• Lambda

    Våga släppa ut katt eller ej?

    Har en 1,5 årig katt som hittades ute men varit innekatt sedan den kom till mig. Älskar att få vara ute med kopplet, klättrar gärna. Står och jamar vid dörren ofta då den vill ut hela tiden.

    Min undran är; vågar man? Tänk om den inte hittar hem? Om någon är elak? Fastnar uppe i ett träd? Påkörd! Försvinner!

    Många 'kan hända' tankar men grannkatterna verkar må bra. Vill helst inte men den vill verkligen ut och det kan jag förstå. Någon med råd, input hur man ska tänka?

  • Svar på tråden Våga släppa ut katt eller ej?
  • Bella 89

    Hade samma tankar som dig. Sen sa min granne som har två utekatter att hellre lycklig och död i förtid än olycklig så länge det går. Och de är verkligen lyckliga nu när de får vara ute.

  • Anonym (Neeeej)

    Nej snälla släpp inte ut den. Den kan bli påkörd när den inte är van och råka ut för massa saker. En katt har det nästan alltid bäst inomhus statistiskt sett.

    Sen kan man å andra sidan tänka att katten åtminstone är lyckligare om den får leva utomhus (även om den dör tidigare). Men åh, tänk om den skadar sig, någon är elak osv? Nä jag hade aldrig kunnat leva med det sen...

  • Anonym (Neeeej)

    Sen tänk alla elaka människor som hatar katter som går lösa :( men ja, jag förstår att man tänker på det andra sättet också. Vet inte om något är direkt rätt eller fel... Lyssna på din magkänsla. Om den säger att katten borde vara ute ska du nog gå efter den.

  • Lambda
    Bella 89 skrev 2015-09-01 17:13:50 följande:

    Hade samma tankar som dig. Sen sa min granne som har två utekatter att hellre lycklig och död i förtid än olycklig så länge det går. Och de är verkligen lyckliga nu när de får vara ute.


    Ja den skulle älska att få vara ute. Samtidigt rädd för vad som kan hända.
  • Lambda
    Anonym (Neeeej) skrev 2015-09-01 17:15:12 följande:

    Sen tänk alla elaka människor som hatar katter som går lösa :( men ja, jag förstår att man tänker på det andra sättet också. Vet inte om något är direkt rätt eller fel... Lyssna på din magkänsla. Om den säger att katten borde vara ute ska du nog gå efter den.


    Ahhh, nu spädde du på rädslan :/ Det är svårt. Grannkatterna är ute och inget har hänt dom *peppar,peppar ta i trä*
  • Lambda
    solros68 skrev 2015-09-01 17:25:48 följande:

    Hur bor du? Lägenhet eller villa?


    Lägenhet men är inget stort komplex utan fritt, grönområden runt om, lite träd och buskar.
  • Anonym (Neeeej)
    Lambda skrev 2015-09-01 17:46:39 följande:

    Ahhh, nu spädde du på rädslan :/ Det är svårt. Grannkatterna är ute och inget har hänt dom *peppar,peppar ta i trä*


    Förlåt! Det var inte meningen. Men om inget hänt grannkatterna låter det ju bra, bor ni nära stora vägar? Alltså, om katten verkligen älskar att vara ute så är det ju helt klart värt det för den säkert... Om något skulle hända så har den ju förhoppningsvis varit lyckligare än den hade varit inomhus. Men jag håller med dig. Vilken typ av liv är mest värt i en katts ögon liksom? Min katt gillar inte ens att vara ute så jag slipper det dilemmat. Bor du på nedre våningen förresten? Hur gör man med en katt i lägenhet, hur kommer den in igen och så?
  • EnGladPingvin

    Jag skulle säga att det är en bedömning utifrån hur du bor. Vi har utekatter, två stycken, och bor i ett villaområde med ingen större väg i närheten. De hittar hem. Mina föräldrar tog hand om en vilsen katt, höll den inne i två veckor, och den hittar hem. Katter som är präglade på hemmet hittar hem.

    Det handlar en hel del om filosofi också. Det finns helt klart risker med att släppa ut katten. Den kan bli påkörd, skadad m.m. Det måste man vara beredd på och man blir orolig när den inte kommer hem. Samtidigt är det för mig viktigt att katten mår bra och får leva ut sina naturliga instinkter. Där tänker jag nog som din granne. Det är jag som oroar mig när katten inte kommer hem, men jag ser på våra katter hur otroligt bra de mår när de får gå ut, smyga bland ormbunkarna, jaga möss och leva ut sina instinkter. De lider när de är instängda. Därför tar vi risken att släppa ut dem. För de mår bra av det. Jag hade dock aldrig skaffat katt om jag bodde i lägenhet och våra katter har alltid möjlighet att komma in. De är inte heller ute på natten eller om vi är bortresta.

  • viseversa

    Där vi bodde innan var det någon sjuk jävul som fångade in folks katter och spikade upp dom på träd. Samt slängde ut förgiftade köttbullar och köttbitar ute där folk rastade sina hundar samt där katterna även gick. Jag hade inte vågat släppa ut min katt i alla fall.

Svar på tråden Våga släppa ut katt eller ej?