• Äldre 1 Sep 21:58
    655 visningar
    2 svar
    2
    655

    Kommer detta att fungera?

    Sommaren 2014 blev jag gravid av misstag och blev tvingad till en abort, mot både min och killens vilja, av mina föräldrar. Jag hade gått långt (v.10) och hade kämpat för barnets liv i veckor, men misslyckades. Jag blev deprimerad och har mått jättedåligt sen dess. Nu har jag dock börjat tänka mindre på aborten och det känns lite lättare.

    Till saken hör att jag och pojkvännen är jättesugna på barn. Vi pratar om det ofta, men problemet ligger i att ingen av oss har högre inkomst än ca 1000kr per månad + CSN. Dessutom går vi båda i gymnasiet fortfarande, han är 17 (går i 2an) och jag är 18 (går i trean). Vi känner självklart att vi vill ge barnet en bra grund, så vi tänker vänta iallafall till min student 2016 och att jag har jobb och boende.

    Frågan är då, klarar man en hyra, (ca 5000kr), ett barn, mat, räkningar m.m. för bara en persons inkomst? Med tanke på föräldraledighet kan ju inte inkomsten vara så hög under barnets första levnadsår. Hoppas för övrigt på ett jobb på Ica eller liknande.

  • Svar på tråden Kommer detta att fungera?
  • Anonym (Stres­sa inte)
    Äldre 2 Sep 00:51
    #1

    Det går, men det är inte lätt.

    Jag fick mitt första barn när jag var 23, jag hade fast jobb och fick ut 12.000 i föräldrapeng. Min man blev varslad halvvägs igenom graviditeten och fick ut 8000 i a-kassa. Så 20000 totalt i inkomst per månad. Vår hyra låg på 8000, och med försäkring, el, vatten och andra fasta kostnader landade vi på runt 12.000 varje månad. Sedan hade vi CSN och ett blancolån (detta togs för att lösa ur maken från kronofogden, så det var bara att snällt betala) så ytterligare 4000 minus varje månad.

    Så ca 4000 kr per månad kan två vuxna leva på. MEN;

    Ett blöjpaket ligger på ca 100kr.

    Kan du inte/vill inte amma så ligger mjölkersättning på ca 100kr förpackning (det är inte lite dom äter!)

    Försäkring kostar ett par hundralappar i månaden.

    Sen behövs säng, vagn, babyskydd, kläder osv...

    Jag och min man levde ofta på snabbnudlar och billiga konserver veckovis för att få det att gå ihop. Det går, men det är inte lätt. Och det tillkommer alltid kostnader man inte tänkt på. Vårat barn hade problem med magen, vi fick testa diverse dyra ersättningar (250kr burk, hälften så stor som vanliga förpackningar), diverse mediciner (högkostnadsskyddet går inte in förens man har passerat en vissa summa).

    Mitt råd är i alla fall att vänta tills ni båda har haft en inkomst i 6 månader så att ni har jobbar upp en SGI. För grundersättningen i föräldrapeng är inte många kronor om dagen. Men att leva på en inkomst går, men var beredd på att göra uppoffringar. Och om möjligt, börja spara ihop en buffert. Räkna på allt ni kommer behöva köpa till barnet under första året och se till att ha pengar för detta innan. Det är ingen roligt sitts att vara i när man knappt har råd att köpa mat.

  • Äldre 2 Sep 07:54
    #2

    Okej, tack så hemskt mycket för ett bra svar! :)

Svar på tråden Kommer detta att fungera?