• Anonym (Arg)

    "Tjalla" på kompisen?

    Jag är nu mammaledig sen några månader tillbaka. Arbetade under grav inom restaurang branschen, det var väldigt slitsamt o stressigt att jobba så jag ansökte om sjukskrivning, men blev nekad pga chefen sa till fk att det inte var så "tufft" arbete. Så jag var då tvungen att ta ut 3 månader av mina föräldradagar eftersom jag hade det kämpigt med att jobba. Nu är det så att en kompis som ska ha barn med chefen och jobbar på den restaurangen ska sjukskriva sig, dvs chefen har sagt nåt annat till fk denna gången. Blir jävligt förbannad på dessa 2 människor nu, jag hade kunnat vara hemma 3 extra månader med min lilla om inte han hade varit så egotrippad. Tycker ni jag ska ringa till fk och berätta detta?

  • Svar på tråden "Tjalla" på kompisen?
  • Iowhannah

    Det tycker jag med! Har den andra tjejen samma arbetsuppgifter som du? Isf är det självklart att de ska veta. Ta det med facket också.

  • Anonym (Arg)

    Japp vi hade samma arbetsupogifter. Tack för svar:) då blir det att jaga fk denna veckan:)

  • Anonym (m)

    Om man blir sjukskriven eller ej har ju inte bara med arbetsuppgifterna att göra utan det beror även på hur man mår, så det är inte säkert att chefen skrivit något annat om din kompis jobb än vad han gjorde om ditt. Det kan istället handla om att läkaren bedömt att din kompis är mer besvärad av sin graviditet än vad du var. Sådant kan ju vara väldigt olika, både hur man mår och (tyvärr) hur läkaren bedömer arbetsförmågan. Men jag tycker absolut att du ska undersöka saken närmre. Hur som helst så har ju chefen gjort fel ifall han ljugit om arbetsuppgifterna.

  • Anonym (Nja)

    Fast sjukskrivning är ju nått som du, läkaren och fk är inblandad i, inte din chef. Han har inget att säga till om där. Vid en sjukskrivning har man ju dessutom nästan alltid vart hemma 2-4 veckor innan man ens får beslutet av fk.

    Graviditetspenning däremot kan fk neka dig pga chefens beskrivning av jobbet.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (m) skrev 2015-09-02 01:16:05 följande:

    Om man blir sjukskriven eller ej har ju inte bara med arbetsuppgifterna att göra utan det beror även på hur man mår, så det är inte säkert att chefen skrivit något annat om din kompis jobb än vad han gjorde om ditt. Det kan istället handla om att läkaren bedömt att din kompis är mer besvärad av sin graviditet än vad du var. Sådant kan ju vara väldigt olika, både hur man mår och (tyvärr) hur läkaren bedömer arbetsförmågan. Men jag tycker absolut att du ska undersöka saken närmre. Hur som helst så har ju chefen gjort fel ifall han ljugit om arbetsuppgifterna.


    Exakt! Det är mer troligt att hon har mer besvär i sin graviditet än vad du hade.

    Jag tycker du ska släppa det. Det du gjorde kan ändå inte bli ogjort och är hennes sjukskrivning godkänd så är den det av en anledning.

    Hon kan inte arbeta, du ansågs kunna det men valde att stanna hemma.
  • Anonym (Japp)

    Jag hade gjort det. Och förklarat att han behandlar er olika för att han har en nära relation med denna kvinna och att det känns jävligt illa och att du är förbannad. Jag hade INTE låtit dom komma undan med detta.

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Arg) skrev 2015-09-01 23:23:24 följande:

    Japp vi hade samma arbetsupogifter. Tack för svar:) då blir det att jaga fk denna veckan:)


    Och facket ts. Om du är med i facket. På dom bara.
  • Anonym (Do it)

    Det får bli ett stopp på dessa typer av beteenden, vilken chef alltså. Sätt dit egot.

Svar på tråden "Tjalla" på kompisen?