• Anonym (Hjälp mig snälla!!)

    EXTREM smärta från livmoder och äggstockar

    Jag har tidigare haft problem med min livmoder och mina äggstockar, men nu börjar det bli alldeles för mycket. 
    Jag har alltid haft väldigt ont vid ägglossning och mens, men inte alls så som jag haft det senaste året.. Och nu skulle jag behöva lite tips på vad som kan få smärtan att bli mildare, citodon, targiniq och "morfinpreparat" biter inte på smärtan och lindrar den knappt.. 


    Jag har dessutom fel på trombocyterna (en typ av blödarsjuka) och får därför inte ta ipren, diklofenak och andra liknande preparat.


    Jag har sedan jag tog bort cellförändringar vid jul haft extrema ägglosningssmärtor, dessa börjar ca 1 vecka innan ägglossning och slutar ca 1 ½ vecka efter, sen går det ca 2 dagar och då kommer menssmärtorna som även dom är extrema. 


    Jag får alltså så pass ont att jag inte kan gå och köra bil ska vi inte tala om.. Det känns ungefär som om jag blir förlamad av smärta från livmodern/äggstockarna och neråt. Jag kräks och mår verkligen dåligt pga smärtan. 


    Jag har varit hos GYN som säger att de inte kan hjälpa mig mer än att sända mig till en smärtklinik, men tills dess får jag leva med det onda och just nu känner jag att det verkligen inte går längre då jag de senaste två månaderna endast har varit "smärtfri"  ca 8 dagar.. 


     


    Så snälla kom med tips om hur jag kan lindra detta helvete. 

  • Svar på tråden EXTREM smärta från livmoder och äggstockar
  • LillaJag06

    Det låter som att du har endometrios.
    Har det inte gjorts någon undersökning? Helt sjukt att du ska skickad till en snärtklinik utan att det gjorts en ordentlig undersökning.
    Kan försöka hjälpa dig om du vill.
    Har själv endometrios och är kontaktperson för mitt område. ( skriver inte ut ort här :)
    Du kan kontakta mig vis meddelande om du vill.

  • Anonym (Hjälp mig snälla!!)

    Jag gjorde en titthålsoperation 2009 och fick då diagnosen Endometrios, fick senare en dotter 2011, hon förlöstes via akut ks, och därefter fick jag en kraftig infektion som ledde till att jag blev inlagd en månad med mediciner intravenöst. 


    Efter detta har jag opererats flertalet gånger och fått en hel del ingrepp gjorda på mig, då jag bla började få smärta vid samlag, blödningar vid samlag, mellanblödningar osv. 


    I våras gjordes en titthålsoperation eftersom jag då hade haft mildare smärta än nu, men med med samma "smärtdagar". 


    Det man hittade var att tarmen växt fast i livmoder, vänster äggstock och i bukhinnan/bukväggen. 


    Det var alltså samma läkare som satte diagnosen från första början som opererade mig i våras. 


    Dock sa hon efter denna operation att jag inte hade endometrios och att hon måste sett fel vid första operationen (vilket jag inte kan förstå hur man kan göra).


     


    Men jag bor så pass att jag måste gå till Nyköpings sjukhus, vilket inte är något bra sjukhus..


    Och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, för där får jag ingen hjälp.
    De lyssnar inte och vill inte engagera sig i att hitta felet utan skickar mig bara vidare.


    Precis som med min blödarsjuka som ställdes diagnos när jag var ca 5 år, detta missade dom eftersom det stod i en gammal pappersjournal.


    Och trots att jag påtalade det flera gånger både innan och efter operationer så tog det 7 år mer än 10 operationer/ingrepp (varav att 4 gånger då jag varit på väg att förblöda och fått blod i dropp) för dem att förstå att jag hade blödarsjukan. 


    Nu har jag fått min diagnos hos karolinska och allt Nyköping säger är "Vi kunde ju inte veta det", trots att jag påtalat detta 100 gånger. 


    Så någon hjälp där lär jag inte få tyvärr. :(

  • Anonym (Hjälp mig snälla!!)
    LillaJag06 skrev 2015-08-31 22:02:04 följande:

    Det låter som att du har endometrios.
    Har det inte gjorts någon undersökning? Helt sjukt att du ska skickad till en snärtklinik utan att det gjorts en ordentlig undersökning.
    Kan försöka hjälpa dig om du vill.
    Har själv endometrios och är kontaktperson för mitt område. ( skriver inte ut ort här :)
    Du kan kontakta mig vis meddelande om du vill.


    Jag gjorde en titthålsoperation 2009 och fick då diagnosen Endometrios, fick senare en dotter 2011, hon förlöstes via akut ks, och därefter fick jag en kraftig infektion som ledde till att jag blev inlagd en månad med mediciner intravenöst. 



    Efter detta har jag opererats flertalet gånger och fått en hel del ingrepp gjorda på mig, då jag bla började få smärta vid samlag, blödningar vid samlag, mellanblödningar osv. 



    I våras gjordes en titthålsoperation eftersom jag då hade haft mildare smärta än nu, men med med samma "smärtdagar". 



    Det man hittade var att tarmen växt fast i livmoder, vänster äggstock och i bukhinnan/bukväggen. 



    Det var alltså samma läkare som satte diagnosen från första början som opererade mig i våras. 



    Dock sa hon efter denna operation att jag inte hade endometrios och att hon måste sett fel vid första operationen (vilket jag inte kan förstå hur man kan göra).



     



    Men jag bor så pass att jag måste gå till Nyköpings sjukhus, vilket inte är något bra sjukhus..



    Och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, för där får jag ingen hjälp.
    De lyssnar inte och vill inte engagera sig i att hitta felet utan skickar mig bara vidare.



    Precis som med min blödarsjuka som ställdes diagnos när jag var ca 5 år, detta missade dom eftersom det stod i en gammal pappersjournal.



    Och trots att jag påtalade det flera gånger både innan och efter operationer så tog det 7 år mer än 10 operationer/ingrepp (varav att 4 gånger då jag varit på väg att förblöda och fått blod i dropp) för dem att förstå att jag hade blödarsjukan. 



    Nu har jag fått min diagnos hos karolinska och allt Nyköping säger är "Vi kunde ju inte veta det", trots att jag påtalat detta 100 gånger. 



    Så någon hjälp där lär jag inte få tyvärr. :(

  • LillaJag06
    Anonym (Hjälp mig snälla!!) skrev 2015-08-31 22:26:56 följande:

    Jag gjorde en titthålsoperation 2009 och fick då diagnosen Endometrios, fick senare en dotter 2011, hon förlöstes via akut ks, och därefter fick jag en kraftig infektion som ledde till att jag blev inlagd en månad med mediciner intravenöst. 



    Efter detta har jag opererats flertalet gånger och fått en hel del ingrepp gjorda på mig, då jag bla började få smärta vid samlag, blödningar vid samlag, mellanblödningar osv. 



    I våras gjordes en titthålsoperation eftersom jag då hade haft mildare smärta än nu, men med med samma "smärtdagar". 



    Det man hittade var att tarmen växt fast i livmoder, vänster äggstock och i bukhinnan/bukväggen. 



    Det var alltså samma läkare som satte diagnosen från första början som opererade mig i våras. 



    Dock sa hon efter denna operation att jag inte hade endometrios och att hon måste sett fel vid första operationen (vilket jag inte kan förstå hur man kan göra).



     



    Men jag bor så pass att jag måste gå till Nyköpings sjukhus, vilket inte är något bra sjukhus..



    Och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, för där får jag ingen hjälp.
    De lyssnar inte och vill inte engagera sig i att hitta felet utan skickar mig bara vidare.



    Precis som med min blödarsjuka som ställdes diagnos när jag var ca 5 år, detta missade dom eftersom det stod i en gammal pappersjournal.



    Och trots att jag påtalade det flera gånger både innan och efter operationer så tog det 7 år mer än 10 operationer/ingrepp (varav att 4 gånger då jag varit på väg att förblöda och fått blod i dropp) för dem att förstå att jag hade blödarsjukan. 



    Nu har jag fått min diagnos hos karolinska och allt Nyköping säger är "Vi kunde ju inte veta det", trots att jag påtalat detta 100 gånger. 



    Så någon hjälp där lär jag inte få tyvärr. :(


    Men snälla nån!
    Vad att du inte har endometrios? Hade den bara försvunnit mirakulöst eller?
    Nä tyvärr är vi ganska utsatta för denna okunskap.
    Du säger att du bor i närheten av Nyköping?
    Är du medlem i föreningen?
    Vi har nog några tjejer där borta som kanske kan hjälpa dig.
  • Anonym (Hjälp mig snälla!!)
    LillaJag06 skrev 2015-09-01 09:36:36 följande:
    Men snälla nån!
    Vad att du inte har endometrios? Hade den bara försvunnit mirakulöst eller?
    Nä tyvärr är vi ganska utsatta för denna okunskap.
    Du säger att du bor i närheten av Nyköping?
    Är du medlem i föreningen?
    Vi har nog några tjejer där borta som kanske kan hjälpa dig.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Allt tyder på att jag har Endometrios, men sen så ändrade ju läkaren sin uppfattning ang det när hon var in och tittade sist. 


    Hon säger att smärtan beror på att tarmen sitter fast i livmoder och äggstock. 
    Problematiken i det hon säger är bara att det gör inte bara ont i vänster sida utan även i höger. och smärtan flyttar sig innan nästan varje äl. Min tarm sitter ju så pass dumt till att de inte kunde operera loss den från livmodern utan att riskera att skada mer än de skulle göra nytta, men jag betvivlar start på att smärtan beror på sammanväxningarna i buken.


    Så nu har jag inte en aning om hur jag ska gå till väga, mitt liv består just nu av att jag tar mediciner dagligen mot smärtan, men i och med att de inte hjälper så känns allt lite hopplöst.  


    Nej jag är inte medlem i föreningen. 

  • Anonym (Hjälp mig snälla!!)
    LillaJag06 skrev 2015-09-01 09:36:36 följande:
    Men snälla nån!
    Vad att du inte har endometrios? Hade den bara försvunnit mirakulöst eller?
    Nä tyvärr är vi ganska utsatta för denna okunskap.
    Du säger att du bor i närheten av Nyköping?
    Är du medlem i föreningen?
    Vi har nog några tjejer där borta som kanske kan hjälpa dig.

    Var igår hos smärtkliniken pga min ständigt outhärdliga smärta.
    Där sa även de att jag bör söka hjälp hos en mer avancerad endometriosläkare och att mina läkare i nyköping behandlat mig fel på alla sett som går. 


    Hon som var välutbildad och gått kurser på om just endometrios sa att Nyköping mest troligt inte har en aning om vad de ska leta efter och att hon var helt säker på att jag har endometrios.Därför ville hon att jag skulle söka mig till en endometrioscentrum i Stockholm. 

Svar på tråden EXTREM smärta från livmoder och äggstockar