• Anonym (Smärt­a)
    Äldre 1 Sep 11:43
    577 visningar
    8 svar
    8
    577

    Hjälp mig ni tandkunniga!

    Var och gjorde en tillfällig lagning av en tand i fredags förra veckan som skulle ta bort smärtan tills vidare tills jag gjort en rotfyllning som jag skulle göra nu nästa månad. Men jag har fått så sjukt ont efter denna tillfälliga lagningen, alvedon och ipren har inte hjälpt någonting och jag har inte fått en blund inat, kan knappt öppna munnen.

    Min fråga är om jag åker till tandläkaren idag, kommer det att gå på ännu fler tusenlappar eller går det på samma lagning som jag redan betalat för? 

    Kan ingenting, skäms så fruktansvärt. Skäms

  • Svar på tråden Hjälp mig ni tandkunniga!
  • Birgit­ta02
    Äldre 1 Sep 11:47
    #1

    Ring till tandläkaren och fråga? Vissa har garanti och då kostar det inget. Vissa har akutkostnad på 2000 kr.

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Sep 11:48
    #2

    Det är bara om de gjort något fel som du inte själv måste betala för nya åtgärder. Att tanden trilskas och att det provisoriska bandaget (om det är ett sådant du fått) inte räcker för att hålla smärtan under kontroll är inte liktydigt med att ett fel begåtts och då får du givetvis betala för behandlingen. Du behöver kanske söka akut också?

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Sep 11:49
    #3
    Birgitta02 skrev 2015-09-01 11:47:05 följande:

    Ring till tandläkaren och fråga? Vissa har garanti och då kostar det inget. Vissa har akutkostnad på 2000 kr.


    Jaså? Då måste jag revidera mitt inlägg. Jag kände inte till att tandåtgärder kan komma med garanti på arbetet.
  • Birgit­ta02
    Äldre 1 Sep 11:56
    #4
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 11:49:26 följande:
    Jaså? Då måste jag revidera mitt inlägg. Jag kände inte till att tandåtgärder kan komma med garanti på arbetet.
    Ute i privata tandvården finns sådana garantier. Kanske ett sätt att locka kunder, vad vet jag.
  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Sep 12:06
    #5
    Birgitta02 skrev 2015-09-01 11:56:31 följande:
    Ute i privata tandvården finns sådana garantier. Kanske ett sätt att locka kunder, vad vet jag.
    Jag går privat men hos min tandläkare finns det inte någon sådan garanti. Så här står det emellertid på 1177 om saken:

    "Garantier innebär att man har möjligheten att få en behandling omgjord utan att man behöver betala en gång till. De allra flesta tandvårdsmottagningar lämnar garantier för kronor, broar, implantat och de flesta avtagbara proteser. Några få mottagningar lämnar också garanti på annan tandvård, som till exempel lagningar och rotbehandlingar."
  • Anonym (Smärt­a) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 12:07
    #6

    När jag drog en tand sist i vintras så fick jag också gå tillbaka pga att det uppkommit smärta, men då behövde jag inte betala för det besöket pga att det hörde till "samma" tand, det var inget slarv tandläkaren hade gjort utan jag hade bara fått ont. 

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Sep 12:10
    #7
    Anonym (Smärta) skrev 2015-09-01 12:07:08 följande:

    När jag drog en tand sist i vintras så fick jag också gå tillbaka pga att det uppkommit smärta, men då behövde jag inte betala för det besöket pga att det hörde till "samma" tand, det var inget slarv tandläkaren hade gjort utan jag hade bara fått ont. 


    Du får fråga när du ringer dem. Men det kan ju vara så att det är en rotfyllning som måste till och att du inte kan vänta med att göra den och då måste du väl rimligen betala för att få det gjort trots att det ju också då rör sig om samma tand. 

    Hoppas det löser dig för dig. Tandvärk är hemskt. 
  • Äldre 1 Sep 12:11
    #8

    Ring till din tandläkare. Jag fick så en gång, men då hade de stängt för sommaren och jag fick gå till jourtandläkare för att få antibiotika, det blev dyrt.

Svar på tråden Hjälp mig ni tandkunniga!