• Utredning

    Adhd-utredning

    Hejsan! Jag har stått i kö i dryga 2 år för att göra utredning för misstänkt adhd/tourettes.

    Här i Uppsala är väntetiden upp emot 4, så har fått hamna på prioriteringslista pga min problematik i vardagen.

    Men nu är jag så förväntansfull, har fått lämna övervakat urinprov för att utesluta missbruk. Men nu ska Jag tydligen lämna blodprov också?! Är det någon som vet varför man gör det? Är det för att kolla ytterligare efter droger? Eller är det i förberedande syfte inför eventuell medicinering?

    Vad fick ni börja med för medicin?

    Någon annan som gjort utredning här i Uppsala för övrigt?

  • Svar på tråden Adhd-utredning
  • Fjärilslarv

    Det är förmodligen för att utesluta andra sjukdomar som kan orsaka dina svårigheter.
    Dock har jag aldrig hört talas om kissprov.

  • Anonym (Tina)

    Jag stod i kö i 1 år innan jag fick genomgå utredning, fick diagnosen högfungerande autism i januari i år. Gjorde min utredning i Ljungby. 
    Fick lämna övervakat urinprov och blodprov. Blodprov tas för att utesluta andra sjukdomar. Mitt blodprov indikerade att jag skulle ha nån vitaminbrist så det togs ytterligare blodprov men det visade ingenting. 

  • Utredningen

    Okej. Då vet jag :)

    Fick precis hem papper i brevlådan idag om att utredningen drar igång redan på måndag. E nervös, känns som att man ska göra ett prov.

    Men nu undrar jag vad som räknas som anhörig? Har ingen anhörig som har möjlighet att följa med så snabbt inpå. Men samtidigt vill man ju ha med någon som känner mig bra, och har gjort under en längre tid: kan dom GÅ med på att ringa min mamma? Istället för att hon ska behöva flyga hit tror ni?

  • MammaHela

    Jag är 38 år.

    Min mamma fick en tjock lunta papper att fylla i om hur jag var som liten.

    Sen fick hon gå på ett möte med den som utredde mig utan att jag var med.

    Hon var inte med på första mötet eller något av mina möten


  • Anonym (Tina)

    Jag och min mamma bor inte i samma stad så hon som utredde mig ringde henne. Min mamma var aldrig på möte med hon som utredde mig utan att jag var med.

    Min mamma följde med på mötet då jag fick min diagnos. Hon var sen även med på ett möte med utredaren, en kurator, min handläggare på AF då vi diskuterade min situation och hur man skulle gå vidare. Då fick jag hjälp med att fylla i ansökan om sjukersättning på 50%, fick nyligen reda på att jag blivit beviljad sjukersättning. 

  • Anonym (Hm)

    Hej.

    Blodprov, kissprov. De kollade blodtrycket, antagligen för medicin. Lite obehagligt med kissprov även om man inte använder droger. :( är det många med adhd som använder knark eller vadå.

    Jo de kan ha telefonintervju. Det hade vi. Och så ett par enkäter..

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tina) skrev 2015-09-02 12:13:50 följande:

    Jag och min mamma bor inte i samma stad så hon som utredde mig ringde henne. Min mamma var aldrig på möte med hon som utredde mig utan att jag var med.

    Min mamma följde med på mötet då jag fick min diagnos. Hon var sen även med på ett möte med utredaren, en kurator, min handläggare på AF då vi diskuterade min situation och hur man skulle gå vidare. Då fick jag hjälp med att fylla i ansökan om sjukersättning på 50%, fick nyligen reda på att jag blivit beviljad sjukersättning. 


    Fick du inga krav på dig att arbeta på Samhall?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-02 12:24:52 följande:
    Fick du inga krav på dig att arbeta på Samhall?
    Fick inga krav på mig att arbeta på Samhall. Hade just då avslutat en anställning på Samhall. Var prat om att jag skulle arbeta på Samhall igen. Men jag fick inte fortsatt anställning på Samhall för de har anställningsstopp i staden där jag bor.
    Nu är jag arbetslös och söker jobb på 50% utanför Samhall. 
  • Anonym (Carina -65)

    Hej. (Lånar lite tråd här)Jag står också i kö för utredning. Asperger-AD/HD. Här är kön 7 månader. Det har nu gått 2 månader så jag har ett tag kvar. Jag hade ingen aning om det där med anhörig. Fast jag är så pass gammal så det inte är kutym? Min pappa är en brumbjörn :( så han säger väl bara att jag var jobbig som liten, så han vill jag inte ha med och min mamma lever inte. Jag kan väl gå själv? Kan nån berätta hur det går till? Är det ett helt team?

Svar på tråden Adhd-utredning