• Anonym (Ts)

    Ja så går det när man babblar favoritnamn

    Har sagt i flera år att får jag en dotter ska hon heta Gry. Älskar det namnet. Nu var jag och en bekant gravida samtidigt och hon fick igår. Barnet ska heta Gry. Blev mäkta irriterad. Nu är vi inte jättenära vänner men träffas kanske varannan månad i vanliga fall, men gissar att det blir mer när vi är fl samtidigt (efter att jag fått). Nu vet inte vi om vi väntar en flicka, men hade ni döpt ert barn till ett namn som er vän tagit till sitt barn?

  • Svar på tråden Ja så går det när man babblar favoritnamn
  • Anonym (Förklara läget)

    Alltså om du förklarar läget så tycker jag du ska göra det. Om hon tror att du härmas är hon ingen bra vän.

  • Alvina

    Vilken dålig stil av henne. Hon borde aldrig ha namngett sitt barn till det namnet du skulle ge din eventuella dotter. Men jag hade gett det namnet ändå eftersom du alltid gillat det och redan sedan tidigare bestämt att din dotter ska heta det. Så hade jag varit du hade jag tagit samma namn som vännen. Namnet ska ditt barn ju ha hela livet och vem vet hur länge ni är vänner.

  • uska81

    Jag hade också tagit Gry om jag verkligen hade önskat det namnet. Du vet inte hur länge ni kommer umgås. Du får tänka långsiktigt. Vi ville att vår ena son skulle heta William. Men just då låg det på topplistan och vi valde då bort det för vi trodde att många då skulle heta William i klassen mm... Så vi valde ett annat namn. Men vi blev snuvade för nu har vi inte träffat en kotte som heter William men det namnet vi valde heter jätte många i skolan och i bekantskapskretsen. Så med min erfarenhet så ska man gå på det man ville från början.

  • taquine

    Om det varit mitt favoritnamn så hade jag tagit det ja. Nu har jag aldrig babblat om namn eller ansett man kan ta patent på dem så för mig är det en ickefråga 

    Om du får en tjej så döp henne till Gry, lycka till med bebisen ;)


    Goodness me
  • Ego Lovers

    Det där är extremt vanligt att syskon, vänner och bekanta tar samma namn som man själv har som favoritnamn eftersom de vänjer sig vid att du tänker ha det och då intalar sig själva att det är fint. Och tillslut blir det så fint att de själva tar det utan en tanke på att du hade det som favoritnamn först. Egentligen borde alla män höra sina fruars systrar, vänner och bekantas favoritnamn för att stoppa sina hormonsstinsna fruar från att sno vännernas favoritnamn

  • Aniiee

    Men geeezus.... Vem bryr sig? Det får ju tretton maria på dussinet i min generation.....


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Hujedamig

    För det första är hon inte din vän för då beter man sig inte som ett efterblivet wt och snor namnet du tänkt. Självklart ska du anväda Gry om det blir en flicka och be din "vän" fara och flyga.

  • Anonym (Mjo)
    Aniiee skrev 2015-09-01 02:33:14 följande:

    Men geeezus.... Vem bryr sig? Det får ju tretton maria på dussinet i min generation.....


    Jo, fast som vän/familjemedlem/nära bekant tar man självklart inte ett namn som man vet att någon annan funderar på..
  • Anonym (Gry)

    Förstår lite, min dotter på 11 heter Gry. Och när hon föddes så var hon den enda i våran stad som hette det. När jag sen var på ett klädparty(tror jag) så var det en gravid kvinna som vi pratade med och hon frågade vad våra barn hette och när jag sa Gry så började hon skrika; DET, DET måste jag döpa mitt barn till!!! Hon hade inte tänkt på det innan.
    Nu fick hon en pojke först men sen blev det en Gry.
    Tror inte jag brydde mig så mycket om namnet i sig men sättet hon betedde sig på, som om att HON kommit på det finaste namnet.
    Jaja.

  • MadHatter
    Anonym (Gry) skrev 2015-09-01 06:52:49 följande:

    Förstår lite, min dotter på 11 heter Gry. Och när hon föddes så var hon den enda i våran stad som hette det. När jag sen var på ett klädparty(tror jag) så var det en gravid kvinna som vi pratade med och hon frågade vad våra barn hette och när jag sa Gry så började hon skrika; DET, DET måste jag döpa mitt barn till!!! Hon hade inte tänkt på det innan.

    Nu fick hon en pojke först men sen blev det en Gry.

    Tror inte jag brydde mig så mycket om namnet i sig men sättet hon betedde sig på, som om att HON kommit på det finaste namnet.

    Jaja.


    Jag fattar nog inte - du sa ditt barns namn och hon tyckte det var så fint att hon ville ha det. Ni var inte ens vänner. Jag skulle bara tycka att det vore roligt att någon mer delade min namnsmak och tyckte att det namn jag valt var vackert.
  • Anonym (Gry)
    MadHatter skrev 2015-09-01 07:14:19 följande:
    Jag fattar nog inte - du sa ditt barns namn och hon tyckte det var så fint att hon ville ha det. Ni var inte ens vänner. Jag skulle bara tycka att det vore roligt att någon mer delade min namnsmak och tyckte att det namn jag valt var vackert.
    Det var mer HUR hon sa det. Hon började skrika och göra sig till på ett helt galet sätt. Hade hon typ sagt lite mer som; Vad fint, det ska nog min flicka heta också så hade jag tagit det på ett helt annat sätt
  • Anonym (Nä)

    Jag har alltid aktat mig för att råka döpa mina barn till bekantas favorit namn. Men jag har alltid varit tyst om favorit namn. Men det har inte varit några problem alla ger sina barn namn som jag oftast tycker är fula och själv hade jag måååånga favorit namn.

  • Anonym (Yep)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-01 06:42:37 följande:
    Jo, fast som vän/familjemedlem/nära bekant tar man självklart inte ett namn som man vet att någon annan funderar på..
    Det gör man visst. Redan på 70-talet var det väldigt vanligt att kusiner hade samma namn. Säkert innan dess också.
  • Anonym (Maria)

    Hade jag bestämt mig för det namnet för längesen hade jag hållit fast vid det. Fast jag hade också tjurat en del för att min väninna hade "tagit" det först, det måste jag ändå erkänna. Det handlar inte om att man inte får vara ensam om namnet, det handlar om att hon får det att se ut som om det är hon som upptäckt namnet och jag som härmas. Skulle inte alls bli sur om det visade sig att någon annan helt orelaterad till mig som jag lärde känna efter förlossningen hade valt samma namn, det vore mer som en kul grej.

    Jag tycker inte riktigt att det är samma sak med traditionella och generationslösa namn som Anna eller Maria.

Svar på tråden Ja så går det när man babblar favoritnamn