• Äldre 1 Sep 16:35
    2747 visningar
    16 svar
    16
    2747

    Ätit "fel" fiskar hela sommaren

    Hej! Jag plussade på BIM i början på augusti och är i tillägg tillsammans med en väldigt fiskeglad kille. Hela sommaren levde vi på aborre, gädda och sik som alla tre är under kategorin som du max ska äta 2-3 ggr per år för att dom innehåller så mycket miljögifter.


    Jag slutade genast äta dessa fiskar så fort jag fick reda på att jag var gravid, men hur fungerar det egentligen med sånna här gifter? Är hela min kropp typ "förgiftad" nu och jag alltså gett vårat barn världens sämsta utgångspunkt, eller är det mer så att man ska undvika det efter man blivit gravid?


    Blev ju ganska nojjig nu tyvärr... :(

  • Svar på tråden Ätit "fel" fiskar hela sommaren
  • Äldre 1 Sep 18:04
    #1

    En kvinna i fertil ålder ska undvika att äta den typen av fisk, eller max 2-3 ggr per år, om de finns en chans att hon vill bli gravid inom 10 år.
    Miljögifterna lagras i fettet i kroppen.

    Du kan ju inte göra någonting åt det nu ändå men kan vara bra att informera barnmorskan om det :)

    Lycka till med din graviditet!:)

  • Äldre 1 Sep 18:51
    #2
    hondendär345 skrev 2015-09-01 18:04:07 följande:
    En kvinna i fertil ålder ska undvika att äta den typen av fisk, eller max 2-3 ggr per år, om de finns en chans att hon vill bli gravid inom 10 år. Miljögifterna lagras i fettet i kroppen. Du kan ju inte göra någonting åt det nu ändå men kan vara bra att informera barnmorskan om det :) Lycka till med din graviditet!:)
    Och det där var ju fruktanvärd skrämselpropaganda och dessutom till en redan gravid kvinna!! Har du bevis på att de som äter mycket insjöfisk är infertila? Kom fram med den då! 
  • Äldre 1 Sep 19:21
    #3
    Jag är bara jag skrev 2015-09-01 18:51:00 följande:
    Och det där var ju fruktanvärd skrämselpropaganda och dessutom till en redan gravid kvinna!! Har du bevis på att de som äter mycket insjöfisk är infertila? Kom fram med den då! 
    Infertila? Vad babblar du om?
  • Äldre 1 Sep 19:25
    #4
    lollip0p skrev 2015-09-01 19:21:16 följande:
    Infertila? Vad babblar du om?
    Att det skulle ta tio år efter intag av fisk för att ha en chans bli gravid-det betyder alltså att alla som försöker bli gravid inom de tio åren skulle misslyckas p.g.a fiskätande och det har jag aldrig hört som orsak!! Tycker det är rent dravel!
  • Äldre 1 Sep 19:41
    #5

    Gifterna skulle väl främst kunna ge hjärnskador på ett foster förstod jag det som.
    Men vi äter det ju inte konstant året om. Bara på sommaren då vi är i Sverige. Men det blev väl kanske två gäddmiddagar, två, tre sik middagar å kanske två gånger aborre till frukost (dom är så små ju).

    Men ja, jag ska prata med barnmorskan om det... Tänkte bara höra här först ...

  • Äldre 1 Sep 20:38
    #6
    Jag är bara jag skrev 2015-09-01 18:51:00 följande:
    Och det där var ju fruktanvärd skrämselpropaganda och dessutom till en redan gravid kvinna!! Har du bevis på att de som äter mycket insjöfisk är infertila? Kom fram med den då! 
    Är du läskunnig? Var skrev jag att man skulle bli infertil?
    Om det är sån hemsk skrämselpropaganda tycker jag att du ska ta upp det med Livsmedelsverket. Att man säger inom 10 år är för att miljögifterna lagras i fettet i våra kroppar.

    Försökte inte på något sätt skrämma upp TS utan återger det som finns skrivet angående just svensk insjö fisk.

    Och just skrämselPROPAGANDA? Du menar alltså att miljögifter inte är farligt att äta utan något som Livsmedelsverket hittat på? Eller att Sverige inte får exportera insjö fisk som livsmedel till andra länder också är påhittat?

    För övrigt tänker jag att det är klokast att just prata med sin barnmorska om man har funderingar eller är orolig.
  • Äldre 1 Sep 20:52
    #7

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb/

    Det handlar inte om att inte kunna få barn utan att miljögifter lagras i fettet i våra kroppar och potentiellt KAN påverka fostret vid en eventuell graviditet.

    Det är alltså inte säkert att något händer men i och med att det finns risker med att äta vår insjö fisk så måste man ju informera om det.

  • Äldre 1 Sep 20:56
    #8
    Tr86 skrev 2015-09-01 19:41:27 följande:

    Gifterna skulle väl främst kunna ge hjärnskador på ett foster förstod jag det som.
    Men vi äter det ju inte konstant året om. Bara på sommaren då vi är i Sverige. Men det blev väl kanske två gäddmiddagar, två, tre sik middagar å kanske två gånger aborre till frukost (dom är så små ju).

    Men ja, jag ska prata med barnmorskan om det... Tänkte bara höra här först ...


    Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag försökte skrämma upp dig!
    Försökte bara svara på frågan du hade om riktlinjerna gällde före eller efter man plussat:)

    Är själv gravid och vet mycket väl att man oroar sig för allt möjligt.. Det var därför jag skrev att du skulle ta prata med din barnmorska om du är orolig och att du inte kan göra något i efterhand och därför inte stressa upp dig för mycket.
    Som sagt lycka till :)
  • Äldre 1 Sep 21:33
    #9
    hondendär345 skrev 2015-09-01 20:56:55 följande:
    Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag försökte skrämma upp dig!
    Försökte bara svara på frågan du hade om riktlinjerna gällde före eller efter man plussat:)

    Är själv gravid och vet mycket väl att man oroar sig för allt möjligt.. Det var därför jag skrev att du skulle ta prata med din barnmorska om du är orolig och att du inte kan göra något i efterhand och därför inte stressa upp dig för mycket.
    Som sagt lycka till :)
    Jag är redan rädd för allt sen tidigare så du gjorde mej varken mer eller mindre ;)
    Jag slutade som sagt att äta dessa fiskar direkt vid plusset, men var osäker på om gifterna lagrades i kroppen eller om faran var vid direkt förtäring lixom.
    Men det verkar jag väl fått svar på nu iofs. Tur att jag inte har några supermängder fett på kroppen.... eller nått.
    Nej men visst, klart jag ska fråga BM. Ska dit första ggn på torsdag.

    Men om det lagras i typ 10 ÅR, då borde kanske man informera mer om det? Är vi dom enda som älskar svensk insjöfisk? :)
  • Äldre 1 Sep 21:50
    #10

    Men så tänker jag att det föds friska barn överallt i världen med urusla förutsättningar. Förorenade vatten, svält, mm.
    Så förhoppningsvis ska inte sommarens fiskar ha allt för mycket att säga på mitt barn. Hoppas jag...

  • Äldre 1 Sep 21:58
    #11
    hondendär345 skrev 2015-09-01 20:52:28 följande:

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb/

    Det handlar inte om att inte kunna få barn utan att miljögifter lagras i fettet i våra kroppar och potentiellt KAN påverka fostret vid en eventuell graviditet.

    Det är alltså inte säkert att något händer men i och med att det finns risker med att äta vår insjö fisk så måste man ju informera om det.


    Din länk visar oxå att om man bara ätit mycket av dessa fiskar under en kort period så risken inte lika hög. Jag har ju alltså inte levt på detta under hela mitt liv. Fram tills för 4 år sen i princip aldrig. Sen har jag nog hållt mig inom gränserna fram tills i år då...
  • Äldre 1 Sep 22:05
    #12
    Tr86 skrev 2015-09-01 21:33:02 följande:
    Jag är redan rädd för allt sen tidigare så du gjorde mej varken mer eller mindre ;)
    Jag slutade som sagt att äta dessa fiskar direkt vid plusset, men var osäker på om gifterna lagrades i kroppen eller om faran var vid direkt förtäring lixom.
    Men det verkar jag väl fått svar på nu iofs. Tur att jag inte har några supermängder fett på kroppen.... eller nått.
    Nej men visst, klart jag ska fråga BM. Ska dit första ggn på torsdag.

    Men om det lagras i typ 10 ÅR, då borde kanske man informera mer om det? Är vi dom enda som älskar svensk insjöfisk? :)
    Som jag har förstått det så har Sverige fått något undantag att tillåta handel med svensk insjöfisk i Sverige så länge staten informerar om riskerna med att äta den.
    Jag tycker att Livsmedelsverket totalt misslyckats med att informera medborgarna om miljögifter i vår fisk..

    Att det är just 10 år tror jag beror på att det säkert kan sitta kvar så länge beroende på kroppshydda och även beräknat för det spann då kvinnor tenderar att skaffa barn :)

    Det är säkert ingen fara i alla fall:) Hoppas att du får en frisk och lycklig graviditet:)
  • Äldre 1 Sep 22:52
    #13
    Tr86 skrev 2015-09-01 21:50:58 följande:

    Men så tänker jag att det föds friska barn överallt i världen med urusla förutsättningar. Förorenade vatten, svält, mm.

    Så förhoppningsvis ska inte sommarens fiskar ha allt för mycket att säga på mitt barn. Hoppas jag...


    Jag håller med dig... Nu tycker jag inte man ska medvetet utsätta sig eller barnet för risker - för visst medför det kanske vissa risker - men det tänker jag att all besprutad mat och alla kemikalier i hygienartiklar också gör. I de allra flesta fall går det ju ändå bra och friska bebisar kommer ut - även på andra håll i världen där riskerna är ännu större... Jag håller tummarna för dig och hoppas att du får en fin och smart bebis som fått i sig så mycket fisk och i många fall är det ju så att om barnet får någon allvarlig defekt under skapelseprocessen så brukar kroppen själv ta hand om det genom att stöta ut det - men det hoppas jag du slipper
  • Äldre 2 Sep 05:21
    #14

    När det gäller insjöfisk beror det ju också mycket på från vilken sjö det är och del av landet osv. 
    Det positiva är att de flesta larmen gäller fisk från Östersjön, och det får man väl anta du inte menar. Gällande den är det mycket värre än vad man tidigare trodde, riktigt otrevliga saker som finns lagrat där och som bryts ned mycket långsammare än vad man trodde samt är farligt i mycket mindre mängder än vad som tidigare antagits. Fet fisk därifrån är det nog snarare så att man inte ska äta alls som fertil kvinna. Det är framförallt den här fisken (till till exempel surströmming) som Sverige fick kämpa ganska hårt i EU för att få sälja och ge garantier att det inte finns någon risk den kommer ut i resten av EU obemärkt. Insjöfisk är vanligen inte alls lika illa.

    Om jag inte helt missminner mig är det främst gällande adhd och barnen's framtida fertilitet som har de största riskerna (just det att det slår när generationen efter ska skaffa barn som är stor anledning de tidigare underskattat riskerna). 

    I det här fallet är det knappast inte någon fördel att inte ha så mycket fett i kroppen, det är snarare troligen sämre i kortare perspektiv pga koncentrationsskäl. 

    För TS är det dock ganska meningslöst att oroa sig för saken nu, gjort är ju gjort (och var dessutom insjöfisk och inte östersjöfisk), men det här behöver spridas mer då det är relativt ny kunskap och äldre läroböcker samt vad folk fått lära sig skiljer sig alltså. Det är dessutom här tal om en riktig risk att ta på allvar och inte alls på den ganska låga nivå mycket av det som varnas för är samt att effekterna framförallt är på ens framtida barn samt sitter i så väldigt länge. Vidare en av de viktigaste anledningarna att absolut inte banta när man är gravid (utebliven viktökning om man är övervikt är alltså inte heller bra då det betyder minskning av fettvikt och det är vad man vill undvika). 

    Mycket av det man oroar sig för har man ingen större anledning att oroa sig för då det handlar om små risker alternativt att det behövs mycket stora mängder för att det ska vara signifikant risk (alla minns väl saker som att även morötter ökar risken för cancer om man äter x kilon per dag typ) - men i det här fallet handlar det alltså om ett intag som är mycket mycket mindre än "normalt" som är skadligt för framtida barn (rekommendationen på högsta mängd har alltså ändrats från att vad som tidigare var max per vecka till per år och helst inte alls som kvinna som fortfarande är fertil, en mycket drastisk ändring). Finns även fler ämnen som är problematiska gällande den fisken än vad livsmedelsverket tar upp, de två som tas upp är de som finns mest forskning runt. 

    Det som känns mest obehagligt med det här är att Sveriges undantag motiverats av finansiella och inte hälsomässiga skäl (oftast har vi i Sverige hög säkerhetsmarginal och undantag handlar om att man inte kan säga det är någon signifikant risk även med lite över normalkonsumtion - här har man faktiskt helt öppet konstaterat att ur folkhälsoperspektiv borde vi inte äta den fisken alls, men den påverkan som skulle bli för de som lever på att fiska den gör det "värt det" - ät inte östersjöfisk. Man kan inte ens argumentera med att man mår ju bra, de som riskerar "betala" för det är ens barn och kanske inte märks förrän de vill skaffa barn själva).

    Nu blev det här långt och ganska OT gällande just TS fall då det inte verkar handla om den mest förorenade fisken ens samt lågt intag resten av livet. 

  • Äldre 2 Sep 05:26
    #15
    Mijjan skrev 2015-09-01 22:52:51 följande:
    Jag håller med dig... Nu tycker jag inte man ska medvetet utsätta sig eller barnet för risker - för visst medför det kanske vissa risker - men det tänker jag att all besprutad mat och alla kemikalier i hygienartiklar också gör. I de allra flesta fall går det ju ändå bra och friska bebisar kommer ut - även på andra håll i världen där riskerna är ännu större... Jag håller tummarna för dig och hoppas att du får en fin och smart bebis som fått i sig så mycket fisk och i många fall är det ju så att om barnet får någon allvarlig defekt under skapelseprocessen så brukar kroppen själv ta hand om det genom att stöta ut det - men det hoppas jag du slipper
    De riskerna det handlar om här är långt lång mycket högre än de du nämner. De som du nämner kan i princip helt ignoreras i jämförelse. Sedan är det inte den typen av allvarliga defekter som orsakar missfall, de är inte livsduglighetspåverkande och inte så allvarliga på det sättet. Däremot är riskerna ganska höga. Framförallt gällande döttrars framtida fertilitet. 
  • Äldre 9 Sep 11:58
    #16

    Jag tänkte bara berätta att jag frågade min barnmorska vid inskrivningen som skrev upp villa fiskar det rörde sig om, mängd och vilka sjöar. Hon skulle kolla med sina kollegor och höra av sig om nått skulle vara helt galet och jag skulle behöva komplettera några tester eller så.
    Hon har inte hört av sig så jag räknar med att det kommer gå bra. Iaf om man ser ur den här synpunkten.
    Det är bra att listorna finns och dom finns av en anledning. Men folk borde nås mer av dom tycker jag. Inte bara det vanliga att man "måste genomstekta kött, fisk och fågel" vilket ju är den mesta regeln man hör.

    Antagligen är dessa 2-3 ggr per per är ändå en stor säkerhetsmarginal från Livsmedelsverket. Det är väl lite så man måste jobba för att undvika att folk kökar aborre hela sommaren... typ... ;)
    Är det bara jag som tycker det är så sjukt gott med rökt aborre? ;)

Svar på tråden Ätit "fel" fiskar hela sommaren