• Emmispemmis

    Dottern vågar inte låsa om sig på skoltoaletten.

    Min dotter är 11 år. Förra veckan hade några killar hållit emot dörren när hon skulle ut från toaletten på skolan och hon fick panik. En klaustrofobisk attack.

    Läraren pratade med killarna och de sa förlåt och att de inte förstått hur rädd hon skulle bli. Men nu är dottern istället rädd för att låsa om sig. Hon säger att hon är rädd för att låset ska haka upp sig och att hon inte ska komma ut.

    Det resulterari att hon föröker hålla sig hela skoldan. Hur kan jag hjälpa henne?

  • Svar på tråden Dottern vågar inte låsa om sig på skoltoaletten.
  • aleydis

    Be att de sätter upp haspar på toaletterna, eller iaf någon av toaletterna. Det borde vara lätt åtgärdat

  • Christi38

    Hon kan kanske under en övergångsperiod (för detta är förhoppningsvis bara tillfälligt) få en tjejkompis eller någon "rastvakt" vänta utanför dörren medan hon är på toaletten? Att hon håller sig är ju inte bra varken kroppsligen eller för henne mentalt!

    .

  • Emmispemmis

    Jo, hon har kompisar, men grabbarna i klassen är mycket för att retas och skulle antagligen försöka rycka upp dörren. Men en rastvakt kunde hon ju be, det var en bra ide!

  • viseversa
    Emmispemmis skrev 2015-08-31 20:18:00 följande:

    Jo, hon har kompisar, men grabbarna i klassen är mycket för att retas och skulle antagligen försöka rycka upp dörren. Men en rastvakt kunde hon ju be, det var en bra ide!


    Då ser ni till att snacka om dessa "grabbar" som tillåts trackassera din dotter och kanske även andra tjejer/killar i klassen.
  • Emmispemmis
    viseversa skrev 2015-08-31 20:35:12 följande:

    Då ser ni till att snacka om dessa "grabbar" som tillåts trackassera din dotter och kanske även andra tjejer/killar i klassen.


    Ja, det är verkligen ett problem. Känns som om läraren är lite handfallen. Hon pratar med dem, de ber om ursäkt och inget förändras. :(
  • mammalovis

    Kan hon inte få gå på toa i slutet av lektionen under en övergångsperiod? Sedan förstår jag inte vad dessa killar gör utanför toaletterna överhuvudtaget, det måste ju vara ett problem för rastvakterna att ta tag i. Fortsätter läraren vara allmänt handfallen, så be om ett möte/telefonsamtal med rektor om hur ni kan lösa det tillsammans.  Ett barn ska inte behöva vara rädd för att gå på toaletten.

  • Emmispemmis

    Tack för era svar. Dottern har gråtit ikväll för att hon tycker att det är så jobbigt.

    Killarna har inte varit elaka i övrigt säger hon, men just detta med toaletterna är ett problem. De försöker också rycka upp dörren till tjejerna omklädningsrum på jumpan, men där låser flickorna om sig och dottern är inte rädd.

    Ska be om ett samtal med rektor om det inte ordnar sig snart.

  • Rocket Mania
    Emmispemmis skrev 2015-08-31 21:41:47 följande:
    Tack för era svar. Dottern har gråtit ikväll för att hon tycker att det är så jobbigt.

    Killarna har inte varit elaka i övrigt säger hon, men just detta med toaletterna är ett problem. De försöker också rycka upp dörren till tjejerna omklädningsrum på jumpan, men där låser flickorna om sig och dottern är inte rädd.

    Ska be om ett samtal med rektor om det inte ordnar sig snart.
    Kalla in till ett akut föräldramöte, bjud in pojkarnas föräldrar speciellt och se till att de får information om vad deras barn gör. Jag skulle vilja veta om mina pojkar betedde sig som respektlösa as så jag fick chans att styra upp det.
  • Themis

    Om vi fokuserar på låsgrejen så ge tjejen en Swiss army knife med skruvmejsel som hon alltid har på sig och lär henne hur man skruvar opp ett toalås.

    Inte direkt svårt, faktiskt.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis
    Rocket Mania skrev 2015-08-31 21:55:13 följande:
    Kalla in till ett akut föräldramöte, bjud in pojkarnas föräldrar speciellt och se till att de får information om vad deras barn gör. Jag skulle vilja veta om mina pojkar betedde sig som respektlösa as så jag fick chans att styra upp det.
    Absolut, det är väl sånt man har föräldramöten till skulle jag säga. Ingen är väl jublande nöjd om ens barn beter sig som skitungar?

    Och ju förr de får veta vad som gäller, att man faktiskt kan bli polisanmäld och tappa några år innan man får körkort t ex, och att de vuxna står enade kring detta, desto bättre inför kommande pubertala läsår.

    Det ska inte handla om TS dotter utan om hur man beter sig vettigt mot ALLA.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • viseversa
    Rocket Mania skrev 2015-08-31 21:55:13 följande:
    Kalla in till ett akut föräldramöte, bjud in pojkarnas föräldrar speciellt och se till att de får information om vad deras barn gör. Jag skulle vilja veta om mina pojkar betedde sig som respektlösa as så jag fick chans att styra upp det.
    Håller med.
  • Emmispemmis

    Tack för era svar. Jag ska hämta dottern från skolan imorgon (idag är jag på resande fot) och ta upp det igen med läraren och be om ett föräldramöte.

    Dottern kände sig bättre till mods imorse och ska be rastvakten om hjälp, men det är ju ohållbart i längden.

Svar på tråden Dottern vågar inte låsa om sig på skoltoaletten.