• Äldre 2 Sep 11:36
    884 visningar
    3 svar
    3
    884

    gravid, gå ner i vikt.

    Hej! Jag har blivit oplanerat gravid, är i v 5 nu. LYCKLIG! Men..
    Innan höll jag på att börja planera viktnedgång.. jag är överviktig och tänkte köra lchf och börja gå på mer promenader, till att börja med. Nu blir det väl inte fokus på viktnedgång när jag läst att det kan vara farligt för fostret.. Men, innan nu har jag ätit väldigt dåligt och inte motionerat. Jag har levt på skräpmat i princip och bara korta promenader. Nu vill jag inte det längre, speciellt inte när jag är gravid! Jag vill och tänker börja äta hälsosammare och skippa sockret helt. OCH gå på längre promenader så länge jag orkar, ca 40-60 rask promenad.
    DÅ kommer jag ju att gå ner i vikt, även fast det inte är mitt "mål".. mitt mål är att börja må bättre för både min skull och fostrets skull. Så är det också farligt då? Det kommer ju ske helt automatiskt att man går ner lite i vikt när man ändrat om kosten från att äta pizza, chips, cola till att äta nyttigt och husmanskost, och att gå från soffpotatis till att röra på sig mera. För jag tänker då inte stoppa i mig mer skräpmat! 

  • Svar på tråden gravid, gå ner i vikt.
  • Äldre 2 Sep 12:43
    #1

    Jag tror inte det är någon fara. Att gå ner lite i vikt är inga problem (men du är inne på rätt spår, ren diet tror jag är dumt), det som kan bli problem är om man hamnar i ketos som jag förstått det. Du kan ju prata med din bm men ät du nyttigare men ät dig mätt och från alla näringsämnen.

  • Äldre 2 Sep 21:33
    #2

    Det är bara bra att du är ute och rör på dig och även börja äta nyttigare. Du kommer ju må mkt bättre om du får röra på dig och även skippa allt skräpmat :P Så jag säger KÖR PÅ :D 

  • Äldre 2 Sep 23:38
    #3

    Barnet kommer alltid ta det den behöver men försök ändå komma upp i dagliga kalorirekommendationerna för gravida. Du kommer säkert rasa i vikt ändå om du ändrar din livstil så drastiskt lycka till! Och är man överviktig behöver man inte gå upp mycket/alls. Min svägerska var överviktig och gick upp totalt två kilo så efter förlossning hade hon ju gått ner i vikt under graviditeten!

    Och nu har du ju dubbla orsaker att "skärpa" dig - både du och barnet kommer må bättre av det. men kom ihåg att man får fuska ibland utan att världen rasar lycka till!!

Svar på tråden gravid, gå ner i vikt.