• isblomma21

    Dottern vill bara äta spaghetti m. tillbehör. Problem?

    Hej! Förhoppningsvis får jag något snabbt svar här av någon som vet, innan jag gör lunch :) dottern på 15 månader vill bara äta spaghetti till maten. Hon vill alltså inte äta ris, potatis, bulgur osv till maten vi gör. Hon vill bara ha spaghetti till allt annars ratar hon maten. Hon äter spaghetti till kyckling, fisk, korv, vegetariskt, ALLT. Testar ibland att ge henne något annat än spaghetti och hon vill inte äta en tugga. Är det ett problem? Är det något näringsämne hon går miste om? Jag tänkte göra fiskgryta med potatis till lunch och hon vill såklart ha spaghetti till. Behöver jag oroa mig över detta?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Dottern vill bara äta spaghetti m. tillbehör. Problem?
  • Anonym (Precis)
    Fjärilslarv skrev 2015-09-01 16:31:30 följande:

    hon får väl äta det som bjuds.


    Ja men precis, servera inte spaghetti till allt då? Ställ fram potatis och säg att spaghettin är slut om hon undrar.
  • Anonym (...)

    Testa att ge både potatis och spagetti? sen kan du ju minska ut spagettin efter som likaom

  • Vestra

    Men ge spaghetti. Det är ju liksom pastan som är tillbehöret, inte huvudmålet. Vill hon ha spaghetti till maten så kvittar det väl. Pasta, potatis, ris.. Spelar ingen större roll.
    Kan ju testa fullkornspasta.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Grus grus

    När min svåger var liten åt han under en lång period bara mackor med apelsinmarmelad. Han var pigg och glad och höll igång ändå. Föräldrarna blev oroliga över den ovarierade kosten och åkte till läkaren. Läkarens ord:

    -Så han äter mackor med apelsinmarmelad? Då behöver ni inte vara oroliga. Så länge han äter är allt bra.

    Ge barnet spaghetti utan att kommentera.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Grus grus

    Ju fler kommentarer eller suckar (himlade ögon), desto längre tid innan det går över.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Styrkeprov

    Vill du få i lite mer näringsämnen kanske du kan varva med bönpasta? Lilltjejen här hemma som är snart två märker ingen skillnad på vanlig och bönpasta när vi lagar mat. :)

  • Duckan

    Ge spagetti, men fortsätt att erbjuda alternativ. Tids nog smakar hon säkert på det andra också. Skippa spagettin helt nån gång i veckan och ge bara nåt annat då.

Svar på tråden Dottern vill bara äta spaghetti m. tillbehör. Problem?