• tulip79

    Fel på symaskin

    Någon som vet vad som kan vara fel på min symaskin? Syr jag sicksack följer inte tråden med, den ser ut att sicksacka men det syns ingen sicksack på trikåtyg. På bomullstyg syns ojämn sicksack. Även rak söm hoppar över stygn. Övertråden tjovar ihop sig över nålsögat (kommer därmed inte igenom). Kan jag lösa detta själv eller är det reparation som gäller? Har en Husqvarna H Class som troligtvis är max 1 år.

    Bifogar en sicksackbild

  • Svar på tråden Fel på symaskin
  • BuoBä

    Se över trådspänningen både uppe och nere, borsta bort ev damm ur spolhuset och byt till en fräsch nål. Kolla även så att stygnplattan inte har lossnat och hoppat upp (alltså metallplattan där nålen går ner).

    Blir det inte bättre av det så får du nog ta den på service.

  • tulip79

    Tack för dina tips. Jag har tömt spolhuset på damm, skruvat på plattan ordentligt o bytt nål. Det var det jag kom på att jag kunde göra. Men jag har trådspänningen kvar att testa! Hoppas verkligen att det är det som är felet.

  • BuoBä

    Är maskinen mekanisk eller elektronisk? Om det finns rattar att vrida på för att ställa in stygnlängd och -bredd, kolla så att de inte har hamnat i ett mellanläge mellan två inställningar. (Men jag gissar att du redan har micklat med allt sånt)

Svar på tråden Fel på symaskin