• Anonym (Dotter)

    Mamma dränerar oss!

    Min mamma har många barn, flera djur, ett eget företag, ett stort hus med stor trädgård, ett heltidsjobb, flera barnbarn och många intresse. Hon flyger ut och in ur olika förhållande.

    Hennes liv snurrar så snabbt att man blir åksjuk. Hennes dagar har inte fler timmar än våra och mycket i hennes liv blir lidande av att tiden inte räcker till. Att huset & trädgården är kraftigt eftersatt i skötsel, att djuren är dåligt skötta, hennes barnbarn aldrig besökta, hennes jobb svårt att hinna med med mera med mera är något som vi har vant oss vid. Vi är fyra utflyttade syskon och hon har bara kontakt med två av oss då hon är på tok för mkt.

    Hon ringer och gråter, skriker, ber om hjälp med än det ena än det andra och vi har ju vårt liv med barn och hus och jobb som vi måste prioritera och hinna med. Självklart hjälper vi när vi kan men hon skaffar sig bara fler och fler projekt och sköter det allt sämre. Hon kan ringa under förmiddagen och säga att hon ska ta sitt liv, under eftermiddagen ringer hon och är superglad och berättar om en ny hundvalp som hon ska köpa.

    För att inte historien ska bli för lång slutar jag här. Problemet är att vi blir fullkomligt dränerade av henne och jag vet inte vad som kan vara fel på henne men jag vet att vi inte kan hjälpa henne. Hon har ihjäl oss med all sin ångest....

    Tips någon?

  • Svar på tråden Mamma dränerar oss!
  • Anonym (Hopp)

    Be henne vända sig till psykiatrin, hon låter väldigt ostabil mentalt. O låt mamma ta ansvar för sina egna ofullbordade projekt, ni ska inte ta över det.

    Dra ner ännu mer på kontakten o låt henne inte stjäla mer energi.

  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Hopp) skrev 2015-09-02 12:16:26 följande:

    Be henne vända sig till psykiatrin, hon låter väldigt ostabil mentalt. O låt mamma ta ansvar för sina egna ofullbordade projekt, ni ska inte ta över det.

    Dra ner ännu mer på kontakten o låt henne inte stjäla mer energi.


    Jag råkade öppna två likadana trådar men vet inte hur man tar bort den ena så jag svarar här också...

    Hon har en hög post inom sitt jobb som hon konstigt nog verkar sköta så pass väl att hon får vara kvar, men jag tror inte heller att hon är frisk. Men hon kommer inte att vända sig till psykiatrin för hon saknar ALL självinsikt..... Mkt tragiskt.
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Dotter) skrev 2015-09-02 12:25:50 följande:

    Jag råkade öppna två likadana trådar men vet inte hur man tar bort den ena så jag svarar här också...

    Hon har en hög post inom sitt jobb som hon konstigt nog verkar sköta så pass väl att hon får vara kvar, men jag tror inte heller att hon är frisk. Men hon kommer inte att vända sig till psykiatrin för hon saknar ALL självinsikt..... Mkt tragiskt.


    Men då är det extra viktigt att du inte lyssnar på hennes jämmer, för då slipper hon ju bara undan sina egna problem. Inte vara hennes terapeut/klagomur!

    Hoppas du förstår vad jag menar, eller?
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Hopp) skrev 2015-09-02 12:37:45 följande:
    Men då är det extra viktigt att du inte lyssnar på hennes jämmer, för då slipper hon ju bara undan sina egna problem. Inte vara hennes terapeut/klagomur!

    Hoppas du förstår vad jag menar, eller?
    Det är otroligt sant att jag måste sluta vara hennes klagomur. Försökte att avsluta dagens klagosång så snabbt det gick och sa även att jag är upptagen imorgon fast att jag inte är det. Hon behövde hjälp med något. Igen.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Fa) skrev 2015-09-02 20:34:02 följande:

    Jag tycker att hon låter manodepressiv


    Jag googlade lite och måste nog hålla med....
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Dotter) skrev 2015-09-02 21:59:23 följande:

    Det är otroligt sant att jag måste sluta vara hennes klagomur. Försökte att avsluta dagens klagosång så snabbt det gick och sa även att jag är upptagen imorgon fast att jag inte är det. Hon behövde hjälp med något. Igen.


    Ja du behöver ju egentligen inte ens svara när hon ringer, du är inte skyldig henne något. Eller? Hon själv som mamma verkar ju inte finnas där för sina barn o barnbarn heller, bara ni för henne.

    Lita på en sak; blir det riktigt illa så kommer hon visst vända sig till psyk. Behöver hon hjälp med nåt annat (vad?) får hon väl KÖPA sig den hjälpen, om det är så viktigt.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Hopp) skrev 2015-09-02 22:54:01 följande:
    Ja du behöver ju egentligen inte ens svara när hon ringer, du är inte skyldig henne något. Eller? Hon själv som mamma verkar ju inte finnas där för sina barn o barnbarn heller, bara ni för henne.

    Lita på en sak; blir det riktigt illa så kommer hon visst vända sig till psyk. Behöver hon hjälp med nåt annat (vad?) får hon väl KÖPA sig den hjälpen, om det är så viktigt.
    Nä jag är inte skyldig henne något, men jag älskar henne jättemycket och då bryr man sig även om man inte borde... Men vi är hennes dörrmatta och för oss finns hon aldrig.

    Men du har rätt, hon får köpa sig hjälp och förhoppningsvis söker hon även hjälp en vacker dag.....
  • fala6

    Om det är så att djuren missköts, så måste någon av er anmäla. Då kanske hon vaknar upp lite samtidigt?


    Listen, smile, agree. And then do whatever the fuck you were gonna do anyway.
Svar på tråden Mamma dränerar oss!