• Penida

    Erbjuds nattbarnomsorg i din kommun?

    Som rubriken lyder. Utveckla gärna.


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Erbjuds nattbarnomsorg i din kommun?
  • Drottningen70

    Ja. Fast ej natten mellan lör-sön och sön-mån.

  • GlitterLina
    IsDimma skrev 2015-09-02 18:24:27 följande:

    Ja. Men på tok för få för att vara en så stor kommun (Göteborg).


    Vet du vart i Gbg dessa ligger?
  • Anonym (ono)
    Anonym (-) skrev 2015-09-02 18:58:01 följande:

    Annat:

    Det behövs inte i vår kommun.


    Varför inte, är det ingen som jobbar natt i er kommun?
  • Anonym (-)
    Anonym (ono) skrev 2015-09-02 19:00:22 följande:
    Varför inte, är det ingen som jobbar natt i er kommun?
    Jag jobbar på kommunen och vi hade denna fråga uppe för cirka 1,5 år sedan.
    Vi gjorde en enkätundersökning som nådde ut till samtliga hushåll (endast 150 bofasta hushåll) och fick tillbaka svar från alla utom tre (lustigt nog arbetade alla de tre, liksom jag själv, på kommunen).
    Inte en enda hade behovet av nattomsorg. Av 150 bofasta hushåll, är det endast 14 hushåll med enbart en vuxen i. Samtliga dessa ensamstående vuxna hade antingen dagtidsjobb, eller så var de äldre och änkor eller änklingar.
    Så i vår kommun finns inte behovet. Det känns bra. Känns tryggt för kommunens ungar.
  • whitestar

    Jo, det erbjuds här i piteå. Men jag har hört att man får själv ombesörja transport dit och därifrån, och om man har plats på annan förskola så måste man vänta tills vanliga förskolan har stängt innan man får komma dit.

  • Kim Possible

    Intressant fråga, måste kolla. Troligen inte, det är en borgerligt styrd kommun där KD trots att de är små brukar få igenom vissa krav pga att de stöttar de andra, vårdnadsbidrag är t ex en sån sak, liksom mindre pengar till förskolan över lag.

  • Anonym (ono)
    Anonym (-) skrev 2015-09-02 19:12:43 följande:
    Jag jobbar på kommunen och vi hade denna fråga uppe för cirka 1,5 år sedan.
    Vi gjorde en enkätundersökning som nådde ut till samtliga hushåll (endast 150 bofasta hushåll) och fick tillbaka svar från alla utom tre (lustigt nog arbetade alla de tre, liksom jag själv, på kommunen).
    Inte en enda hade behovet av nattomsorg. Av 150 bofasta hushåll, är det endast 14 hushåll med enbart en vuxen i. Samtliga dessa ensamstående vuxna hade antingen dagtidsjobb, eller så var de äldre och änkor eller änklingar.
    Så i vår kommun finns inte behovet. Det känns bra. Känns tryggt för kommunens ungar.
    Då förstår jag, vad skönt för er. 
    Tack för svaret. Glad
  • Anonym (-)
    Anonym (ono) skrev 2015-09-02 21:15:05 följande:

    Då förstår jag, vad skönt för er. 

    Tack för svaret. 


    Ja. Det blev ju ett överskott i kassan att lägga på förskolor och skolor. Det var iallafall det vi gjorde när vi fick extrapengar men inget nytt att lägga pengarna på.
  • Anonym (Örebro)

    Japp, i Örebro erbjuds nattis men inte i den omfattning som motsvarar behovet.

  • VI4MOTVÄRLDEN

    På 3 ställen i norrköping.. Det ligger i lägenheter av 5rok. Våningssängar i sovrummen, och bäddsoffa till personalen i vardagsrummet, min son har gått på d. Trivdes jätte bra. Jag lämnade honom kl 18 på em, då åt dom middag, jag jobbade sen på morgonen, började 05:15 då lämnade nattdagis min son till vanliga dagis, så hämtade jag honom vid 12:30 när han ätit lunch. Detta nattdagis hade öppet mån- sön 17-08

  • En blå giraff

    Min kommun erbjuder detta men det är tydligen långa köer dit. Man kan få vänta 6-12 månader på plats. Man måste också ha barnet bara på den förskolan om man har plats där. Vi har tidigare funderat på att söka en sån plats p.g.a. att vi har skiftjobb och det är svårt att få vardagen att gå ihop. Men nattförskolan ligger inte i vår stadsdel så det blir för mycket skjutsande och barnen får ju heller inga kompisar som bor i närheten i så fall.

  • smurfan8402

    Här i Köping erbjuder dom kväll/natt o helg dagis men alla aftnar så som valborgsmässoafton, pingst, julafton då är de stängt

  • IsDimma
    GlitterLina skrev 2015-09-02 18:54:43 följande:
    Vet du vart i Gbg dessa ligger?
    Höstvädersgatan i biskopsgården.
    Prilyckegatan i backa.
    Prästvägen i Lundby.
    Torpagatan i björkekärr.
    Gånglåten i Frölunda.
    Och föräldrakooperativ sjöelefanter på Klippan i Majorna.
  • GlitterLina
    IsDimma skrev 2015-09-04 20:27:16 följande:
    Höstvädersgatan i biskopsgården.
    Prilyckegatan i backa.
    Prästvägen i Lundby.
    Torpagatan i björkekärr.
    Gånglåten i Frölunda.
    Och föräldrakooperativ sjöelefanter på Klippan i Majorna.
    Tack :) bra å veta
Svar på tråden Erbjuds nattbarnomsorg i din kommun?