• Anonym (tveks­am)
    Äldre 2 Sep 15:18
    3572 visningar
    18 svar
    18
    3572

    raka benen? 10 årig tjej

    Hej!

    Min dotter är 10 år, ganska liten och smal. Hon har inte kommit i puberteten än. Men sedan hon var i sexårsåldern har hennes ben blivit hårigare och hårigare. Hon har nu ganska tjockt mörkt hår på benen, som syns även på håll. Hon pratar till och från om att raka benen, men jag säger alltid att hon är alldeles för liten. I min värld hör det till tonåren... Men samtidigt förstår jag henne, hon har hårigast ben i klassen och det kan ju inte vara så roligt för en tjej.. Vad tycker ni? Eller finns det något annat sätt att göra hårväxten mindre synlig?

  • Svar på tråden raka benen? 10 årig tjej
  • Anonym (?)
    Äldre 2 Sep 15:21
    #1

    Rakade mig när jag var 10.

    Bleka hårstråna om det är jobbigt?

    Långbyxor? Eller njut av håret, fint.

  • Anonym (:-))
    Äldre 2 Sep 15:38
    #2

    Ge henne någon typ av ladyshave som är svår att råka slinta med, och se till att hon är försiktig då. När jag var i den åldern så gick jag och mina kompisar köpte rakhyvlar utan att ens fråga våra föräldrar, vi testade att raka oss under armarna och benen även fast man knappt såg håret. Upptäckte då att det gör väldigt ont att slinta med rakhyveln i armhålan, och att man måste vara försiktig när man rakar sig... Tror det tillhör åldern att börja utforska alla saker som vuxna gör

  • Anonym (Marie­)
    Äldre 2 Sep 16:05
    #3

    Väldigt känslig ålder och kan vara en sak som är lätt att bli lite retad för.
    Eftersom din dotter till och med tagit upp det själv hade jag nog köpt en bra hyvel osv och berättat hur hon ska göra - om hon vill ta bort det.

  • Anonym (U)
    Äldre 2 Sep 19:13
    #4

    Hårig dotter här med och vi använde rakkräm. Smörjer på, gnuggar och sköljer bort. Nu efter ett år har vi börjat med en rakhyvel och då en bra, ingen engångs.

  • Anonym (tveks­am) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 07:29
    #5

    Tack för era svar, jag tror att jag gör så att jag väntar till våren - då är hon ju nästan ett år äldre, och sedan köper någon typ av ladyshave. Nu när det är längbyxor som gäller gör det ju inte så mycket, men hon tycker att det är riktigt jobbigt på sommaren.

  • Äldre 3 Sep 07:46
    #6

    Du gör ju helt som du vill ifall du vill vänta. Men jag tänker direkt att även om de nu är höst och lång byxorna åkt fram så har man ju ändå idrott, nån gång kanske de far med skolan och badar. Tänker bara så hon inte blir retad! :)

  • Äldre 3 Sep 22:23
    #7

    Men låt henne! Det är inte roligt för henne med håriga ben. Varför skulle hon inte då raka dem? Förstår inte sånt. Hon vill ju.

  • Äldre 3 Sep 22:25
    #8
    Frida1992 skrev 2015-09-03 07:46:09 följande:

    Du gör ju helt som du vill ifall du vill vänta. Men jag tänker direkt att även om de nu är höst och lång byxorna åkt fram så har man ju ändå idrott, nån gång kanske de far med skolan och badar. Tänker bara så hon inte blir retad! :)


    Precis. Tycker inte åldern spelar roll och att det faltiskt är elakt att inte låta henne ta bort håret. Skäms man så skäms man. Hade aldrig tvekat. Hade hon haft tunt, ljust och fjunigt hår hade det varit annorlunda.
  • Anonym (Raka)
    Äldre 3 Sep 22:33
    #9

    Jag fick väldigt mycket hår PÅ armarna. Skämdes jättemycket och många påpeka det. Var sådan befrielse den dagen jag raka bort allt! Din dotter går ju på idrott i skolan med gemensamma duschar. Låt henne raka benen om hon mår bättre utav det!
    Varför vänta? För att du känner dig "dålig" som mamma? Ta in ditt barna känsla och upplevelse. Sen så är åldern bara ett nummer; har man fått mycket hår så är det skälvkart dags att raka om hon själv vill det.

  • Äldre 3 Sep 22:37
    #10

    Håret på kroppen tycker jag nog att barnen alltid ska få bestämma över själv.

    Rakar mig ju själv lite här och där och skulle inte komma på tanken att förbjuda varken mina döttrar eller söner att spara/behålla den kroppsbehåring de önskar.

    www.rfsu.se/sv/Produkter/Intimvard/Easy-Shavin/

    Den tycker jag är riktigt bra för att man faktiskt ser vad man gör (helt genomskinlig) men det kanske finns andra också som är genomskinliga utan att heta intim om man nu skulle störa sig på den saken :)

  • Anonym (tveks­am) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 07:13
    #11

    Okidoki! Jag är övertygad- Ska köpa en ladyshave eller liknande i helgen så kan hon göra som hon vill sedan. Det är absolut inte min mening att vara elak, bara det att jag tycker att hon är ett barn och att hon inte borde tänka på sånt....Men hon får göra som hon vill från och med nu

  • Äldre 4 Sep 08:30
    #12
    Anonym (tveksam) skrev 2015-09-04 07:13:16 följande:

    Okidoki! Jag är övertygad- Ska köpa en ladyshave eller liknande i helgen så kan hon göra som hon vill sedan. Det är absolut inte min mening att vara elak, bara det att jag tycker att hon är ett barn och att hon inte borde tänka på sånt....Men hon får göra som hon vill från och med nu smile1.gif


    Låter bra :) Så får hon göra som hon vill!
  • Anonym (:-))
    Äldre 4 Sep 08:31
    #13
    Anonym (tveksam) skrev 2015-09-04 07:13:16 följande:

    Okidoki! Jag är övertygad- Ska köpa en ladyshave eller liknande i helgen så kan hon göra som hon vill sedan. Det är absolut inte min mening att vara elak, bara det att jag tycker att hon är ett barn och att hon inte borde tänka på sånt....Men hon får göra som hon vill från och med nu


    Jag tycker också att det är tråkigt att hon går och känner så, men antagligen så har andra börjat kommentera håret hon har. Men håll koll på hur hon ser sig själv, om hon börjar klaga över fler och fler skavanker så kan hon behöva hjälp att ändra sin självbild {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (h)
    Äldre 4 Sep 09:15
    #14
    +3

    Min ena dotter var 12 eller 13 när hon kom hem och berättade att en kille i klassen sagt att hon såg ut som en apa på armarna. Hennes repsons var ungefär den här:

    "Jag tycker det låter som om du tror att du sårar mig när du säger så, men det gör du inte. Det är inte viktigt för mig hur du tycker jag att jag ser ut, det är en oviktig sak. Jag gillar mig förstår du."

    Sedan var hela saken överspelad och de var och är goda vänner fortfarande (8 år senare). Mina ungar har aldrig låtit andra människor diktera villkoren för hur de ska se ut och känna sig. De har en grundmurad självkänsla som gör att åsikter om utseendemässiga features hos dem blir helt egala. Den hållningen verkar dessutom alltid ha gjort att det blivit lite ringar på vattnet-effekt, plötsligt var det löjligt och onödigt att kommentera eller tycka något om hur andra såg ut och vad de borde eller inte borde gjort med sitt utseende. 

  • Anonym (?)
    Äldre 4 Sep 09:19
    #15
    Anonym (h) skrev 2015-09-04 09:15:57 följande:

    Min ena dotter var 12 eller 13 när hon kom hem och berättade att en kille i klassen sagt att hon såg ut som en apa på armarna. Hennes repsons var ungefär den här:

    "Jag tycker det låter som om du tror att du sårar mig när du säger så, men det gör du inte. Det är inte viktigt för mig hur du tycker jag att jag ser ut, det är en oviktig sak. Jag gillar mig förstår du."

    Sedan var hela saken överspelad och de var och är goda vänner fortfarande (8 år senare). Mina ungar har aldrig låtit andra människor diktera villkoren för hur de ska se ut och känna sig. De har en grundmurad självkänsla som gör att åsikter om utseendemässiga features hos dem blir helt egala. Den hållningen verkar dessutom alltid ha gjort att det blivit lite ringar på vattnet-effekt, plötsligt var det löjligt och onödigt att kommentera eller tycka något om hur andra såg ut och vad de borde eller inte borde gjort med sitt utseende. 


    Vilken bra replik!!! Den måste jag låna. Sjukt smart dotter. Hur har du gjort för att få in denna härliga attityd?
  • Anonym (?)
    Äldre 4 Sep 09:20
    #16

    Obs: menar inte att man är osmart för att man inte har styrka nog för att trycka bort såna kommentarer :/

  • Anonym (h)
    Äldre 4 Sep 09:32
    #17
    Anonym (?) skrev 2015-09-04 09:19:04 följande:
    Vilken bra replik!!! Den måste jag låna. Sjukt smart dotter. Hur har du gjort för att få in denna härliga attityd?
    Jag har själv den hållningen och har så haft genom hela mitt liv.

    Vi pratade mycket om den där sortens saker när de var små. Ja, hur det kommer sig att det finns människor som låter andra människor bedöma och diskvalificera dem utifrån hur de ser ut. Mina barn har tyckt mycket om att samtala kring hur man vill definiera sig själv, det vill säga vad hos en själv man tycker är viktigt att lyfta fram och vidareutveckla, och medan vi pratat om det så har de mer och mer kommit fram till att det varit långt mycket viktigare för dem att vara nöjda med sig själv än att andra skulle vara nöjda med dem. (Barn är ju dessutom som regel nöjda med sig själv när de är små och det går naturligtvis att bygga vidare på det).

    Det är dessutom omöjligt att göra andra nöjda. Det finns alltid, och kommer alltid att finnas, människor som är beredda att kritisera ditt utseende oavsett hur många andra som tycker att du är vacker, sexig, snygg eller vad preferensen nu är. Därför är det förstås mycket bättre att bara sträva efter att finna och ta hand om sitt eget godkännande av den egna personen. 
  • Anonym (Keep it up!)
    Äldre 4 Sep 12:09
    #18
    Anonym (h) skrev 2015-09-04 09:32:16 följande:
    Jag har själv den hållningen och har så haft genom hela mitt liv.

    Vi pratade mycket om den där sortens saker när de var små. Ja, hur det kommer sig att det finns människor som låter andra människor bedöma och diskvalificera dem utifrån hur de ser ut. Mina barn har tyckt mycket om att samtala kring hur man vill definiera sig själv, det vill säga vad hos en själv man tycker är viktigt att lyfta fram och vidareutveckla, och medan vi pratat om det så har de mer och mer kommit fram till att det varit långt mycket viktigare för dem att vara nöjda med sig själv än att andra skulle vara nöjda med dem. (Barn är ju dessutom som regel nöjda med sig själv när de är små och det går naturligtvis att bygga vidare på det).

    Det är dessutom omöjligt att göra andra nöjda. Det finns alltid, och kommer alltid att finnas, människor som är beredda att kritisera ditt utseende oavsett hur många andra som tycker att du är vacker, sexig, snygg eller vad preferensen nu är. Därför är det förstås mycket bättre att bara sträva efter att finna och ta hand om sitt eget godkännande av den egna personen. 
    Du låter som en fin förebild och förälder! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden raka benen? 10 årig tjej