19:05
    #2

    Läkaren menade väl antagligen att det är normalt i sammanhanget. Ett sådant tryck är inget man sätter in akut behandling för, och det är dessutom inte osannolikt att din vän inte alls ligger så högt i vanliga fall. Men ja, han borde boka tid hos VC för det, absolut.

  • Äldre 31 Aug 19:09
    #3
    +1

    Han borde fått uppföljning via primärvården. Blodtrycket är absolut inte normalt.

  • Anonym (Förvå­nad!) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 19:17
    #4

    Ingen uppföljning alls och var det här på V.c är jag väl inte förvånad egentligen. Var det på akuten borde han fått mer hjälp. Han är orolig själv och vet inte vad han ska göra. Vi tyckte han skulle höra av sig till V.c igen. Han jobbar som en liten blå så det kan ju vara "bara" stress, men ändå liksom! Jag som alltid ligger runt 100/65 tycker ju det där är onormalt i kubik.

  • Äldre 31 Aug 19:27
    #5
    Anonym (Förvånad!) skrev 2015-08-31 19:17:24 följande:

    Ingen uppföljning alls och var det här på V.c är jag väl inte förvånad egentligen. Var det på akuten borde han fått mer hjälp. Han är orolig själv och vet inte vad han ska göra. Vi tyckte han skulle höra av sig till V.c igen. Han jobbar som en liten blå så det kan ju vara "bara" stress, men ändå liksom! Jag som alltid ligger runt 100/65 tycker ju det där är onormalt i kubik.


    Det är tvärtom, solklart en primärvårdsfråga och inget för akuten öht. Din vän bör ringa sin hälsocentral och berätta detta och få tid för uppföljning. Det är ej akut och ska inte nödvändigtvis medicineras. Under tiden bör han göra vad han kan för sin hälsa, stressa mindre, ev. dra ner på kaffe och nikotin om han konsumerar. Om han inte motionerar så går det ju att få väldigt stora positiva effekter av att börja.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Aug 19:33
    #6
    Anonym (Förvånad!) skrev 2015-08-31 19:17:24 följande:

    Ingen uppföljning alls och var det här på V.c är jag väl inte förvånad egentligen. Var det på akuten borde han fått mer hjälp. Han är orolig själv och vet inte vad han ska göra. Vi tyckte han skulle höra av sig till V.c igen. Han jobbar som en liten blå så det kan ju vara "bara" stress, men ändå liksom! Jag som alltid ligger runt 100/65 tycker ju det där är onormalt i kubik.


    Akuten är till för akuta och allvarliga åkommor, så nej det borde han inte fått.
  • Anonym (Förvå­nad!) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 19:44
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-31 19:33:22 följande:
    Akuten är till för akuta och allvarliga åkommor, så nej det borde han inte fått.
    Jag vet ju inte vart han åkte,därav min undran! Var han på akuten skulle de ju åtminstone sagt att det var för högt och sagt åt honom att gå på V.c senare. Självklart ska han kontakta V.c om han tycker han vill ha mer hjälp,jag är inte imbecill! Själv utnyttjar jag akuten vart femte år och efter i år aldrig,aldrig,aldrig mer såvida jag inte bryter alla ben typ. Inte V.c heller,tycker i allmänhet inte om svensk sjukvård för det är ytterst,ytterst sällan de gör nåt, men vår kompis kan ju ha tur. Grannen op.ades inte för cancer förrän han tjatade sig till en tid.
Svar på tråden 180/106 normalt blodtryck enligt läkaren!