• ser91

    Vad är rimlig hyra?

    Hej!

    Ett hus på landet strax utanför mindre tätort (5 min) med närhet till flera större städer (15-45 min). Ca 85 kvm - 4 rum och kök (varav 2 alt 3 sovrum) med kommunalt vatten och avlopp, luftvärmepump, kamin, ett badrum, stor tomt och uthus. I hyran ska allt utom el och bredband ingå (t.o.m ved och gräsklippning ingår). Hyresgästen har i snitt betalat 1400kr/månad för el och ca 300 för bredband.

    Standarden i huset är lite äldre (80-90-tal), dock är vitvarorna moderna och några golv nylagda samt nymålade väggar/tak finns.

    Nuvarande hyresgästen ska flytta, har bott där flera år och varit nöjd (har nu köpt eget hus). Hyresvärden ska eventuellt höja standarden genom att fräscha upp i kök, badrum, farstu samt bygga altan.

    Svår fråga, men till er som hyr eller funderar på att hyra hus. Vad vore ni villiga att betala i hyra i nuvarande skick? Skulle ni betala mer om ovanstående saker genomfördes? Vad skulle ni i så fall betala efter jobb gjorts? Ska tilläggas att lägenheter i kommunen ligger runt 5000-6000 i månaden för 2 rok.

  • Svar på tråden Vad är rimlig hyra?
  • lilla mej

    Varför ingår gräsklippning? Jag hyr ut hus liknande område som ert. Liknande stlk och standard på hus. Jag tar 4000 kallhyra, med avtal att hyresgäst fixar mindre problem själv. På det sättet behöver jag inte betala skatt heller eftersom du kan ha hyresintäkter på 50000/år skattebefriat.

  • ser91

    Inte mitt hus, bekant som hyr ut. Hyresvärden och nuvarande hyresgästen kom överens om att gräsklippning skulle ingå. Dock är det något hyresvärden säkert slipper, då han är pensionär och klippt gräset själv. Hyresvärden har enligt mig tagit för lite betalt och jag vill därför se vad folk faktiskt betalar, så jag inte är fel ute. Jag är inte kunnig inom området så frågar därför om råd :) Hyresvärden har tagit mycket mindre betalt mot det pris du nämner.

    Jag vill att han ska få mer vinst än han får och har därför erbjudit mig hjälpa till med standarden på huset.

  • Afterlife

    Jag har ett exempel:
    -5 rok, 2 badrum.
    -Kallhyra
    -"Ytrenoverat" (nya tapeter, målat) och ett badrum renoverat. (I övrigt 70-talsstandard, dock med vitvaror -från 2010-tal).
    -Vedeldning (ved ingår inte)
    -Stor trädgård
    -Inget extra ingår.
    -3 km till busshållplats
    -15 min med bil till närmsta tätort (som är bland Sveriges tio största)

    Hyran ligger på 8 000. Hyresvärden räknar med att det hade gått att få nästan 10 000. (Men han prioriterade en trevlig hyresgäst).

    Vad han märkte när han letade efter ny hyresgäst var att väldigt många tror att det är samma sak som att hyra en lägenhet. Många potentiella hyresgäster med djupare fickor gick bort eftersom de inte verkade inse vad det innebar att bo i hus (och med vedeldning framför allt).

  • Afterlife

    Förresten, kolla runt på Blocket och Kvalster, där kan man få en rätt bra uppfattning om hur det ser ut i närområdet!

  • ser91

    Tack för svar! Kollat blocket än så länge och det finns folk som söker hus att hyra i området, men inga annonser där folk hyr ut. Så jättesvårt med pris. Jag känner mig ändå rätt övertygad om att det är för låg hyra. Denna hyresvärd har också prioriterat hyresgästen före pengar, men jag tror att han kan hitta en bra hyresgäst som betalar mer. Känns som att priset är för lågt. Bör han satsa på ytrenovering? Hans andra alternativ är att ha samma låga hyra som nu och låta hyresgästen renovera om den vill. Jag gissar att han kan höja minst 500kr/mån även om han inte gör nåt jobb, men att han minst kan ta 1000 kr mer/mån om han gör jobb :)

    T.ex är en altan ett enkelt bygge till detta hus, som jag skulle tro höjer värdet. Skulle jag bo därskulle jag absolut vilja ha altan.

  • ser91

    Tack för svar! Kollat blocket än så länge och det finns folk som söker hus att hyra i området, men inga annonser där folk hyr ut. Så jättesvårt med pris. Jag känner mig ändå rätt övertygad om att det är för låg hyra. Denna hyresvärd har också prioriterat hyresgästen före pengar, men jag tror att han kan hitta en bra hyresgäst som betalar mer. Känns som att priset är för lågt. Bör han satsa på ytrenovering? Hans andra alternativ är att ha samma låga hyra som nu och låta hyresgästen renovera om den vill. Jag gissar att han kan höja minst 500kr/mån även om han inte gör nåt jobb, men att han minst kan ta 1000 kr mer/mån om han gör jobb :)

    T.ex är en altan ett enkelt bygge till detta hus, som jag skulle tro höjer värdet. Skulle jag bo därskulle jag absolut vilja ha altan.

  • lilla mej

    Oj ja om han tar mycket mindre än 4000 kr så ja då kan han gott lägga på mer. Han får ju tänka på att det kostar att underhålla ett hus, förutom små saker. Tex nästa år behöver mitt hus målas om och det blir ju en större kostnad. Ska kolla vad andra tar runt där jag bor, för jag tar under pris för mitt område. Jag har dock förhandlat att jag inte vill höra av dem som hyr pga att en Persien har gått sönder, eller diskmaskinen inte diskar rent, sånt får de fixa själva.

  • ser91

    Okej! Precis så har han och nuvarande hyresgästen haft det bestämt. Att hyresgästen får fixa småsaker själv och vill han frivilligt göra större saker så har han fått det, bara han kollat innan bl.a. murat om skorstenen och satt in luftvärmepump.

    Lutar åt en höjd hyra med iaf 500 kr. Försöker få honom att inse att han kan få mer, men han vill först hittanen potentiell hyresgäst och fråga vad de vill ge.

  • lilla mej

    Ja du har rätt att han säkert kan få mer, men ibland är det lättare att inte göra det om det inte är nödvändigt. Jag hyrde tidigare ut till nästan det dubbla priset men fick så mycket att fixa med att det inte var värt det. Jag har hellre mindre inkomst och ro i själen över att något ständigt ska fixas. Täcker det alla nödvändiga utgifter så kanske han med tänker så.


    ser91 skrev 2015-09-03 12:54:16 följande:

    Okej! Precis så har han och nuvarande hyresgästen haft det bestämt. Att hyresgästen får fixa småsaker själv och vill han frivilligt göra större saker så har han fått det, bara han kollat innan bl.a. murat om skorstenen och satt in luftvärmepump.

    Lutar åt en höjd hyra med iaf 500 kr. Försöker få honom att inse att han kan få mer, men han vill först hittanen potentiell hyresgäst och fråga vad de vill ge.


Svar på tråden Vad är rimlig hyra?