• Susse

    Föräldraledighet

    Hjälp!!!

    Jag tycker att det är en djungel med försäkringskassan och hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig här. Om ett per veckor ska vår grabb skolas in på dagis, 15 tim/vecka och under tiden han är där kommer jag att arbeta. Resten av veckan står jag som inringningsvikarie på ett annat jobb och min sambo är då föräldraledig. Jag är inte inskriven på arbetsförmedlingen och tänkte inte skriva in mig heller eftersom vi vill ha det så här. Efter årsskiftet kommer jag att arbeta nästintill heltid.
    Alltså är det  ett problem att jag är hemma och sambon föräldraledig?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Föräldraledighet
  • Alexi

    Du kommer att förlora din SGI (eller nästan) om du har någon eftersom du jobbar så lite och inte skyddar den i övrigt.

    Vad gör din sambo när barnet är på förskolan, jobbar han då? För han kan inte ta ut fp om barnet inte är hemma.

  • summer13

    Du får vara hemma om sambon är föräldraledig, förutsatt att bara en av er tar ut ersättning.

    Har du en sgi? Har du det är det otrolugt viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen. Eller i ditt fall första dagen du jobbar mindre än heltid. Har du en sgi kommer din ersättning sänkas till grundnivå om du inte gör det.

    När ni skolar in så kan ena föräldern ta fp på lägstanivå de dagarna. För att få på sjukpenningnivå så krävs rumslig kontakt med barnet vilket man oftast inte har under inskolningen.

    de dagar sambon är med under inskolningen hela tiden kan du ta högre ersättningen, de dagar barnet lämnas själv gäller lägstanivån.

  • pigglet

    Från förskolans sida:
    För att ha rätt till förskoleplats till barn som inte omfattas av allmän förskola (barn under 3 år, typ) så ska man arbeta/vara arbetssökande/föräldraledig med syskon/sjukskriven. Men har alltså inte rätt att "bara vara hemma" och ändå ha barnet på förskola. Och man kan inte ha barnet på förskola samtidigt som man är hemma och föräldraledig för just det barnet.
    Så om ni kan göra så beror nog på vad pappan gör när barnet är på förskolan, eller om ni har en förskola som accepterar att man är hemma ändå.

  • summer13

    Om ts är hemma som arbetssökande får barnet vara på förskolan i 15timmar/vecka. Blir ts inringd till jobb får barnet också vara på förskolan.

    Dock krävs ju att ts är inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande om hen ej har sysselsättning.

    man får ta ut lägstanivådagar för inskolningen, men ej på sginivå som jag skrev innan.

Svar på tråden Föräldraledighet