• Anonym (ledsen)

    leva med en spelmissbrukare

    Känner mig så himla ledsen och uppgiven just nu. Är tillsammans med en kille sedan 5 år tillbaka. Vi har det bra ihop och han är en supergo kille men vi har ett stort problem och det är att han är spelmissbrukare. Känns inte som att det är någon idé att berätta vad det är han gjort då det är så extremt mycket.

    Alla lögner har gjort att förhållandet håller på att gå sönder och samtidigt som jag är så fruktansvärt arg, ledsen, besviken så känner jag mig även lite likgiltig. Jag har börjat få tankar på att jag vill vara otrogen, vet inte riktigt varför faktiskt. Kanske hämnas, eller för att känna att jag minsann också kan vara lika oärlig. Eller för att bara känna bekräftelse. Jag vet ju såklart att det inte löser några problem.

    Vet innerst inne att det är bäst att göra slut men jag kan bara inte. Har gjort det nån gång men som alla missbrukare är han väldigt manipulativ och fick mig att ta tillbaka honom efter en månad.

    Han har gått i KBT i över ett år men jag tycker inte att det gjort någon skillnad.

    Är det någon som känner igen sig?

    Är det någon som är tillsammans med en missbrukare som faktiskt har blivit frisk?

    Har du inget annat att säga än att jag ska göra slut behöver du inte säga något. Vore det så lätt hade jag inte suttit i den här situationen.

  • Svar på tråden leva med en spelmissbrukare
  • Iowhannah

    Jag var tillsammans med samma snubbe i nästan elva år. Fem år in fick jag bekräftat att han led av ett sexmissbruk (jag hade misstänkt nåt ganska länge, men så klart avfärdat det). Han började gå i KBT och träffade diverse terapeuter genom åren, men till syvende och sist handlar det om att verkligen vilja bli frisk. Jag tror att han ville, men han var inte stark nog. Detta tärde så på mig och på vårt förhållande, jag tänkte också flera gånger på att vara otrogen för att liksom hämnas. Dock slutade det hela med att jag träffade en annan, en som var allt som jag hade velat att han var, och jag var dessvärre otrogen innan jag gjorde slut. Jag kan säga dig att även om det är skitjobbigt att gå och bära på någon annans bekymmer så är det ännu jobbigare att gå och veta att man själv är otrogen. Du sjunker liksom till hans nivå när du börjar ljuga och smyga.

    Mitt ex blev tyvärr aldrig frisk så länge vi var tillsammans, även om han hade perioder som var bättre än normalt. Jag vet inte om det här har gett dig nånting, men jag kände att du ska veta att du inte är ensam.

  • Anonym (ledsen)

    tack för att du delade med dig. 
    det känns tyvärr väldigt hopplöst, har aldrig hört talas om något fall där det slutat lyckligt när det är missbruk med i bilden :(

  • Anonym (runge)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-08-31 21:58:05 följande:

    tack för att du delade med dig. 
    det känns tyvärr väldigt hopplöst, har aldrig hört talas om något fall där det slutat lyckligt när det är missbruk med i bilden :(


    Lite beroende på VAD det är för missbruk så finns det olika % som klarar det. En del missbruk är ganska nedslående på att klara av det.

    Sen har vi medberoende till missbrukare (det behöver inte innebära att du missbrukar själv)
    Lite beroende på hur du bor med tanke på kommun eller liknande så kanske det finns en anhörigförening till spelmissbrukare. 

    Att sluta med missbruk innebär minst två saker. Egen vilja och en väldig omställning i livet. Vilket faktiskt kan innebära att bryta mönster som det förhållande den missbrukande befinner sig i.

    Ibland är det så jävlig att man måste rädda sig själv först innan man kan rädda någon annan.

    Men först kanske du ska försöka få kontakt med en anhörigförening till spelmissbrukare, alternativt någon som hjälper till att försöka hjälpa spelmissbrukare.

    Det finns exempelvis en stödlinje på Svenska spel "Stödlinjen: 020-81 91 00"
    Du kan kanske förutsättningslöst ringa dit och kolla av läget.
  • Anonym (hm)

    Om du inte klarar att göra slut, kan ni åtminstone ha vattentäta skott mellan era ekonomier?

  • Anonym (ledsen)

    Vad menar du med vattentäta skott?

  • Anonym (fågel)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-09-01 02:12:21 följande:

    Vad menar du med vattentäta skott?


    Att ni inte har gemensam ekonomi utan att han tvingas ta konsekvenserna av sitt eget missbruk och inte blir räddad när pengarna är slut.
  • Iowhannah

    Om de bor ihop så har hon dessvärre försörjningsplikt gentemot honom. Och vice versa så klart. Men se till att räkningarna betalad och att det finns pengar till mat (och att båda lägger in lika mycket), sen kan ni ha varsin ekonomi.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (fågel) skrev 2015-09-01 09:19:17 följande:

    Att ni inte har gemensam ekonomi utan att han tvingas ta konsekvenserna av sitt eget missbruk och inte blir räddad när pengarna är slut.


    Vi har inte gemensam ekonomi. Och hans familj hjälper till att ha hand om hand pengar för att jag ska vara inblandad så lite som möjligt. Men i nuläget kommer lönen in på hans konto sen skickar han den vidare. Så ibland hinner han ju hitta på dumheter innan han skickar pengarna. Och då kan snabbt hela lönen försvinna.
  • Anonym (Dumt!)

    Det han gör mot er relation är minst lika vidrigt som otrohet. Han älskar spel och pengar mer än han älskar dig och det är viktigare för honom än att ha ett gemensamt och lyckligt liv med dig.

    Men att du skulle vara otrogen bara för att ge igen är bara jättedumt. Det kommer bara göra att han kan rättfärdiga sitt vidriga beteende och dessutom bli ännu mer falsk och vidrig mot dig. Och hur kommer du att känna dig om du är otrogen av en sån anledning? Inte så värst bra skulle jag tro.

    Jag har faktiskt sett att spelmissbrukare hittar på lögner om att de har blivit illa behandlade av sina partners för att de ska känna att de har rätt att spela bort sin gemensamma framtid.

    Det hans familj gör är också dumt. Sådana som han måste krascha fullständigt, Dvs nå botten med betalningsanmärkningar, förlorad bostad, förlorat jobb, förlorad livskamrat etc INNAN de kan sluta spela.

    Det de gör är att hålla honom flytande och dig fast med honom så att lidandet bara blir utdraget för er alla och du förlorar din tid. Tid då du skulle kunna träffa en riktigt bra man, utan missbruk.

    Så var inte ledsen, var förbannad istället och LÄMNA HONOM!

  • Anonym (Dumt!)

    Det han gör mot er relation är minst lika vidrigt som otrohet. Han älskar spel och pengar mer än han älskar dig och det är viktigare för honom än att ha ett gemensamt och lyckligt liv med dig.

    Men att du skulle vara otrogen bara för att ge igen är bara jättedumt. Det kommer bara göra att han kan rättfärdiga sitt vidriga beteende och dessutom bli ännu mer falsk och vidrig mot dig. Och hur kommer du att känna dig om du är otrogen av en sån anledning? Inte så värst bra skulle jag tro.

    Jag har faktiskt sett att spelmissbrukare hittar på lögner om att de har blivit illa behandlade av sina partners för att de ska känna att de har rätt att spela bort sin gemensamma framtid.

    Det hans familj gör är också dumt. Sådana som han måste krascha fullständigt, Dvs nå botten med betalningsanmärkningar, förlorad bostad, förlorat jobb, förlorad livskamrat etc INNAN de kan sluta spela.

    Det de gör är att hålla honom flytande och dig fast med honom så att lidandet bara blir utdraget för er alla och du förlorar din tid. Tid då du skulle kunna träffa en riktigt bra man, utan missbruk.

    Så var inte ledsen, var förbannad istället och LÄMNA HONOM!

  • Anonym (Varit i samma sits)

    Vet exakt hur du känner. När jag hade träffat min sambo i nån månad berättade han om sitt tidigare spelmissbruk. Han hade spelat bort ca 100000 kr och blivit "räddad" av sina föräldrar från att hamna hos kronofogden. När vi varit tillsammans ett par år fick jag reda på att han fått en julbonus från jobbet som han direkt spelat bort, och mer därtill. Vi hade inte direkt gemensam ekonomi, vi turades om att betala och delade på utgifter. Jag hade ingen insyn i hans ekonomi men litade på hans ord - att han slutat.

    Åren gick, vi köpte hus och vid husköpet skaffade vi en kredit för att använda vid ev nödsituationer eller renoveringar. Han skötte ekonomin, då jag ärligt talat inte hade lärt mig hur jag betalade räkningar osv och jag var bekväm och lat. Plötsligt kom ett besked hem i brevlådan som jag fick se. Hela krediten på 50000 kr var utnyttjad. Jag konfronterade honom och han lovade att han använt pengarna pö om pö till saker vi gjort i hemmet.

    Han var alltid snabb med att hämta in posten, varför fick jag lära mig hprda vägen när han var bortrest på jobbresa. Själv hämtade jag aldrig posten, då jag alltid hade så svårt att låsa upp brevlådan. När han var bortrest bad jag min far om hjälp att öppna brevlådan. Där i fanns otaliga inkassokrav och lånebesked, även kreditypplysning.

    Min sambo hade spelat bort pengar, tagit diverse snabblån och sms-lån osv för att kunna försörja sitt spelande. Alla räkningar som kom i mitt namn hade han dock skött och så även elräkningen.

    Jag chockades svårt, kunde inte äta på flera dagar och satt på toa mest hela tiden. Kroppen funkade inte.

    Jag ringde hans föräldrar och åkte till dem. De kunde inte fatta att han gjort det igen och hur han behandlat mig. När vi gick igenom allt visade det sig vara ca 220000 i skulder. Jag hade sparat ca 40000 som jag betalade det mest akuta med.

    Jag gav honom en chans till. Han ville inte leva och hade funderat på att ta sitt liv. Jag hjälpte honom att ta ett banklån med mig som medlåntagare, med överenskommelse med banken att han själv kunde stå för lånet efter ett år, om han ej fick någon mer kreditupplysning på sig. Som sagt tog jag mina pengar och löste det mest akuta. Vi kom överens om att jag tar över all ekonomi och sköter allt. Han har ett bankomatkort där jag för över småsummor åt gången. Hans lön går in på mitt konto.

    Nu är hans lån nästan helt avbetalt, då vi amorterar mycket. Jag vet att han ej tagit fler lån eller spelat bort mer pengar då jag har full översikt över hans konto. Dessutom har vi nyligen varit i kontakt med banken för att låna pengar till utbygge av huset, inga kreditupplysningar hade gjorts på honom eller mig.

    Det tråkiga är ständiga påminnelsen. Alla reklamer om spelsajter på tv. Vi har försökt räkna dem, men tappat räkningen runt 25 st. Dessutom alla reklambrev och låneerbjudanden som skickas hem, och verkar vara i princip omöjliga att bli av med.

    Så jag skulle säga att det går att komma förbi. Det svåra är att hantera lögnerna som varit och lära sig lita på honom igen. Tilliten är fortfarande ett problem ibland. Även om jag tror på det han säger, så kan jag ändå kräva bevis emellanåt. Han är okej med det, då han förstått sitt problem. Han själv bearbetade problemet hos en terapeut, men han tyckte det mest givande var att prata med mig om det, vår framtid osv. Det är hans motivation att låta bli. Vi har sen dess fått ett barn och får snart vårt andra.

    Hoppas du känner själv vad som är det rätta i ditt fall!

Svar på tråden leva med en spelmissbrukare